Vilket är hästarnas naturliga miljö i "fångenskap"?!

C

Curly

Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Vet inte var jag ska lägga denna tråd riktigt. Här på hästhantering eller på hästvård, eller något helt annat. Isåfall får väl någon snäll person flytta på den!

Jag har lite funderingar kring det här med att hästen ska få leva i en så naturlig miljö som möjligt. Alla hästar är väl som människor olika känsliga för olika saker, sjukdomar mm. Vissa hästar är ju rent naturligt anpassade efter ett hårt klimat och vissa är inte det. Vissa raser kanske är framavlade och förädlade.

Jag undrar t ex om man kan strunta i att ha stall för alla eller vissa raser (som är anpassade efter ett svenskt omväxlande klimat, varm sommar - kall vinter) och låta dem gå ute året om men ha ett skydd med väggar och tak. En del raser klarar nog inte det men andra borde väl kunna det. Jag tror att det är lite som med människor, att vänjer man dem vid olika saker och behandlar dem som väldigt känsliga (då menar jag med sjukdomar, värme mm) så kanske de blir övrkänsliga mot det motsatta. Alltså likadant som man kanske använder specialtvättmedel till små barns kläder så kan de bli överkänsliga mot något annat än det. Liksom att om man vänjer hästen vid täcke så blir den känslig för kyla. Vissa raser kanske måste ha täcke på vintern för att de inte är "gjorda" för ett sådant klimat men vilka är isåfall de hästarna?! Är det en hårfin gräns mellan de so tål eller de som inte tål?! Jag kan inte så mkt om detta än därför vill jag veta för jag vill gärna skaffa häst. Om man då t ex väljer en tålig häst så kan man ju ha den ute (vilket självklart förutsätter att den klarar det) och då blir det mkt billigare för man slipper varmhyra, stallhyra mm.. Jag vill inte slippa undan kostnaderna utan främst veta vad som är mest naturligt för hästen. Tyvärr så är det nog inte så många som tänker så och har hästarna ute året om så om jag köper en häst eller har en foderhäst så kommer den nog ha svårt att vänja sig vid det.

Är det så att vissa hästar blir lättare sjuka än andra (som vi människor) eller är det bara så att vi människor behandlar hästarna som att de vore jättekänsliga och därför blir de det. När jag var yngre och red (inte tävlade och tränade utan red ut mest för skojs skull) med min granne på hennes hästar så hade de (två russ) varken täcke, benskydd, specialutrustning eller liknande och de var, efter vad jag kan komma ihåg, aldrig sjuka, halta eller annat! Russ är ju ganska tåliga och ponnyer i regel är väl rätt robusta men ändå!

Uppfatta inte det jag skriver som något jag tycker utan det är påståenden och funderingar och frågor, för jag vet inte.

Tacksam för svar! :)
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Naturligtvis kan det ju vara lite skillnad på olika raser...men även sådant som ålder kan vara avgörande för hur bra en häst klarar utelivet...lika väl är biten med foder är väldigt viktig.

Själv har jag halvblodshästar samt en ponny...vi har både boxar och lösdrift.

Boxarna används vis speciella behov såsom när hovslagaren är här,ompyssling av tex sår och lite annat som tex vid fölning...men mest så går de ute dygnet om och har sin loge(lösdriften) att gå in på...

...de får fri tillgång på hö och kraftfoder anpassas beroende på behov...när det är kallare får de mer och vid flera tillfällen...så här på höstsidan får de kraftfoder 2 gånger per dag...på vintern 4 gånger per dag...sedan minskar jag när det börjar bli mildare igen.

Man får ju ha koll på hur hästarna mår...är de i gott hull och verkar pigga och glada...ja då vet man att man har gett dem rätt mängd foder.(fast jag räknar ju lite på det också)

Dräktiga ston behöver mer mat än de andra även på vårsidan.

De har alltså fri tillgång på hö vilket hjälper dem att hålla värmen genom att tugga.Stor kuperad vinterhage som gör att de ändå ser ganska väl musklade ut och dessutom slipper gå enbart i massa kladd och klafs.Logen ger dem ett varmt underlag att ligga på (halm) och skydd ifrån otäcka vindar och underkylt regn/snöblask.

En äldre häst kan behöva mkt mer mat än vad man kanske tror just på lösdrift...och kan ha behov av att ha ett varmt och skönt täcke...så inte all energi ifrån maten enbart går till att hålla värmen...för det tar hårt på hullet.

Lagen säger väl egentligen bara att ett vindskydd ska bestå av 3 vägar och tak med öppning helst i läge där det inte blåser för mycket....samt att hästarna ska ha ett jämt och bra underlag att ligga på med någon typ av strömedel på.Sedan får man ju anpassa efter gällande takhöjd och andra mått som gäller...men det står också att i enskilda fall så kan mått anpassade efter den enskilde individen godtas.

Mina hästar är i ålder från föl upp till 5 år och har ej haft behov av täcke...de verkar klara det bra ändå. Men man kan inte ta för givet kanske att alla klarar det...speciellt inte om man köper en vuxen häst som kanske varit täckad hela sitt liv från ett par års ålder...den fryser ju häcken av sej isåfall.

Men en halvblodshäst som haft en normal uppväxt med mkt utevistelse från den varit föl bör klara det bra.

Sysslar man med ridning....så finns det ju en regel som säger..."aja baja att komma hem med svettig pålle"...dvs man ska skritta sin häst torr innan man är klar...

...numera slarvar folk rätt friskt med detta...det finns ju täcken som ska klara av att man även slänger det på en svettig häst idag...som torkar och värmer hästen samtidigt.

Just vad det gäller lösdrift så finns det ju varianter...vi tex har ju byggt om logen...men jag vet en som har islänningar som köpte en så kallad "mannskapsbod" kallas också "arbetsbod"...som var 2,60 x 6 meter...höjden ca 2 m....det funkade för henne.Sedan vet jag någon som köpt en sådan där stor container och använt som vindskydd...det finns ju olika varianter.Ett alternativ kan ju kanske vara att köpa ett par begagnade uteboxar och låta dem stå öppna i hagen?!?

Hm har jag glömt något nu?
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Jag tycker att alla hästar klarar sig rättså bra i alla miljöer med fri tillgång på grovfoder och ett skyddat torrt ställe att vara på...att dom ska ha kompisar är ju självklart, men det finns ju en nackdel.. och det är vinterpälsen som brukar bli rejäl, kan bli problem då man vll rida och så blir hästen svettig och sedan kankse förkyld. Om hästen blir sjuk på nått sätt så måste man ju ochså kunna ta in den. så tycker jag men det finns många bra böcker om hästens naturliga beteenden, sen får man göra det bästa av situationen.. (jag vet en som har sina lippizaner och araber ute på lösdrift året om och det går bra)...
Sen när det gäller utrustning så är vi människor väldigt förtjusta i att pynta och fixa, det behövs inte, och om det behövs så kankse man ska tänka på sitt eget sätt att träna sin häst... om den inte kan hålla reda på sina fötter så kankse man borde skola om sig själv och hästen..? jaja hästar är mer tålig än vi vill förstå. lycka till!
:banana:
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Jag tycker att alla hästar klarar sig rättså bra i alla miljöer med fri tillgång på grovfoder och ett skyddat torrt ställe att vara på...att dom ska ha kompisar är ju självklart, men det finns ju en nackdel.. och det är vinterpälsen som brukar bli rejäl, kan bli problem då man vll rida och så blir hästen svettig och sedan kankse förkyld. Om hästen blir sjuk på nått sätt så måste man ju ochså kunna ta in den. så tycker jag men det finns många bra böcker om hästens naturliga beteenden, sen får man göra det bästa av situationen.. (jag vet en som har sina lippizaner och araber ute på lösdrift året om och det går bra)...
Sen när det gäller utrustning så är vi människor väldigt förtjusta i att pynta och fixa, det behövs inte, och om det behövs så kankse man ska tänka på sitt eget sätt att träna sin häst... om den inte kan hålla reda på sina fötter så kankse man borde skola om sig själv och hästen..? jaja hästar är mer tålig än vi vill förstå. lycka till!
:banana:
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Jag tror att du är inne på rätt spår fler gånger om i ditt resonemang - raserna finns "naturligt" på olika klimatområden och det gör den olika känsliga för just klimat och miljö, och det är det du verkar undra mest över. Jag tror att det är omöjligt att säga på pricken från individ till individ , men generellt tror jag det finns riktlinjer för hur man kan hålla vissa raser och inte andra. Tex kallblod och islandshästar tycker jag generellt verkar trivas bättre i kallare klimat än varmblodiga (det ligger väl kanske i sakens natur...?) och då är det snarare av ondo att täcka dem och hålla dem i varma stall, de får ofta en väldigt lång päls som håller dem varma. Att sträva efter minsta möjliga skillnad i omgivningstemperatur är väl att föredra om man har hästen utan täcke tycker jag. Då vänjer de ju sig vid kylan och mår bra i den. Däremot vänjer de sig väl inte på samma sätt mot drag, så ett dragigt stall är inte bra oavsett häst.
Det bästa kan jag tycka är att ha ett stall där hästen kan gå i och ut som den vill, då väljer den ju helt själv hur den vill ha det - och jag lovar - du kommer att bli förvånad över valen de gör ibland.....
Jag har själv haft fjordhästar som gått på det viset vilket fungerat utmärkt. Den ena var tom rumsren, hon gick ut och gjorde sina behov - mycket praktiskt..... Hon var född och uppvuxen ute och hade aldrig varit under tak när vi köpte henne då hon var två, och hon var frisk och sund utan värme och täcken. Snarare tenderade det att bli för varmt när man stängde stalldörren på vintern och då svettades de istället vilket ju inte alls var bra eftersom de blev fuktiga. Vi stängde bara av den anledningen att det var väldigt halkigt i hagen och det kändes tryggare att ha dem inne på natten då, annars gick de som de ville året om och jag tror de stortrivdes med det.
Stall tycker jag däremot att man skall ha tillgång till även om man inte använder det så flitigt - något kan hända och då behöver du ha möjlighet att ställa in din häst på ett vettigt sätt. Värmen är sekundär enligt min uppfattning, jag tror den är mest för att göra stallet till en trevlig plats för människan - inte hästen.
Ett annat argument för lösdrift är väl att hästen själv kan välja att röra på sig när den vill. Personligen tror jag det är mycket olämpligt att ha hästar ståendes stilla i stallet de flesta av dygnets timmar utan att kunna röra sig mer än något steg.
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Hej - intressanta funderingar.

Jag misstänker att med tillräcklig föda och skydd, så kan "alla" hästar klara alla klimat som hästar idag lever i. Jag tror inte vi ska överskatta avelsurvalets förmåga att förändra hästen som biologisk varelse i grunden. Jämför med människan där olika "raser" sedan urminnes tider levt i skilda miljöer och i och för sig utvecklat några miljöanpassade egenskaper, ex. hudfärgen. Men som biologisk varelse fungerar ändå alla människor lika och vi tål värme resp. kyla lika bra, om vi erbjuds naturliga förutsättningar att klara det. Vi reagerar alla på t ex värme genom att svettas. Jag skulle tro att alla hästar kan anpassa sig till kyla genom att sätta vinterpäls.

Däremot ska vi naturligtvis komma ihåg att vi människor alltid, på något sätt, inskränker våra tamhästars förmåga till att leva väl - som de är skapta för: vi begränsar strövområdena, begränsar födourvalet, sätter på skor, rider/kör hästarna o s v. Våra begränsningar av hästarnas livsutrymmen måste kompenseras på olika sätt.
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Jag tror det är stor skillnad på olika raser. Ta tex islandshästen som levt i samma miljö hundratals år och som inte påverkats av människan. Jämför då med en modern sporthäst som avlats av människan i flera hundra år med mycket fullblodsinslag. Fullbloden kommer från orienten och är inte anpassade för våra breddgrader.
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Vissa hästar är ju avlade i tusentals år i ett visst land och har anpassat sig efter deras klimat så som islandshästen som får grymt med päls under vintern just för att kunna klara underkylt regn och -30 grader och snöstorm.
Medans en arab som är avlad i generationer efter generationer i ögen och ska ha så lite päls som möjligt för att inte dö av värmen.
Att då ta hit en arab till kalla sverige och putta ut den på lösdrift och inge täcke första vintern är i mina ögon djurplågeri.
Så islandshästen passar kalasbra just på lösdrift shettisen och så klart många raser till.Medans araber fullblod har tunnare hud/päls och bland inte klarar det lika mkt utan måste få hjälp att hålla värmen med lite täcken på sig!!

Att ha det så naturligt som möjligt i fångenskapet är väl att ha den just pålösdrift har man inte den möjligheten så ut med hästen i en STOR hagen med GRÄS i runt07:00 ta in hästen vid 21:00.
En häst ska ha tillgång till magert hö i boxen HELA sin vistelse i boxen.Hästar äter inte sig mätta efter antal kg hö utan efter en viss tid.
En häst bör äta minst 2 timmar hö så om en häst äter upp 3 kg efyer 1-1½ timme har hästen fått för lite mat!
 
Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Nu ska vi se!!! eftersom hästar i all oändlighet levt vilda och i flock är det mest naturliga för dom att gå ute.... En ligghall(vindskjul) med halmbädd är ett jättebra alternativ för året runt hästar!!! Men bygg eom ett hus... att det är en "dörr" och väggar på sidan om dörren.. så inte en hel sida är öppen.... Som sagt vissa hästar är mer tåliga och vissa inte.. en islands hät skulle knappt behöva det alternativet.. medan tex en arab skulle behöva både dubbel täcke och ligg hall i 30minus grader!! Det finns ju ett ordspråk.. "det som inte dödar,härdar" Lite grymt kanske.. Men den hårda sanningen!! Men om du har en häst som trampar sig blodig eller slår ihpo sina ben.. ska du kanske fundera på ett par benskydd... lite bondöfnuft kommer man bara långt med!! Hoppas du ått nåt svar????? ;)
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

De flesta hästar klarar sig på lösdrift med ordentlig ligghall, ordentligt med mat m.m. Däremot ska man vara medveten om att man inte kan be hästen prestera lika mycket ridningsmässigt som när man har den på stall.
Vill du rida så skulle jag hellre rekommendera att du söker en stallplats med stora hagar, lång utevistelse (gärna även där med skjul att gå in i) men där hästen sover inne + att du kan ställa in den efter ridning så att den torkar. Sök efter stall med bra luft, näringsrikt samt hygieniskt foder, stor box och hästkompisar för din häst att gå i hagen med.
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Jag tror att just araber är betydligt med härdiga än vad vi tror, just med avseende på hur de är anpassade till öknen. Öknen är inte bara varm, det blir JÄKLIGT kallt där om nätterna, flera minusgrader är inte ovanligt. Men däremot är den inte anpassad till blötan här.
 
Re: Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?!

Visst klarar hästar mycket mer än vad vi tror. De flesta skulle säkert överleva utan ligghall och med för lite mat precisi som det var för vildhästarna.

Jag tror dock inte vi skulle acceptera den dödlighet som vildhästarna hade så därför förfinar vi våra hästars tillvaro.

Så även om vi bör ha en naturlig hästskötsel så innebär det ju absolut inte att vi vill att hästarna skall leva som vildhästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Araminta
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp