Vilket ansvar har man?

Masse

Trådstartare
Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till olyckor med hästar.
Jag vet att lösa hästar som inte kommit lösa för att ägaren brustit i tillsyn t ex dåliga staket, räknas som vilt och man har inte ansvar för t ex en trafikolycka. Men så finns numera dessa tillägg i försäkringarna för personskador som en s häst kan ställa till med. Finns dom möjligen för att det kan finnas ett visst ansvar för vad hästen gör?
Om vi tar min bekant som vi kallar för A som exempel. A har en häst på halvfoder och åker till stallet där B ber A att hålla i B:s häst. B går iväg och hästen flippar fullständigt ut och slänger A in i en vägg och kommer lös.
B tittar inte ens åt A utan far iväg efter hästen. A har slagit i så hårt att A är medvetslös och får så småningom hjälp C som bara råkar komma dit. A får åka till sjukhus och det konsternas att A har en rejäl hjärnskakning. Tyvärr visar det sig att den var mer än rejäl och idag flera månader efter är A ännu inte återställd och läkarna säger att den är grav, om det säger medicinkunniga något.
Det jag undrar över har B något ansvar?
Kan A ha rätt till ersättning?
Är den som driver anläggningen och äger hästen A skulle till ansvarig?
Jag vill inte ha spekulationer, det kan jag själv komma hur många som helst och det är därför jag ställer frågan. Utan finns det någon som har fakta kanske egna erfarenheten av vad som gäller? Är A själv ansvarig efter att ha gått med på att håll hästen? Är B ansvarig för vad hästen gjorde? Är ägaren till anläggningen som är en familjeridskola ansvarig för vad som händer?
Om hästen hade haft en incidentförsäkring hade den ju gällt, tyvärr har inte hästen det och jag är långt ifrån säker att verksamheten har det.
 
Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till olyckor med hästar.
Jag vet att lösa hästar som inte kommit lösa för att ägaren brustit i tillsyn t ex dåliga staket, räknas som vilt och man har inte ansvar för t ex en trafikolycka. Men så finns numera dessa tillägg i försäkringarna för personskador som en s häst kan ställa till med. Finns dom möjligen för att det kan finnas ett visst ansvar för vad hästen gör?
Om vi tar min bekant som vi kallar för A som exempel. A har en häst på halvfoder och åker till stallet där B ber A att hålla i B:s häst. B går iväg och hästen flippar fullständigt ut och slänger A in i en vägg och kommer lös.
B tittar inte ens åt A utan far iväg efter hästen. A har slagit i så hårt att A är medvetslös och får så småningom hjälp C som bara råkar komma dit. A får åka till sjukhus och det konsternas att A har en rejäl hjärnskakning. Tyvärr visar det sig att den var mer än rejäl och idag flera månader efter är A ännu inte återställd och läkarna säger att den är grav, om det säger medicinkunniga något.
Det jag undrar över har B något ansvar?
Kan A ha rätt till ersättning?
Är den som driver anläggningen och äger hästen A skulle till ansvarig?
Jag vill inte ha spekulationer, det kan jag själv komma hur många som helst och det är därför jag ställer frågan. Utan finns det någon som har fakta kanske egna erfarenheten av vad som gäller? Är A själv ansvarig efter att ha gått med på att håll hästen? Är B ansvarig för vad hästen gjorde? Är ägaren till anläggningen som är en familjeridskola ansvarig för vad som händer?
Om hästen hade haft en incidentförsäkring hade den ju gällt, tyvärr har inte hästen det och jag är långt ifrån säker att verksamheten har det.

Om du inte vill ha folks gissningar så är nog det säkraste sättet att få rätt info att kontakta en jurist.

Spontant känner jag att ägaren till hästen A skulle till inte har något med det att göra i.o.m. att det inte var A:s häst inte var inblandad. Om stallägaren är skadeståndsskyldig har jag ingen aning om.

Ridskolor har väl en egen försäkring. När jag red på ridskola hade den en försäkring för att som red på ridskolan. Den gällde när man vistades i ridskolans utrymmen och med deras hästar. Sen om en sån kan gälla i det här specifika fallet vet jag inte. Det beror väl på om A är medlem, om ridskolan har en sån försäkring, om den inblandade hästen är en av de hästar som innefattas av försäkringen osv.
 
Om personen är medlem i föreningen (och den är ansluten till svrf) så ingår en olycksfallsförsäkring i medlemsavgiften. Annars är det viktigt att ha en egen.
 
Det finns inget strikt ägaransvar.
Igen bär väl "juridiskt ansvar för olyckan".
Hästägaren är inte ansvarig för olyckan, det var en olycka.
Rent samvetsmässigt kan jag tänka att hästägaren har det tufft: borde ha kollat av den skadade innan ägaren for iväg efter hästen.
Den skadade är inte heller ansvarig för olyckan, det var fortfarande en olycka.

Eventuell ersättning: ja, om det finns en hästförsäkring där det ingår ersättning för skada som hästen ställer till med. Men då är det ju för att hästen, inte hästägaren, är försäkrad på det sättet.
 
Just det här fallet är nog ett dåligt exempel och väldigt komplicerat men det var det som fick mig att börja tänka på vilket ansvar man har.
Hästen A har är ridskolans, man har det systemet att lektionshästarna går lektion vissa dagar och har en fodervärd som rider dom vissa dagar. Alltså är A där för att delta i ridskolans verksamhet.
B är en av familjemedlemmarna i ägarfamiljen och jag vet att tidigare hästar som varit B:s också då och då har deltagit i verksamheten. Vet inte om denna som ställde till det gör det.

I vilket fall fick det mig att börja fundera på vad jag som hästägare skulle kunna bli ansvarig för när mina hästar ställer till något. Men också vilken rätt jag eventuellt har om jag blir skadad av någon annans häst.
 
Just det här fallet är nog ett dåligt exempel och väldigt komplicerat men det var det som fick mig att börja tänka på vilket ansvar man har.
Hästen A har är ridskolans, man har det systemet att lektionshästarna går lektion vissa dagar och har en fodervärd som rider dom vissa dagar. Alltså är A där för att delta i ridskolans verksamhet.
B är en av familjemedlemmarna i ägarfamiljen och jag vet att tidigare hästar som varit B:s också då och då har deltagit i verksamheten. Vet inte om denna som ställde till det gör det.

I vilket fall fick det mig att börja fundera på vad jag som hästägare skulle kunna bli ansvarig för när mina hästar ställer till något. Men också vilken rätt jag eventuellt har om jag blir skadad av någon annans häst.

Inte för att det har med din ursprungsfråga att göra, men sen jag tog bort försäkringen på min gamla häst var jag väldigt restriktiv med vilka som hanterade henne. Det var typ jag och en till plus hovslagaren. En sådan situation som du beskriver var min mardröm.
 
Inte för att det har med din ursprungsfråga att göra, men sen jag tog bort försäkringen på min gamla häst var jag väldigt restriktiv med vilka som hanterade henne. Det var typ jag och en till plus hovslagaren. En sådan situation som du beskriver var min mardröm.
Jag kan förstå det. Det är lite så jag känner också för alla hästar här har inte försäkring p g a ålder. Dessutom dyker det inte helt sällan upp folk ända inne i trädgården och rasthagar och hävdar allemansrätten här.
 
Just det här fallet är nog ett dåligt exempel och väldigt komplicerat men det var det som fick mig att börja tänka på vilket ansvar man har.
Hästen A har är ridskolans, man har det systemet att lektionshästarna går lektion vissa dagar och har en fodervärd som rider dom vissa dagar. Alltså är A där för att delta i ridskolans verksamhet.
B är en av familjemedlemmarna i ägarfamiljen och jag vet att tidigare hästar som varit B:s också då och då har deltagit i verksamheten. Vet inte om denna som ställde till det gör det.

I vilket fall fick det mig att börja fundera på vad jag som hästägare skulle kunna bli ansvarig för när mina hästar ställer till något. Men också vilken rätt jag eventuellt har om jag blir skadad av någon annans häst.

Om det handlar om verksamhet så kan skuldfrågan eventuellt handla om verksamhetsförsäkring och arbetsmiljöolyckor.
Alltså: om hästen är ridskolans, så kan det möjligen ses som en arbetsplatsolycka när någon hanterar den.
 
Har inget svar på frågan, men skulle spontant vilja säga att ansvarsförsäkringen borde väl kunna gå in här?
 
Just det här fallet är nog ett dåligt exempel och väldigt komplicerat men det var det som fick mig att börja tänka på vilket ansvar man har.
Hästen A har är ridskolans, man har det systemet att lektionshästarna går lektion vissa dagar och har en fodervärd som rider dom vissa dagar. Alltså är A där för att delta i ridskolans verksamhet.
B är en av familjemedlemmarna i ägarfamiljen och jag vet att tidigare hästar som varit B:s också då och då har deltagit i verksamheten. Vet inte om denna som ställde till det gör det.

I vilket fall fick det mig att börja fundera på vad jag som hästägare skulle kunna bli ansvarig för när mina hästar ställer till något. Men också vilken rätt jag eventuellt har om jag blir skadad av någon annans häst.

I och med att det är en verksamhet så finns det chans att verksamhetens ansvarsförsäkring täcker. Det går förmodligen inte att utkräva personligt ansvar för en olycka, möjligen om det hänt liknade incidenter tidigare och det är ett väntat beteende av hästen.

Det var klumpigt av B att inte kolla hur A mådde men jag antar att B inte uppfattade hur illa det var och handlade på ren reflex.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 777
Senast: cello
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 034
Senast: QueenLilith
·
R
Samhälle Jag arbetar för en stiftelse och har nu fått ny ordförande som är personalansvarig och platsansvarig. Och jag och min kollega har fått...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 052
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp