Vilket är det värsta jobb som du har haft?

En riktig hjälte alltså, som fixade utgödslingen !
Ja vad gör man när det pajat? Fast kossan som stod på spalten ovanför mig var snäll, hon pinkade inte på mig iallafall. :laugh: "Jag står i skit upp till halsen" fick en helt ny innebörd fast jag har varit djupare ner i skiten också, närmare bestämt 4 meter ner i en överfull gödselbrunn och hämtat en pump som släppte från kroken och sjönk som en sten. Välomrörd flytgödsel är hal, förbannat hal, och omöjlig att simma i för man sitter liksom där man sitter när man är på ytan. :o
 
Jag jobbade med grisar i 20 år och min man säger att jag aldrig blir av med min gris -DNA :laugh:
Hans stående kommentar om jag inte hörde vad han sa (vid den tiden), utan sa "Va?" , då svarade han "har du gödsel i öronen?"
:rofl:
Jag har ko-DNA, jag var ju halvtidslantis från födseln på somrarna och var ofta hos kossorna och den lynnigaste i flocken var alltid den som ville vara närmast mig, busade hon så var det snällt bus, kossor (och även tjurar) har en härlig humor. :D
Svinfarmen jag jobbade på i ett par år hade även charolaise och en riktig "best" till tjur som inte alls var säker och det var på riktigt, han och jag bildade pakt och tog ut svängarna rejält, honom hade jag alltid i hälarna när jag var i hagen och gjorde något eller bara var in hos honom och fikade eftersom han ville agera ryggstöd åt mig. :love: Busetjur, bodyguard och gosetjur i stort paket, han och jag hade alltid kul och mysigt. Djur blir som man behandlar dom och jag brukar säga "släpp kontrollen så händer det du inte trodde kunde hända". :)
 
Arbetsrättsligt var nog hästskötarjobbet det sämsta. Arbetsdagen började med morgonfodring kl. 06.00 och slutade med kvällsfodring kl. 20.00. Utöver det var det utsläpp och mockning hos femtio hästar och åtta hästar var (vi var två i personalen) som skulle ridas. Under säsong skulle ston som skulle betäckas provas två gånger om dagen och om de ovulerade så skulle de betäckas. Vi arbetade sex dagar i veckan, förutom en vecka i månaden då vi hade ledig helg (om det inte var tävling). Lönen var bostad utan logi och 2500 kr. Som sagt, arbetsrättsligt det sämsta, men ändå ett av de bästa jobb som jag har haft. Jag var 16 år och det var otroligt lärorikt och roligt och jag hade världens bästa arbetskamrat och en helt ok chef.

Sämst som i tråkigast var på en konditorikedja i Oslo. Särskilt när jag jobbade helt ensam och det inte fanns överdrivet mycket att göra. Det är nog det sämsta - att vara på jobbet men att inte kunna ta sig för saker pga att det inte finns något att göra. Jag jobbade även en kortare stund, en månad, på Burger King. Det var väl inte direkt stimulerande, men det var ju att göra hela tiden - alltså, helt okej.

Sämst som i sämst arbetsmiljö var på en ridskola där jag jobbade som instruktör i något år. Ridskolan hade väldigt trevliga hästar, trevliga elever, det var bra stallmiljö där hästarna hade det bra. Men vilken ryslig ridskolechef! En mytoman som hade som största hobby att försöka göra så personalen osams. Hon fick sparken ett par månader efter att jag hade slutat. Ryktesledes fick jag veta att det uppdagades att hon hade ljugit om sin utbildning. Hon hade inte blivit godkänd på RLK. Det i sig hade ju inte behövt göra henne till en dålig ridskolechef, men föreningen tog det som en tacksam utväg för att bli av med henne.
 
Jag har haft några bra men dödstråkiga jobb genom åren.
Trappstäd i ett bostadsområde med miljonprojekthus var nog det värsta. Upp och ner i trappor. Det var mitt första sommarjobb, kan väl ha varit 13-14 år. Lönen var låg men jag var nöjd.

Jobbat som packare på plastfabriker. Inget jobb jag vill ha resten av livet direkt, men bra betalt. Det funkade som extraknäck när jag pluggade. Det värsta var att man inte fick lämna bandet utan att bli avbytt, så blev man kissnödig eller nåt fick man trycka på en knapp och vackert vänta på att avbytaren kom. Ibland kunde det ta lång tid.

Annars har jag trivts bra med mina jobb. Allt från sjukhusstäd (trist jobb men bra kollegor) till skadedjurstekniker (bra kollegor men trist chef) och kabelanvisare (ensamt och lite enformigt men fritt). Det finns för- och nackdelar med alla jobb, men jag har haft tur och sluppit de riktigt ruttna arbetsplatserna.
 
Jag har haft några bra men dödstråkiga jobb genom åren.
Trappstäd i ett bostadsområde med miljonprojekthus var nog det värsta. Upp och ner i trappor. Det var mitt första sommarjobb, kan väl ha varit 13-14 år. Lönen var låg men jag var nöjd.

Jobbat som packare på plastfabriker. Inget jobb jag vill ha resten av livet direkt, men bra betalt. Det funkade som extraknäck när jag pluggade. Det värsta var att man inte fick lämna bandet utan att bli avbytt, så blev man kissnödig eller nåt fick man trycka på en knapp och vackert vänta på att avbytaren kom. Ibland kunde det ta lång tid.

Annars har jag trivts bra med mina jobb. Allt från sjukhusstäd (trist jobb men bra kollegor) till skadedjurstekniker (bra kollegor men trist chef) och kabelanvisare (ensamt och lite enformigt men fritt). Det finns för- och nackdelar med alla jobb, men jag har haft tur och sluppit de riktigt ruttna arbetsplatserna.

Inte riktat mot dig utan som vidare fundering kring vad jag menade i tråden förut, men de jobben låter inte "dödstråkiga" för mig, det låter som att man kan fundera på hur man gör på bästa sätt, prova olika tekniker, se hur effektiv man kan bli eller bara njuta av att göra det enkelt och bra och bli stolt över det man åstadkommer.

Nästan sugen på att prova både trappstäd och packare.... Sen är det ju det där med lönen och personlig utveckling där det senare kanske är "klart som korvspad" efter några månader inom sådana yrken. Så visst, efter flera år i ett sådant yrke skulle säkert också undertecknad kanske tycka att det är tillräckligt.

Den andra aspekten, när man jobbar på ett dysfunktionellt företag spelar det nog mindre roll vad arbetet går ut på. Det blir hemskt ändå. Kanske ännu hemskare om man dessutom förväntas ta mer ansvar och det helt enkelt inte går.
 
Nej? Var har jag skrivit det? Sen vefkar ju inte arbetet i sig vara dåligt, utan mer arbetsgivaren?
De menar väl att det bland deras egna erfarenheter inte finns något som varit hemskt för dem själva?
@sjoberga @em-pirre
Jag kan väl knappast uttala mig om annat än mina egna erfarenheter?

Dessutom verkar alla hemskheter mest bero på totalt dysfunktionella arbetsplatser och inte så mycket på arbetets natur.

Det jag reagerade på var @sjoberga s formulering om att det ”till stor del är en personlighetsfråga”. Jag tycker det finnd många exempel i tråden där ingen personlighet i världen skulle göra saken/jobbet bättre.
 
Det jag reagerade på var @sjoberga s formulering om att det ”till stor del är en personlighetsfråga”. Jag tycker det finnd många exempel i tråden där ingen personlighet i världen skulle göra saken/jobbet bättre.

Fast det var just bara aspekten ”tråkiga arbetsuppgifter” jag avsåg. När det gäller beskrivningarna av dysfunktionella arbetsplatser tror jag i och för sig att personlighet också spelar stor roll för hur man upplever, hur man tar åt sig, hur man mår och vad man gör åt det. Men att personligheten skulle gjort situationen bra? Såklart inte.
 
I somras på mitt nuvarande jobb (på kontor) så sa en av kollegorna till mig att arbetsmiljön var så dålig då det var 24-25 grader varmt i hennes kontor. Stillasittande arbete.... jag jämförde med en tidigare period i mitt liv och tänkte bara att ja- allt är ju relativt.
Liknande kommentar kom en kontorsarbetande vän med i somras. Det var då 30 grader ute i skuggan och jag sprang i några hundra trappor per dag, och pga värmen gick det ju inte att svalka sig på något vettigt sätt. (Jag drack verkligen hysteriska mängder vatten, utan att bli kissnödig. Jäklar vad jag svettades). Just då kände jag för att ge vännen en käftsmäll :meh:
 
Värsta? Kanske ett hjemmesykepleie-distrikt (hemtjänst utom att handla och städa som i Sverige) i Oslo. Jag jobbade åt en vikariebyrå och jag förstår verkligen varför dom hade svårt att få ordinarie personal där. Det var på den tiden då dom just börjat införa data men cheferna var av den äldre typen som hade väldigt svårt att klara av det. Dom skrev ut en besökslista men allt kom inte i rätt ordning. Jättedålig karta att köra efter, det var innan GPS var uppfunnet, ofta en ledare som inte heller hittade eller i vilket fall inte kunde förklara vägen, så enda lösningen var ringa till den som skulle ha besök. Nej, där stannade jag inte länge.
 
Inte riktat mot dig utan som vidare fundering kring vad jag menade i tråden förut, men de jobben låter inte "dödstråkiga" för mig, det låter som att man kan fundera på hur man gör på bästa sätt, prova olika tekniker, se hur effektiv man kan bli eller bara njuta av att göra det enkelt och bra och bli stolt över det man åstadkommer.

Nästan sugen på att prova både trappstäd och packare.... Sen är det ju det där med lönen och personlig utveckling där det senare kanske är "klart som korvspad" efter några månader inom sådana yrken. Så visst, efter flera år i ett sådant yrke skulle säkert också undertecknad kanske tycka att det är tillräckligt.

Jag tycker att du är onödigt positiv nu! :D Det finns nog en gräns för hur många olika tekniker man kan pröva när det kommer till trappstädning. Jag har faktiskt en känsla av att det kan bli ganska enformigt i längden, särskilt som trappstädare är ett ensamt jobb. Säkerligen också rätt stressigt om man t.ex. fastnar i trafiken och har trapphus i tre hus till att städa innan arbetsdagen är slut.
 
Jag tycker att du är onödigt positiv nu! :D Det finns nog en gräns för hur många olika tekniker man kan pröva när det kommer till trappstädning. Jag har faktiskt en känsla av att det kan bli ganska enformigt i längden, särskilt som trappstädare är ett ensamt jobb. Säkerligen också rätt stressigt om man t.ex. fastnar i trafiken och har trapphus i tre hus till att städa innan arbetsdagen är slut.

Det tog en stund att få in tekniken så det skulle gå så fort som möjligt, men när man väl hade den så satt den där. Det fanns inte så mycket mer att utveckla. Vi städade i par så jag och syrran brukade tävla om vem som kunde göra trappan snabbast. Man fick bra kondition :D
 
Det tog en stund att få in tekniken så det skulle gå så fort som möjligt, men när man väl hade den så satt den där. Det fanns inte så mycket mer att utveckla. Vi städade i par så jag och syrran brukade tävla om vem som kunde göra trappan snabbast. Man fick bra kondition :D
Min äldste
Det tog en stund att få in tekniken så det skulle gå så fort som möjligt, men när man väl hade den så satt den där. Det fanns inte så mycket mer att utveckla. Vi städade i par så jag och syrran brukade tävla om vem som kunde göra trappan snabbast. Man fick bra kondition :D

Min äldste bror städar trappor på halvtid, han är anställd av Samhall. Han säger att han visserligen tycker det är långtråkigt men att han mår bra av att röra på sig. Han har en bra högskoleutbildning och hade ett bra jobb men livet blir inte alltid som man tänkt.
 
Utan tvekan är mitt sämsta arbete som hästskötare för unghästar på ett svenskt tävlingsstall (hoppning) år 2002. Jag var ca 21, jobbade över 12 timmar per dag, och blev ordentligt nedtryckt. När en ryttare på stallet nämnde att hästarna aldrig förut haft det så välstädat och välmockat som när jag skött dem, så stegade ägaren argt fram till mig och skällde ut mig för att jag använt för mycket spån. Hur mycket spån jag använt och vad som förväntades användas framgick inte... min första arbetsdag skrek en manlig hästskötare länge och väl åt mig för att jag glömt en grimma på en unghäst i hagen... och så fortsatte det under hela min anställning (som givetvis var svart). De skrattade åt min breda norrländska och verkade tycka att jag lät trögtänkt när jag pratade. Idag hade jag absolut inte tolererat den typen av bemötande, men då ville jag ju så gärna lära mig...
 
Senast ändrad:
För mig betyder kollegor och chef allt. Har jag trevliga kollegor och bra ledning kan jag göra nästan vad som helst hur mycket som helst.
Idag har jag ett jobb som borde vara kul men är en pest just pga av ledningen. Dålig planering, för lite personal och när vi försöker täcka upp på en del så får vi skäll för vi missat en annan. Idag saknas 3 ur personalen t e x ! Har ni försökt jobba i ett varuhus med 2 st i personalen ?? Kollegorna finns några trevliga men vi hinner knappt prata. I somras hade vi 8 dagar i sträck 1 ledig med 29 grader inomhus och ingen ventilation...

Blev anställd med löfte om en sak (finns skriftligt) men det ändras ständigt och skjuts fram och att det kommer ordna sig !!! Chefen vill jag inte ens skriva om...........
Lämnade världens bästa jobb för att flytta upp till min sambo och tog det som fanns. De utnyttjar min kunskap maximalt, första gången jag ser en nackdel med stor erfarenhet.
Saknar mina förre detta kollegor, jobbet och framför allt världens bästa chef varje dag !!!!

Nu mår jag skit varje dag över att behöva gå hit, och blir nu även tvingad att jobba varannan helg de andra var tredje eller mer sällan bara för att jag kan ju så mycket......
Ska säga upp mig snarast !
 
:rofl:

Svinfarmen jag jobbade på i ett par år hade även charolaise och en riktig "best" till tjur som inte alls var säker och det var på riktigt, han och jag bildade pakt och tog ut svängarna rejält, honom hade jag alltid i hälarna när jag var i hagen och gjorde något eller bara var in hos honom och fikade eftersom han ville agera ryggstöd åt mig. :love: Busetjur, bodyguard och gosetjur i stort paket, han och jag hade alltid kul och mysigt. Djur blir som man behandlar dom och jag brukar säga "släpp kontrollen så händer det du inte trodde kunde hända". :)

Det dör MINST en lantbrukare varje år, för att de blivit ihjälstångade av en tjur de tycker är världens snällaste. Helt idiotiskt att uppmana folk att släppa kontrollen när man är med tjurar.
 
Det dör MINST en lantbrukare varje år, för att de blivit ihjälstångade av en tjur de tycker är världens snällaste. Helt idiotiskt att uppmana folk att släppa kontrollen när man är med tjurar.
Nja, man måste göra rätt precis hela tiden, ska man lita på en tjur måste man göra det precis hela tiden och vara på det klara med att man inte kan bestämma över dom. Nyckeln heter samarbete och att fråga dom snällt och be dom flytta sig om dom är ivägen, ALDRIG mota dom eller "sätta dom på plats" för då kan dom tända rejält och så är olyckan ett faktum. Dessutom ska man ha blick för deras känslospektra, det är först då man kan umgås "på lika villkor".

På bilden står jag och lagar vattenkopp hos ett gäng busmysiga ungtjurar (precis när bilden var tagen startade vi morgonjympa i boxen, synd att bonden inte kunde filma spektaklet) :angel: :p, jag behandlar djur som jag själv vill bli behandlad och hittills har alla djur gillat mig och nästan hamnat i knät på mig oavsett ras och storlek.

Visa bifogad fil 22358
 
Jag har inte haft så många olika jobb men det värsta var som telefonintervjuare. Jobbade sammanlagt tio kvällar på tre månader och bävade i dagar innan jag skulle dit. Det var kanske inget fel på jobbet egentligen, men det var INTE ett jobb för mig som tog åt mig personligen över att folk blev sura när man ringde.

Det roliga är att den enda kommentar jag kan minnas från någon av de jag intervjuade är "du var väldigt trevlig att prata med" :p
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp