Vilken värmebalja?

Jag har Willabs sedan flera år både de små och stora. Använder dom året runt till hästar, kor och lamor utan några problem. Två vintrar hade vi en häst här som envisades med att ha frambenen i alla vattenbaljor och dessa höll även för det.
För att inte ha dom igång när det inte behövs är alla kopplade via en termostat som slår på strömmen när det blir tre grader eller kallare.
Mina har klarat mer än minus 20 grader.

Jag själv skulle aldrig betala det jag tycker är smått hutlösa priset som thermobar kostar. Tror mina äldsta baljor är runt 10år och fungerar felfritt.
 
Jag har två stycken Thermobar. En är från 2013 och den andra några år äldre. Otroligt nöjd, aldrig varit något bekymmer och har aldrig haft fruset vatten, inte ens när temperaturen närmat sig -30.
 
Står inför att köpa en värmebalja men är osäker på vilken jag ska köpa. Willab har ett väldigt trevligt pris men är den lika hållbar som ex termobar?

Köpte en Thermobar 130 litets första vintern de kom. Den fungerar utmärkt fortfarande. Ett tipps att ha på lock när hästarna inte är i hagen. Tänker om du tar in de natte tid.

Använde även Hippofix i för att begränsa på växt av sånt oönskat som trivs i små ljummet vatten.
 
Jag har Willabs sedan flera år både de små och stora. Använder dom året runt till hästar, kor och lamor utan några problem. Två vintrar hade vi en häst här som envisades med att ha frambenen i alla vattenbaljor och dessa höll även för det.
För att inte ha dom igång när det inte behövs är alla kopplade via en termostat som slår på strömmen när det blir tre grader eller kallare.
Mina har klarat mer än minus 20 grader.

Jag själv skulle aldrig betala det jag tycker är smått hutlösa priset som thermobar kostar. Tror mina äldsta baljor är runt 10år och fungerar felfritt.
Vi som bor norrut och behöver baljor som klarar -35 grader i flera dagar har tyvärr inget annat val än att köpa de sjukt dyra från Thermobar.... Ändå är jag inte riktigt nöjd med dem då de inte orkar värma upp kallt vatten om det är mer än -15 ute. Fyller vi på med kallt vatten så fryser vattnet i tunnan. Så då får vi bära varmt vatten från huset och ut i hagarna vilket är väldigt mycket längre sträcka och blir extra jobb.
 
Har haft en värmebalja från Foga i många år nu, funkar perfekt, mycket prisvärd.👍 Men vattnet har aldrig blivit varmare än precis frostfritt :confused:
 
Vi som bor norrut och behöver baljor som klarar -35 grader i flera dagar har tyvärr inget annat val än att köpa de sjukt dyra från Thermobar.... Ändå är jag inte riktigt nöjd med dem då de inte orkar värma upp kallt vatten om det är mer än -15 ute. Fyller vi på med kallt vatten så fryser vattnet i tunnan. Så då får vi bära varmt vatten från huset och ut i hagarna vilket är väldigt mycket längre sträcka och blir extra jobb.

Ett tips om du har möjlighet är att ställa baljan någonstans där det är lä för vinden. Jag har numer min 130l Thermobar inne i lösdriften och kan fylla den nästan ända upp oavsett antal minusgrader utan att det fryser. Förr när den stod oskyddat kunde jag inte fylla den helt när det var -25 och kallare. Hade en rund 80l förr och den höll isfritt bättre även om den stod oskyddat, tänker att den hade mindre yta att hålla isfri.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som bytt värmeslinga i sin värmebalja? Jag ska byta slinga i min då den gamla brunnit av men hittar inte någon ny slinga...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: Honey07
·
Utrustning Är det någon här som har erfarenhet av värmebalja med flottör? Jag har i mitt vindskydd en elvattenkopp som har funkat perfekt under...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Honey07
·
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
849
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp