Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

DeadSerious

Trådstartare
Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är bara av nyfikenhet och har egentligen ingen betydelse för mig i praktiken, men jag vill höra vad ni tycker och varför i rent utbildningssyfte! ;)

Så, låt säga att du har en helt normal hund. Mellanstor, normalaktiv, normal ämnesomsättning, inga allergier eller speciella behov på något annat sätt. Vilket foder hade du valt att ge din hund om du var tvungen att välja ett utav dessa 3? Varför? Vilka fördelar och nackdelar ser du med de olika fodren (sett enbart till innehållet)? Är det något av dem du aldrig skulle låta komma i närheten av din hund, och i så fall varför? Rangordna dem gärna och motivera varför det ena är bättre än det andra och tvärtom.

Foder 1:
Nötköttmjöl (28%), brunt ris, öringsmjöl (6%), kallpressad rapsolja, alger, alfalfa, betor, risgroddar, kryddörter, päron, äpplen, äggulepulver, kummin, linolja, johannesbröd, lerjord, kiselgur, Yucca schidigera, blåbär, spårämnen, vitaminer.

Fett: 9,8%, Protein: 24%, Kalcium: 1,32%, Fosfor: 1,12%. Detta foder är kallpressat.

Foder 2: (Standardt, som många gillar)
ris, bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av lamm), bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), morotsflingor, kalciumkarbonat, laktosreducerat vasslepulver

Råfett: 17%, Råprotein: 24%, Kalcium: 1,75%, Fosfor: 1,2%

Foder 3:
Kycklingmjöl (26%), brunt ris, laxmjöl (6%), potatis, kallpressad rapsolja, alger, alfalfa, risgroddar, betor, kryddörter, päron, äpplen, äggulepulver, kummin, linolja, johannesbröd, lerjord, kiselgur, Yucca schidigera, blåbär, spårämnen, vitaminer.

Fett: 10%, Protein: 23%, Kalcium: 1,2%, Fosfor: 0,9%. Även detta foder är kallpressat.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Inget av dem är hundmat i mina ögon.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag tycker inte heller att något av dom är hundmat.


Det som är minst illa är väl det med minst konstigheter i.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag är inget fan av Standardts foder (ger ju färskfoder) men den är den enda jag skulle prova av dessa om jag va tvungen ge torrfoder av dessa 3 sorter. Dom andra är det betfibrer (eller betor) i vilket jag vägrar ge då det inte är hundmat och ger gaser. Jag vill heller inte ha en massa örter i hundmaten.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag skulle inte ge något av dem. Allt med ris går bort. Jag vill inte öka på risken att hundarna ska dö av cancer eller drabbas av diabetes typ 2. Arsenik finns i allt ris och det beror på att arsenik finns i marken där det odlas. Mängderna kan variera, men det finns nog inget giftfritt ris. Brunt ris är värst. Ris tar upp gifter ur jorden mer än andra spannmål gör.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Det finns nog ingen giftfri mat öht ;). Många av de persistenta mijögifterna ackumuleras dessutom högre upp i näringskedjan, så man får i sig en högre koncentration om man äter kött (ffa från predatorer) än om man äter själva grödan. Och med det synsättet ska man aldrig äta svamp för de suger åt sig många tungmetaller som svampar (haha). Jag har helt enkelt MYCKET svårt att tro att den lilla mängd arsenik de eventuellt skulle kunna få i sig via torrfodret skulle kunna orsaka cancer.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag hade gett standardt. Tycker det verkar lite mysko med alla örter i de andra fodersorterna. De har dessutom väldigt låg fetthalt! Jag föredrar också färskfoder /barf men tycker att det blir lite hysteriskt ibland när INGET annat duger. Hundar kan bevisligen äta och må bra på torrfoder också!
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag skulle ge Standardt eftersom det var det torrfoder mina hundar fungerat bäst på. De andra skulle jag inte ge eftersom jag inte förstår vad de olika ingredienserna skulle vara bra till och dessutom var det extremt låg fetthalt i dem.

MEN, hade jag varit tvungen att ge torrfoder så hade jag inte haft hund ;) Kort sagt vägrar jag ge torrfoder till hund, trots att det utan tvekan finns de hundar som klarar sig ganska bra på det. Det kan dock aldrig jämföras med hur utmärkt de mår av en korrekt sammansatt kost av färska ingredienser. Visst trodde jag att mina hundar mådde bra på torrfoder förut, de mådde bättre än många vänners hundar och hade finare pälsar osv än någonsin innan. Trots det blev det tusen gånger bättre när jag slutade med torrfodret och precis samma sak har vänner och bekanta upplevt.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Inget av dem. Är så glad att jag struntat i torrfodret. Det är ju verkligen omöjligt att hitta vettigt sådant.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Röstar också på ingen av dem. Tillhör dem som tycker det här med "köttmjöl" låter så jäkla suspekt, lite att man malt ner det som blev över.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

*till alla*

Tack för era svar hittills!
Till er som anser torrfoder (eller just dessa sorterna?) inte vara hundmat så håller jag med om att färskfoder är bättre, men jag försöker nu lära mig mer om just olika torrfodersorter, vad som är bra/okej och inte mellan de foder som ändå har ett bättre innehåll än Icas. ;)

Slänger in några till som ni också gärna får argumentera kring! Och se dem just ur ett torrfoderperspektiv, jämför gärna med andra torrfoder och inte färskfoder eftersom det är de jämförelserna som intresserar mig. Foder 1 och 3 kan ni hoppa över nu eftersom jag känner att jag fått lite mer insikt i innehållet där och varför ni tycker som ni gör. Så Standardt (2) och följande foder vill jag gärna höra lite fortsatta diskussioner kring!

Foder 4:
Lamm (25%), ris, kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel), risprotein, laxolja, öljäst, naturliga smakämnen, extrakt av örter och frukter (300 mg/kg), torkade äpplen, mineraler, mannanoligosackarider (150 mg/kg), fruktosoligosackarider (100 mg/kg), extrakt av Yucca schidigera (80 mg/kg), organisk koppar, organisk zink, organiskt selen.

Råfett: 10%, Råprotein: 24%, Kalcium: 1,6%, Fosfor: 1,1%

Foder 5:
Lax, havsfiskmjöl, sötpotatis, potatis, rapsolja, laxmjöl, rökt lax, potatisfibrer, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera

Råfett: 15%, Råprotein: 25%

Foder 6:
Kycklingkött (minst 30 %), lamm (minst 11 %), kalkonkött (minst 10%), potatis, ärtor, kycklingolja och -fett (minst 9 %), lax (minst 5%), hela, torkade ägg (minst 4 %), torkat kycklingkött (minst 4%), torkat lammkött (minst 4 %), torkat ärtprotein, laxolja (minst 3 %), betmassa, gröna bönor, sötpotatis, tomater, äpplen, alfalfa, cikoriarot, jäst, fänkålsblad, tranbär, svart vinbärsgelé, vitaminer och mineraler, torkat plasmaprotein, fjäderfälever hydrolysat, kaliumklorid, kalciumkarbonat, fruktooligosackarider (FOS), mannanoligosackarider (MOS), taurin, Fucus vesiculosus (blåstång) extrakt, Ascophyllum nodosum (knöltång) extrakt, Yucca schidigera-extrakt, kondroitinsulfat, N-acetylglukosamin, L-karnitintartrat, rosmarinextrakt, extrakt av grönt te.

Råfett: 16%, Råprotein: 42%

Foder 7:
Potatis, torkat kycklingkött 30%, animaliskt fett, hydrolyserad kycklinglever, bryggerijäst, torkad fisk, torkade hela ägg, M.O.S, F.O.S & torkad arktisk krill.

Råfett: 15%, Råprotein: 25%, Kalcium: 1,4%, Fosfor: 0,95%

Foder 8:
17 % benfri kyckling, 17 % torkat fjäderfäkött, torkad sötpotatis, torkad potatis, 7 % torkade ägg, 7 % benfri lax, 5,5 % torkad sill, 5 % torkat ankkött, ärtor, 3 % fjäderfäfett, 3 % kycklinghydrolysat, 3 % torkad lax, lusern, 2 % färskt ankkött utan ben, ärtstärkelse, ärtprotein, potatisprotein, mineraler, vitaminer, 0,5 % laxolja, psyllium, äpplen, morötter, spenat, fruktooligosackarider (FOS), alger, kamomill, pepparmynta, anis, bockhornsklöver, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 41%, Kalcium: 1,3%, Fosfor: 1,14%

Foder 9:
21 % benfri lax, 12 % torkad sill från Nordatlanten, 9 % torkad lax, torkad potatis, torkad sötpotatis getrocknet, 7 % torkad fisk, 6,5 % laxolja, 6,5 % nyfångad öring, 5 % nyfångad sik, ärtor, 3 % lax hydrolysat, potatisprotein, ärtprotein, lusern, mineraler, vitaminer, psyllium, äpplen, morötter, spenat, tång, fruktooligosackarider (FOS), kamomill, anis, bockhornsklöver, mynta, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 38%, Kalcium: 1,23%, Fosfor: 1,07%

Foder 10:
Kyckling (41%, torkat och finmalet), potatisflingor, potatisstärkelse (finmalen), fjäderfäfett (8%), granatäppelkärnor (7%), laxolja (1%), lignocellulosa, mineraler, jäst, cikoria (0,5%, finmalen, levererar FOS och inulin), spirulina (0,1%, finmalen), grönläppad mussla från Nya Zeeland (0,1%, finmalen, naturligt rik på glukosamin och kondroitin), Yucca schidigera.

Fett: 15%, Protein: 26%, Kalcium: 1,05%, Fosfor: 0,8%

Foder 11:
Animaliska produkter 42% (torkad kyckling), ris, torkade äpplen, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), potatis, hydrolyserat kycklingprotein, hydrolyserad kycklinglever, bryggerijäst, laxolja, Aloe vera (1,5 g/kg), mannan-oligosackarider (150 mg/kg), frukto-oligosackarider (100 mg/kg), yucca schidigera extrakt (80 mg/kg).

Råfett: 15%, Råprotein: 26%, Kalcium: 1,4%, Fosfor: 1%
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Men vad är det du vill att vi ska diskutera? Vad är syftet med frågeställningen? Subjektiva svar ang vilket foder man skulle välja?

I mina ögon är alla samma skit, om än med lite olika mängdförhållanden.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Som jag skrev i ursprungsinlägget vill jag lära mig mer om torrfoder och dess innehåll. Hur olika ingredienser påverkar, vad som är bra/dåligt och varför. Vad man ska titta efter när man letar efter "det bästa" torrfodret åt sin hund. Allt som finns att säga om torrfoder ;)
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Lite spontana tankar..

Foder 2: (Standardt, som många gillar)
ris, bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av lamm), bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), morotsflingor, kalciumkarbonat, laktosreducerat vasslepulver

Råfett: 17%, Råprotein: 24%, Kalcium: 1,75%, Fosfor: 1,2%

Väljer bort. Undviker helst ris och framförallt när det är första ingrediens.

Foder 4:
Lamm (25%), ris, kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel), risprotein, laxolja, öljäst, naturliga smakämnen, extrakt av örter och frukter (300 mg/kg), torkade äpplen, mineraler, mannanoligosackarider (150 mg/kg), fruktosoligosackarider (100 mg/kg), extrakt av Yucca schidigera (80 mg/kg), organisk koppar, organisk zink, organiskt selen.

Råfett: 10%, Råprotein: 24%, Kalcium: 1,6%, Fosfor: 1,1%
Tycker det är lite lågt både på fett och protein. Och som sagt, innehåller ris.

Foder 5:
Lax, havsfiskmjöl, sötpotatis, potatis, rapsolja, laxmjöl, rökt lax, potatisfibrer, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera

Råfett: 15%, Råprotein: 25%
Lite lågt i protein för min smak.

Foder 6:
Kycklingkött (minst 30 %), lamm (minst 11 %), kalkonkött (minst 10%), potatis, ärtor, kycklingolja och -fett (minst 9 %), lax (minst 5%), hela, torkade ägg (minst 4 %), torkat kycklingkött (minst 4%), torkat lammkött (minst 4 %), torkat ärtprotein, laxolja (minst 3 %), betmassa, gröna bönor, sötpotatis, tomater, äpplen, alfalfa, cikoriarot, jäst, fänkålsblad, tranbär, svart vinbärsgelé, vitaminer och mineraler, torkat plasmaprotein, fjäderfälever hydrolysat, kaliumklorid, kalciumkarbonat, fruktooligosackarider (FOS), mannanoligosackarider (MOS), taurin, Fucus vesiculosus (blåstång) extrakt, Ascophyllum nodosum (knöltång) extrakt, Yucca schidigera-extrakt, kondroitinsulfat, N-acetylglukosamin, L-karnitintartrat, rosmarinextrakt, extrakt av grönt te.

Råfett: 16%, Råprotein: 42%
Det här gillar jag vid en första anblick. Hög kötthalt, inget spannmål.
En del ingedienser som jag inte riktigt vet vad det är för ngt men sånt går ju att ta reda på.

Foder 7:
Potatis, torkat kycklingkött 30%, animaliskt fett, hydrolyserad kycklinglever, bryggerijäst, torkad fisk, torkade hela ägg, M.O.S, F.O.S & torkad arktisk krill.

Råfett: 15%, Råprotein: 25%, Kalcium: 1,4%, Fosfor: 0,95%

Går bort pga potatis sm första ingrediens. Har inget problem om foder innehåller potatis men det här verkar vara ganska mycket..

Foder 8:
17 % benfri kyckling, 17 % torkat fjäderfäkött, torkad sötpotatis, torkad potatis, 7 % torkade ägg, 7 % benfri lax, 5,5 % torkad sill, 5 % torkat ankkött, ärtor, 3 % fjäderfäfett, 3 % kycklinghydrolysat, 3 % torkad lax, lusern, 2 % färskt ankkött utan ben, ärtstärkelse, ärtprotein, potatisprotein, mineraler, vitaminer, 0,5 % laxolja, psyllium, äpplen, morötter, spenat, fruktooligosackarider (FOS), alger, kamomill, pepparmynta, anis, bockhornsklöver, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 41%, Kalcium: 1,3%, Fosfor: 1,14%
Verkar bra!

Foder 9:
21 % benfri lax, 12 % torkad sill från Nordatlanten, 9 % torkad lax, torkad potatis, torkad sötpotatis getrocknet, 7 % torkad fisk, 6,5 % laxolja, 6,5 % nyfångad öring, 5 % nyfångad sik, ärtor, 3 % lax hydrolysat, potatisprotein, ärtprotein, lusern, mineraler, vitaminer, psyllium, äpplen, morötter, spenat, tång, fruktooligosackarider (FOS), kamomill, anis, bockhornsklöver, mynta, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 38%, Kalcium: 1,23%, Fosfor: 1,07%
Verkar bra

Foder 10:
Kyckling (41%, torkat och finmalet), potatisflingor, potatisstärkelse (finmalen), fjäderfäfett (8%), granatäppelkärnor (7%), laxolja (1%), lignocellulosa, mineraler, jäst, cikoria (0,5%, finmalen, levererar FOS och inulin), spirulina (0,1%, finmalen), grönläppad mussla från Nya Zeeland (0,1%, finmalen, naturligt rik på glukosamin och kondroitin), Yucca schidigera.

Fett: 15%, Protein: 26%, Kalcium: 1,05%, Fosfor: 0,8%

Tycker det är lite lågt i protein.

Foder 11:
Animaliska produkter 42% (torkad kyckling), ris, torkade äpplen, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), potatis, hydrolyserat kycklingprotein, hydrolyserad kycklinglever, bryggerijäst, laxolja, Aloe vera (1,5 g/kg), mannan-oligosackarider (150 mg/kg), frukto-oligosackarider (100 mg/kg), yucca schidigera extrakt (80 mg/kg).

Råfett: 15%, Råprotein: 26%, Kalcium: 1,4%, Fosfor: 1%
Som ovan. Dessutom gillar jag inte att det står "animaliska produkter", kan ju vara vad som helst. Även om det står kyckling inom parentes..
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Tack för ett bra och utförligt svar!

Gällande proteinhalten, hur påverkar en hög eller låg proteinhalt en hund? Vad tycker du är en optimal proteinhalt?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Ska försöka utveckla lite mer vad det är jag undrar och varför, kanske har uttryckt mig oklart :)

Jag är väldigt intresserad av foder till alla djurtyper, och har det sista försökt sätta mig in mer i just hundfoder. Färskfoder kändes ganska enkelt att räkna ut vad som var bra och var som var mindre bra, men torrfoder känns som en djungel. Jag har läst mig fram till att spannmålsfritt är bra, men det är också ungefär den information jag hittat. Eftersom jag inte tror att så länge ett foder är spannmålsfritt så är det bra, och att alla spannmålsfria foder därmed skulle vara likvärdiga, så vill jag nu lära mig mer om ytterligare faktorer som påverkar. Jag har på många ställen läst att ett spannmålsfritt foder är bättre än ett annat, men aldrig riktigt förstått vad det är som gör det ena bättre än det andra. Jag valde därför att själv starta en tråd och då titta på innehållsförteckningar till riktiga foder där människor som är mer kunniga än jag får analysera och berätta vad de tänker när de ser innehållsförteckningen, vilka fördelar och nackdelar de ser. Genom att jämföra olika foder som faktiskt finns och inte enbart analysera en specifik råvara blir det lättare för mig att ta in och förstå :)

Eftersom det inte handlar om att jag ska välja ut ett foder till min hund så känner jag också att det är bättre att inte skriva ut några märken eller vart råvarorna kommer ifrån, eftersom det inte blir relevant i min frågeställning. Sådana faktorer kan man ju i så fall hellre väga in efter att man faktiskt förstått innehållsförteckningen :p
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag vet inte riktigt vad en optimal proteinhalt är.. Men vid en låg proteinhalt är det troligen inte så mycket kött i fodret. Protein är ju också vad hundarna behöver för att bygga muskler osv.
Man ser ju tydligt när man tittar på innehållsförteckningarna att det finns ett samband mellan andel kött/animaliska produkter och proteinhalt :)

För mycket protein ska väl inte vara så bra men jag vet faktiskt inte riktigt vart den gränsen anses gå.

Mina hundar går ett foder med typ 30-35 % protein och det fungerar ypperligt för dem. Så för mig kan det bli som ett referensmått när jag kollar på andra foder som kan tänkas fungera likvärdigt just i det avseendet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 795
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är...
Svar
4
· Visningar
1 236
Hundhälsa Ramlade över detta foder och undrar om någon erfaren har lite vettiga åsikter om ingredienserna från/om det? Dem har ju information om...
Svar
18
· Visningar
2 963
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp