Vilken värmebalja?

Anna-KarinO

Trådstartare
Står inför att köpa en värmebalja men är osäker på vilken jag ska köpa. Willab har ett väldigt trevligt pris men är den lika hållbar som ex termobar?
 
Står inför att köpa en värmebalja men är osäker på vilken jag ska köpa. Willab har ett väldigt trevligt pris men är den lika hållbar som ex termobar?
Jag köpte nyligen en Foga Isobar 65-liters-balja. Har inte haft den tillräckligt länge för att veta hur hållbar den är..... Den ger i alla fall intryck av att vara gedigen.

Den värmer vattnet - i mitt tycke - nästan FÖR mycket...... Men man kanske bara kan ha en värmebalja igång när det är många minusgrader?? Jag har haft min igång när det har varit runt 3-5 plusgrader, men tycker då att vattnet blir för varmt.
 
En Termobar är alltid en Termobar så är de ju, men Willabs hade de i alla hagar där jag arbetade förut och de var inga bekymmer med dem. De hade såna där stora fyrkantiga.
 
Ja, den såg stabil ut! Men dumt om den är ”för” varm.. På de andra står det ändå att de alltid ska vara på 🤔

Jag köpte nyligen en Foga Isobar 65-liters-balja. Har inte haft den tillräckligt länge för att veta hur hållbar den är..... Den ger i alla fall intryck av att vara gedigen.

Den värmer vattnet - i mitt tycke - nästan FÖR mycket...... Men man kanske bara kan ha en värmebalja igång när det är många minusgrader?? Jag har haft min igång när det har varit runt 3-5 plusgrader, men tycker då att vattnet blir för varmt.
 
Inser nu att du kanske bara undrade vilken av Willab och termobar som höll bäst.
Men granngårdens har iallafall varit hållbar och bra pris på.
 
Speciellt om man köper en mindre variant så kan det vara bra att kolla att de tål att stå torra med värme på utan att gå sönder. Jag har haft sönder en av Willabs runda svarta på det sättet när slöhästarna inte velat gå ut ur ligghallen och bara använt den baljan som stod närmast. Thermobaren verkar dock klara av att stå tom ett tag.
 
Alla är intressanta så länge de har ett bra pris och är hållbara. Är lite orolig att min häst kommer försöka massakera den jag köper 😭 Så kanske är värt att lägga extra på en mer hållbar?
Inser nu att du kanske bara undrade vilken av Willab och termobar som höll bäst.
Men granngårdens har iallafall varit hållbar och bra pris på.
 
Har en 65-liters eco thermobar till mina två. Är i stort sett nöjd med den. Den håller lagom varmt. En termostat ser till att den inte värmer för mycket t ex om baljan skulle vara tom. Den verkar robust, även om jag inte tror att mina hästar försökt massakrera den så tror jag nog den hade klarat en del stryk. Det finns dessutom reservdelar att köpa om något skulle gå sönder. Det jag inte är lika nöjd med är formen. Den är väldigt hög och smal. När det är lite mindre vatten kvar måste nästan hästarna dricka från kortsidan för att få ner huvudena i baljan.
 
Jag köpte nyligen en Foga Isobar 65-liters-balja. Har inte haft den tillräckligt länge för att veta hur hållbar den är..... Den ger i alla fall intryck av att vara gedigen.

Den värmer vattnet - i mitt tycke - nästan FÖR mycket...... Men man kanske bara kan ha en värmebalja igång när det är många minusgrader?? Jag har haft min igång när det har varit runt 3-5 plusgrader, men tycker då att vattnet blir för varmt.
Hur varmt är för varmt? 30 grader? 45?
 
Alla är intressanta så länge de har ett bra pris och är hållbara. Är lite orolig att min häst kommer försöka massakera den jag köper 😭 Så kanske är värt att lägga extra på en mer hållbar?
Jag har låtit bygga en krage som min 130 l Thermobar står i efter att en unghäst ställt sig i 2 stycken..
Övre kanten är nu på kanske 80 cm höjd.
 
Jag har en av av runda man kan köpa på Granngården (samt ett antal andra ställen).
De känns rätt robusta, iallafall tål de att sparkas runt med av liten häst som rullat fast). Har haft mina i 8-9 år nu. Nackdelen är att det saknas termostat så sätter man i kontakten går de men den detaljen löser man enkelt med en timer.
 
Såpass varmt atr den ena hästen föredrog att dricka smutsvatten från en lerpöl. Vattnet känns väldigt ljummet mot handen och en poolrermometer som jag hade i visade 18 grader.
Där ser man! Då hade det nog varit ett bra köp för mig. Mina föredrar varmt vatten, gärna 40-50 grader vintertid.
 
Jag köpte en Willab 60 liters inför den här vintern (eller ja, har ju knappt varit vinter). Valde den pga priset och att den har termostat. Funkat fint och hästarna dricker massor :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som bytt värmeslinga i sin värmebalja? Jag ska byta slinga i min då den gamla brunnit av men hittar inte någon ny slinga...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Honey07
·
Utrustning Är det någon här som har erfarenhet av värmebalja med flottör? Jag har i mitt vindskydd en elvattenkopp som har funkat perfekt under...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Honey07
·
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
786
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp