Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

tictac

Trådstartare
Jag har börjat linda min häst pga att han är skadad, och nu undrar jag vilken typ av paddar ni användar till:

1 stallbandage
2 stödbandage
3 ridbandage.

Jag köpte skumgummipaddar till stallbandaget men de har nu tryckts ihop och blivit ganska platta. Lindar jag för hårt då?

Så vad har ni för erfarenhet av olika paddar?
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Jag använder stallbandage när hästen står med lindor under natten.
Då har jag bumulls paddar under.

Ser typ ut såhär

eller

sånna här

Ska skaffa Back on track, för jag tycker dom är mycket bättre.
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Har hästarna gallor och jag lindar dem på natten använder jag Back On Track paddar och sedan stallbandage utanpå.

Om jag lindar när jag rider så har jag lindor från antingen Eskadron eller Equiline med "inbyggda" paddar.
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Som natt bandage har jag "teddy" paddar, Man ska inte linda nattbandage hårt. Jag lindar så löst jag kan, för det är ju för att blodcirkulationen ska hållas igång.
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

1. Stallbandage; Eskadrons stallpaddar :D (Min häst har inte benägenhet för gallor, då hade jag andvänt BoT, men jag har oftast inte lindor på natten.. bara efter mkt ansträngande träningpass, med arnika gel under.)
2. stödbandage (vad menas med det, stödbandage när man rider ellr?
3. Ridpadddar; Eskadrons arbetsbandage-paddar :D
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Till stallbandage gillar jag skummgummi paddar, för de fördelar trycket ganska bra och det är väldigt svårt att åstadkomma någon skada även om man inte är expert på att linda helt felfritt. dessutom är det ju somsagt värmen man vill åt inte stöd.

ridbandage använder jag aldrig, använder benskydd istället.
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

1Stallbandage- Back on track (vet. ordination...fast att dom skulle vara så bra för gallor kan jag motbevisa) eller frårskinspaddar eller equalitylines tjocka mega pads....

2Stödbandage ca 1 cm tjocka skumgumi paddar

3Ridbandage samma som ovan eller eskadron (tycker dom e lite bövliga men men ) eller några gamla jätte bra....
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

1 stallbandage :
Använder equalitylines tjocka :) bomullspaddar, jättebra och trots tjockleken så ligger de still.
Använder equality lines benlindor 4,5 meter långa och elastiska, i bomull/ull.

2.Stöd och Ridbandage:

Beros på lite vad jag gör, använder antingen Kieffers helelastiska ridlindor med en ylle/skumgummipad under eller bara ett par fleece-lindor.
(Rider jag i skogen en regnig dag eller hoppar använder jag senskydd/strykkappor :smirk: )
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

I stallet och under transport har jag paddar som jag sytt själv med fleece på ena sidan och teddy på andra. har även BoT paddar.

När jag rider har jag tunna bomullspaddar, men funderar på om man kanske kan ha BoT paddarna då, men jag vet inte riktigt.
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Jag använder Back on Track som stallbandage, det fungerar jättebra :love: !
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Använder bara "ridbandage", och då gäller Eskadrons Climatex-paddar :)
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Stallbandage: Ullpaddar eller tjocka teddypaddar.
Ridbandage: Filtpaddar.
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Stallpaddar: Jättetjocka mias paddar

Ridpaddar: Eskadron climatex eller mias teddy!
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

på nätterna står han lindad med Back on Track med fleece lindor över.
när jag rider använder jag bara fleece lindor så ja har inga paddar under!
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Använder Back on Track paddar i olika format till all eventuell bandagering...
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

*Lånar knapp*

Tack för alla svar!

Nu vet jag lite mer vad som används, när man inte använder lindor (ingen i stallet gör det, pga ingen som hårdtränar) så är det svårt att veta vad som är bra att använda.

Jag har ju använt skumgummipaddar (med något ytskikt) från Källquist (tror jag), men de ser ganska så skrynkliga ut nu efter några dagars användning, och det kan ju inte vara bra att de korvar sig.

Nu skall jag ut och leta efter något annat.
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

1 stallbandage - equilinepaddar + equilinelindor
2 stödbandage - typ samma som ovan
3 ridbandage - eskadronpaddar + fleecelindor
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

stallbandage - tjocka stallpaddarna från equiline (eller eskadrons stallpaddar eller förr hade jag filtpaddarna från börjes)
ridbandage - mias med teddyfoder på insidan, eskadrons ridpaddar eller börjes vita bomullspaddar
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

vid ridning använder jag mest eskadron lindorn med lindor och paddar i samma linda. väldigt praktiskt!!

till stallbandage används tjocka paddar. kommer inte på mäkret för tillfället. dyra var dom iallafall.

ni som har back on track? är ni nöjda med dem? eller rättare sagt, verkar hästen nöjd med dem?
 
Sv: Vilken typ av paddar har ni under lindorna?

Stallbandage: Fleece/teddypaddar från Solvalla.
Ridning: Skumgummi med fleeceaktig utsida.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 559
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 075
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp