Bukefalos 28 år!

Vilket ansvar har hingsthållaren?

tolksele

Trådstartare
Funderar starkt på att betäcka till våren och nu börjar tusen frågor komma upp. Jag pratar alltså inte om något specifikt fall eller hingsthållare utan vill mer veta vad som gäller nu innan :)

*Vilka uppgifter ligger på mig som stoägare att rapportera in?
*Vad ska hingsthållaren sköta?
*Vad händer om hingsthållaren inte gör det den ska?
*Går det att "kolla" ifall någon inte har skött sig? Antar att de blir av med licensen men svårt om det är en ny hingst kanske..?
*Är det skillnad eftersom det är ponny och fri/för hand betäckning? Kommer ju lämna bort stoet och hämta någon månad senare typ..

Något annat viktigt att tänka på rent praktiskt när man letar hingst? Alltså att tänka på pappers-mässigt.. (Om någon har förslag på bra hingstar har jag en egen tråd för det ;) http://www.bukefalos.com/threads/welsh-sekt-b-hingst.1290807/)
 
Lite enkelt kan man säga att du sköter allt med stoet och hingsthållaren allt med hingsten. Vad du ska fylla i och hålla kolla resp vad som händer om inte hingsthållaren gör sitt kan variera beroende på ras på hingsten.
Som exempel stora ridhästar sköter man via sprangrulla.se både när det gäller sto och hingst. Andra raser har andra rutiner med hur man anmäler o s v så det är enklare för den som avlar inom den ras du tänker använda att svara på rutinerna.
 
@Masse tack! Jag har försökt leta runt på Welsh-föreningens hemsida men blev tyvärr inte klok på det hela.
...men om man hittar reggade avkommor till hingsten på stamboken online så har de ju i alla fall skött pappersarbetet för tidigare betäckningar?
 
De allra flesta hingsthållare sköter sig, säger jag som själv råkade ut för en som inte gjorde det i år. Men det är första gången på alla år som jag hållit på med avel som det hänt.
Lite med hur mycket papper och hur man måste hålla ordning på som både sto- och hingstägare beror på vilka avgifter som hingsten har.
Som exempel har den språngavgift så ska den debiteras så fort stoet blivit betäckt oavsett om hon sedan blir dräktig eller inte. Det är ju då hingsthållaren som skickar faktura till stoägaren som får betala.
Har hingsten sedan dräktighetsavgift (vilket nog inte är så vanligt hos ponnyraserna) så är det stoägaren som ska se till att stoet är dräktighetskontrollerat vid det datum som avgiften gäller och anmäla resultatet till hingsthållaren.
Är det levandefölavgift så är det stoägaren som ska anmäla att stoet fått levande föl och hingsthållaren som skickar faktura på avgiften.

Men det du ska kolla upp innan du lämnar ditt sto och som nog är det viktigaste är att hingsten löst licens för året. Det kan göra hos rasföreningen alt SH eller om det är en seriös hingsthållare kommer det inte att vara några problem att fråga direkt.
 
Som exempel har den språngavgift så ska den debiteras så fort stoet blivit betäckt oavsett om hon sedan blir dräktig eller inte.

Alla hingstar jag kollat på har nog bara språngavgift, men hur funkar egentligen det om det är fri betäckning? :confused:
För hand är ju lätt att se men fri betäckning när de bara går tillsammans i hage måste vara lätt att missa..

De hingstar jag kikat på har livstidslicens från SWF.

Hur gick det för dig med hingsthållaren som inte skötte sig? Löstes det eller kommer du få en avkomma med okänd pappa?
 
Det löste sig men jag har fått betala nästan dubbelt så mycket för registreringen av fölen i förseningsavgift eftersom jag inte kunde skicka in papper jag inte fick.

Vid fribetäckning går ju hingsten lös med stoet ofta på bete och om du lämnar ditt sto hos hingsten så är hingsthållaren som får hålla koll och ev låta dräktighetsundersöka stoet innan du hämtar henne.
Vissa hingsthållare låter hingsten betäcka vid hand i början och då vet man i alla fall stoet blivit betäckt och sedan släppa ihop dom på bete. Så hör med den som står för din hingst hur dom gör och om det finns någon veterinär knuten till dom som undersöker stoet både före och efter. Gör det inte det så kan det vara bra dig att låta undersöka stoet innan du lämnar henne så att du vet att allt är som det ska.
 
En rimlig lösning är alltså att lämna på bete (som brukligt är, så vitt jag förstått det), hingsthållaren håller koll på ev. språng, man kommer överens med hingsthållaren/åker dig själv för att dräktighetsundersökas av en veterinär och hämtar sedan när betessäsongen är slut/vid konstaterad dräktighet.
För visst går det att se dräktighet innan 90 dagar, bara det att det inte går att försäkra innan?
 
debiteras så fort stoet blivit betäckt oavsett om hon sedan blir dräktig eller inte. Det är ju då hingsthållaren som skickar faktura till stoägaren som får betala.
Har hingsten sedan dräktighetsavgift (vilket nog inte är så vanligt hos ponnyraserna) så är det stoägaren som ska se till att stoet är dräktighetskontrollerat vid det datum som avgiften gäller och anmäla resultatet till hingsthållaren.

Tycker det är lite spännande hur långsamma en del hingsthållare är på att skicka ut fakturor. I år tog det tre månader för mig att få fakturan på språngavgiften och någon faktura för 90 dygnsavgift har jag inte fått än trots att mitt sto kollades på 90 dygn i Oktober och jag var i kontakt med hingsthållaren samma dag. Ska åka iväg i några veckor om ett tag, skulle inte förvåna mig det minsta om den kommer en dag efter jag åkt iväg och hinner få en påminnelse innan jag kommit hem igen. :grin:
 
Tycker det är lite spännande hur långsamma en del hingsthållare är på att skicka ut fakturor

Det är ju en lite jobbig situation.. Tycker jag som vill betala allting så fort som möjligt :grin:
...har blivit erbjuden en fribetäckning av en person jag känner, vågar man lita på att allt sköts rätt då eller är det bättre att betala?
 
En rimlig lösning är alltså att lämna på bete (som brukligt är, så vitt jag förstått det), hingsthållaren håller koll på ev. språng, man kommer överens med hingsthållaren/åker dig själv för att dräktighetsundersökas av en veterinär och hämtar sedan när betessäsongen är slut/vid konstaterad dräktighet.
För visst går det att se dräktighet innan 90 dagar, bara det att det inte går att försäkra innan?
Om man ultraljudar går det att se så smått vid 10 - 15 dygn om det finns något befruktat ägg.
 
Det är ju en lite jobbig situation.. Tycker jag som vill betala allting så fort som möjligt :grin:
...har blivit erbjuden en fribetäckning av en person jag känner, vågar man lita på att allt sköts rätt då eller är det bättre att betala?
Om hingsten ska betäcka även andra ston, så är det nog ingen fara med en gratis betäckning. För det som behövs då är ju bara att hingsthållaren sköter sig med rapporteringen av språngrullan och inga fakturor.
 
@Masse Vad glad jag är över att du svarar på alla mina frågor! :up:

Vet inte om hingsten kommer betäcka annat i år, antar att inte ägarna vet det heller (säsongen har väl inte direkt kommit igång?) men det finns rapporterade avkommor från tidigare år. Den är godkänd men inte i kvalitétsboken och har licens.
 
Det viktigaste för att du ska få ut papper så att du kan registrera med stam är att det förs språngrulla på hingsten. Är det en van erfaren hingsthållare bör det inte vara några problem.
 
En rimlig lösning är alltså att lämna på bete (som brukligt är, så vitt jag förstått det), hingsthållaren håller koll på ev. språng, man kommer överens med hingsthållaren/åker dig själv för att dräktighetsundersökas av en veterinär och hämtar sedan när betessäsongen är slut/vid konstaterad dräktighet.
För visst går det att se dräktighet innan 90 dagar, bara det att det inte går att försäkra innan?

Det går att se från dygn 15 och det går att försäkra från dygn 45 (hos flera bolag).
Dock är det rätt meningslöst att försäkra om det är levande fölavgift för då har du ju inte direkt betalat nånting. Självrisken lär i det fallet äta upp kostnaden för betäckningen.
 
Förresten - livdelen är ju ingenting (eller de utlägg man haft) MEN det är en jäkla bra veterinärvård som man kan teckna för nästan inga pengar alls
 
Förresten - livdelen är ju ingenting (eller de utlägg man haft) MEN det är en jäkla bra veterinärvård som man kan teckna för nästan inga pengar alls

...och man slipper väl "dolda fel" vid obruten försäkring sen föl? Det är ju om inte annat jättemycket värt.
 
Funderar starkt på att betäcka till våren och nu börjar tusen frågor komma upp. Jag pratar alltså inte om något specifikt fall eller hingsthållare utan vill mer veta vad som gäller nu innan :)

*Vilka uppgifter ligger på mig som stoägare att rapportera in?
*Vad ska hingsthållaren sköta?
*Vad händer om hingsthållaren inte gör det den ska?
*Går det att "kolla" ifall någon inte har skött sig? Antar att de blir av med licensen men svårt om det är en ny hingst kanske..?
*Är det skillnad eftersom det är ponny och fri/för hand betäckning? Kommer ju lämna bort stoet och hämta någon månad senare typ..

Något annat viktigt att tänka på rent praktiskt när man letar hingst? Alltså att tänka på pappers-mässigt.. (Om någon har förslag på bra hingstar har jag en egen tråd för det ;) http://www.bukefalos.com/threads/welsh-sekt-b-hingst.1290807/)

De flesta papper ligger på hingsten att rapportera. Hos t ex welsh är det ganska hårda regler att alla papper ska vara inne inom ett visst datum. Hingsthållaren redovisar ston och språngdatum och sen resultat från förra årets språng, alltså datum och kön på de födda fölen. Så hingsthållaren för både språngrulle och har ett block (betäckningsrapporter) med alla papper med karbonkopior i tre exemplar. Varje betäckningsrapport består av tre olika delar med olika rapporter och då kopior på detta. En del är den värdehandlingen som stoägaren får från hingsthållaren efter fullgjord betalning och som skickas in vid registrering.

Så det stoägaren ska göra är att meddela hingsten vad resultatet har blivit och sen själva registreringen.
Om hingsthållaren inte sköter sina papper så kan hingsten mista sin licens. Det är dumt.

Ultraljud kan man göra redan efter 16 dygn efter sista betäckningsdagen. Detta ul är viktigt att göra för att dels se om stoet är dräktigt men att det också bara är en fosterblåsa och inte tvillingar. Om man sen har 90-dygnsavgift så får man göra ul då också. Då ser man också om allt ser bra ut.

Lite kortfattat...
 
@chap13 Tack!
Försökte läsa mig till det på Welshföreningens hemsida men buke är ju så mycket bättre :)
Om det finns tidigare föl/avkommor inrapporterade korrekt så kan jag anta att de sköter sig som de ska med andra ord.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 303
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 663
Senast: Rifer
·
Avel Har ju varit lite förbryllad ang att jag inte fått faktura innan från Flyinge ang det sto som är betäckt med Flyingehingst på språng och...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 862
Senast: xaheena
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp