Vilken whiskey?

gul_zebra

Trådstartare
Farsgubben fyller år snart och planen är att ge honom en flaska whiskey. Till skillnad från honom har jag däremot noll koll på området och jag vet inte vad han gillar.

Så - vad kan ni rekommendera? Whiskeyn får kosta max 400 kr.
 
Det är svårt att veta för alla har nog sin personliga favorit, men några exempel som dyker upp i huvudet är;

  • Glennfiddich
  • Glennmorangie
  • Grant's
  • Highland Park
  • The Famous Grouse
Jag gillar ju whiskey som kanske inte är så "fin" men jag kan ju tipsa om dem också, de smakar i alla fall bra - Dessa är Bushmills och speciellt Tullamore Dew. Att ge bort skulle jag nog kanske satsa på en Highland Park. :)

Och ett big no-no: Black Velvet. :yuck: Jag som gillar whiskey kan lugnt säga att detta var den minst smakliga jag druckit och vännerna som avskyr allt vad whiskey heter kan nog lugnt intyga att denna var det värsta de smakat. Den lilla flaskan jag hade räckte länge, om vi säger så. :D
 
Farsgubben fyller år snart och planen är att ge honom en flaska whiskey. Till skillnad från honom har jag däremot noll koll på området och jag vet inte vad han gillar.

Så - vad kan ni rekommendera? Whiskeyn får kosta max 400 kr.

Utan att vara whiskydrickare själv så skulle jag tipsa om Singleton (339 kr) som i alla fall luktar gott! :D Min man är väldigt förtjust i den, den är inte så rökig. Annars undrar jag om du sett någon särskild sort hemma hos din far, som iaf kan vara en ledtråd om vad han tycker om!?
 
@gul_zebra: Försök luska ut om han gillar rökig whisky. Gillar man det är de utan rökighet för tama.

Rökiga (single malt):
The Ileach, 303:- Den här är superhäftig, väldigt fin rökighet.
Laphroaig Select, 389:- Har inte testat just den här men alla Laphroaig är rökiga (och goda).
Highland Park, 409:- Riktigt trevlig men lite för lite rök för mig.

Nu dricker jag inte så mycket whisky som inte är ordentligt rökig men de här brukar gå hem:
Grants (blended) En av de bästa blendedsorterna.
anCnoc 12 years
Auchentoshan
Dalwhinnie
Glen Grant (riktigt bra i budgetsortimentet)
Glengoyne (väldigt len och fin i smaken)
The Glenlivet

En liten kommentar bara ;) "whisky" är de från bla Skottland, "whiskey" är eländet amerikanerna envisas med att göra och dricka (dvs rye och bourbon) i stil med Jack Daniels, Jim Beam och Maker's Mark :yuck: de är alla odrickbara och används med fördel endast som lösningsmedel. Irländarna skriver också "whiskey" men till skillnad från det amerikanska eländet går deras whiskey att dricka, tex Tullamore Dew som är utmärkt i Irish Coffee.
 
Farsgubben fyller år snart och planen är att ge honom en flaska whiskey. Till skillnad från honom har jag däremot noll koll på området och jag vet inte vad han gillar.

Så - vad kan ni rekommendera? Whiskeyn får kosta max 400 kr.
Kanske tänka om och ge honom ett par whiskyglas? Jag tycker att mina är goda att dricka ur http://www.scottish.se/collections/whiskytillbehor

Sedan kan man kanske ge honom någon lite mer annorlunda whisky - t.ex. Nikka from the barrel från Japan med en urtjusig förpackning. Flaskan är lite svår att drick ur. 379 kr http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/nikka-55102 (Jag gillar fö inte övriga whiskysorter från leverantören, men den här har vi haft som standardwhisky under våren)

PS jag undrar hur mycket amerikansk whiskey ni dricker? Har någon provat någon Rebel Yell eller Elijah Craig?
 
Kom på att jag kunde spana lite på Facebook i brist på möjligheter att spana hemma hos honom. Han har gillat Laphroaig, The Macallan och Mackmyra vad jag kan se. Ni som kan whiskey, vad skulle ni rekommendera utifrån det? :p
 
Något jag spontant tänker på är Auchentoshan, den 12-åriga kostar ganska precis 400 kr och är riktigt trevlig imho. Åt det rundare hållet men inte alls utan bett och kontur... smakrik, bred och full smak. Jag gillar både Laphroaig och ännu rökigare, såväl som fruktigare och rundare, men tycker att Auchentoshan är ett riktigt bra alternativ. Deras Three Wood är ännu mer intressant men kostar ytterligare en hundring eller två, men redan den "vanliga" tolvåriga är väldigt tilltalande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte testa appen Streaks. Jag gillar att ha rutiner och nu när jag är föräldraledig är det lätt att dagarna springer iväg och jag...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Trollunge
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp