Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Delvis KL

Jag tycker det är spännande att det just nu verkar vara spannmål som är den stora boven. När vi skaffade vår första hund för drygt 40 år sedan var det fisk som var det som absolut inte fick förekomma i hundmat! Lite intressant var att många av de som köpte fiskfritt foder gav torrfisk som tugg/godis! Nu köper jag spannmålsfritt foder och min man ger hunden ostmackor och pannkaka...

Jag reagerar på att ett par av fodren innehåller svart vinbärsgelé. Möjligen är jag färgad at att förgäves försöka slippa sockertillsatser i manniskomaten, men varför i hela fridens dar kan man inte ta råsaft av vinbär i stället för att blanda den med ca 50% socker för att koka gelé? Eller har jag missat något i tillverkningen?

Jag hoppas det är OK att föra in ett par frågeställningar till, här är en till som saknar grundutbildninge på hundfoder!

Magnussons bakar sin hundmat i stället för att extrudera. Är det något som verkligen betyder något för hunden, eller är det i samma klass som t ecx "lagom stora, knapriga bitar"-marknadsföring?

Vissa foder innehåller både t ex kyckling och torkad kyckling. Finns det några regler så man måste ange om råvaran är torkad, eller kan ett foder där det enbart står kyckling i själva verketi nnehålla torkad sådan? Jag gissar att torkad råvara är billigare,men innebär det någon skillnad för hunden?

Hur väljer man för att få ett bra förhållande daglig mängd foder/hull på hunden? När bör man byta till något med högre energiinnehåll i stället för att öka mängden och tvärtom. Finns det någon ungefärlig gräns för max/min i förhållande till hundens vikt eller något liknade?

Finns det någonting som talarr för "rasfoder" tex att t ex en labrador och en golden i grunden skulle ha lite olika behov och att detta i så fall rimligtvis skulle vara större än skillnaden mellan en utställningsavlad och en jaktavlad retriever?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Tack så hemskt mycket för ett bra svar, och tack till alla er andra som också är så gulliga och delar med er av eran kunskap och era tankar! Känner faktiskt redan att jag lärt mig jättemycket efter att ha läst era svar här och därefter googlat vidare och försökt hitta mer information själv :D

En del innehållsförteckningar känner jag att jag har en ganska klar bild av nu, men finns ett par av dem jag redan tagit upp som jag gärna skulle höra lite mer tankar om och så slänger jag in ytterligare ett par nya - sedan lovar jag dock att det är slut ;) Och tack igen för hjälpen!

Här kommer den nya listan då, börjar om på 1:
Foder 1:
Kycklingkött (minst 30 %), lamm (minst 11 %), kalkonkött (minst 10%), potatis, ärtor, kycklingolja och -fett (minst 9 %), lax (minst 5%), hela, torkade ägg (minst 4 %), torkat kycklingkött (minst 4%), torkat lammkött (minst 4 %), torkat ärtprotein, laxolja (minst 3 %), betmassa, gröna bönor, sötpotatis, tomater, äpplen, alfalfa, cikoriarot, jäst, fänkålsblad, tranbär, svart vinbärsgelé, vitaminer och mineraler, torkat plasmaprotein, fjäderfälever hydrolysat, kaliumklorid, kalciumkarbonat, fruktooligosackarider (FOS), mannanoligosackarider (MOS), taurin, Fucus vesiculosus (blåstång) extrakt, Ascophyllum nodosum (knöltång) extrakt, Yucca schidigera-extrakt, kondroitinsulfat, N-acetylglukosamin, L-karnitintartrat, rosmarinextrakt, extrakt av grönt te.

Råfett: 16%, Råprotein: 42%

Foder 2:
Urbenad kyckling (27%), torkad kyckling (16%), urbenad lax (13%), sötpotatis, potatis, torkad vitfisk (7%), torkad lax (5%), torkad kalkon (4%), kycklingfett (2%), kycklingsky (2%), torkade hela ägg (2%), urbenad vitfisk (2%), ärtfibrer, alfalfa, mineraler, vitaminer, torkade äpplen, torlade morötter, spenat, torkade alger, torkade tranbär, prebiotisk FOS, anisfrön, bockhornsklöver, glucosamin, MSM, kondroitin, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.

Fett: 18%, Protein: 38%, Kalcium: 2.01%, Fosfor: 1,62%

Foder 3:
Kyckling (färsk urbenad kyckling och kycklingmjöl), sötpotatis, kycklingfett, luzern, linfrö, kycklingspad, laxolja, mineraler, vitaminer, äggpulver, glukosamin, methylsulfonylmethane (MSM), kondroitinsulfat, fruktooligosackarider, äpple, morot, tomat, spenat, psyllium, nypon, kamomill, kardborrerot, pepparmynta, ringblomma, alger, tranbär, maskros, anis, bockhornsklöver, Yucca Schidigera, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.

Fett: 19%, Protein 31,5%, Kalcium: 1,33%, Fosfor: 1,09%

Foder 4:
17 % benfri kyckling, 17 % torkat fjäderfäkött, torkad sötpotatis, torkad potatis, 7 % torkade ägg, 7 % benfri lax, 5,5 % torkad sill, 5 % torkat ankkött, ärtor, 3 % fjäderfäfett, 3 % kycklinghydrolysat, 3 % torkad lax, lusern, 2 % färskt ankkött utan ben, ärtstärkelse, ärtprotein, potatisprotein, mineraler, vitaminer, 0,5 % laxolja, psyllium, äpplen, morötter, spenat, fruktooligosackarider (FOS), alger, kamomill, pepparmynta, anis, bockhornsklöver, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 41%, Kalcium: 1,3%, Fosfor: 1,14%

Foder 5:
Lammkött utan ben, torkat lammkött, lax, torkat kött, torkad sill, Russet potatis, ärtor, kycklingfett (med ett naturligt innehåll av vitamin E), sötpotatis, färsk sik utan ben, soltorkad alfalfa, naturlig lammarom, färsk anka utan ben, färska hela ägg, squash, gröna rötter, tomater, morötter, äpplen, ekologisk tång, tranbär, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

Fett: 17%, Protein: 31%, Kalcium: 2%, Fosfor 1.2%

Foder 6:
Färsk kyckling (benfri) (22%), torkat kycklingkött (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill (4%), färskt kalkonkött (benfritt) (4%), torkad kalkonkött (4%) färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färska fjäderfähjärtan (3%), fjäderfäbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), fågelleverolja (3%), röda linser, gröna ärtor, gröna linser, solmogen alfalfa, jams, ärtfibrer, kikärter, pumpa, butternutsquash, bladspenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, tång, lakritsrot, angelikarot, fänkål, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntablad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin.

Fett: 18%, Protein: 38%, Kalcium: 1,3%, Fosfor: 1%

Foder 7:
Kalkonmjöl, ärtstärkelse, potatisgranuler, tomat, hela linfrön, kalkonfett, kalkonsky, ärtor, alfalfa, morötter, naturlig tång, cikoriamassa, natriumklorid, kalciumkarbonat, DL-metionin, lysinhydroklorid, treonin, glukosamin (275 mg/kg), kondroitin (225mg/kg).

Fett: 10,5%, Protein: 21%

Foder 1 har betmassa - går bort om hunden har risk för magomvridning och om hunden får gaser av fodret. Yucca tar bort gaser så det kan funka ändå. Grönt te är tveksamt, men det är så lite så det gör nog varken till eller från.

Foder 2 - 6 är bra foder, tycker jag.

Foder 7 har låg fetthalt och låg proteinhalt och kan passa en lågaktiv, äldre hund och/ eller en hund med känslig mage. Låg fetthalt passar en hund med känslig bukspottkörtel.

Jag föredrar lamm framför kyckling/kalkon och jag skulle välja foder 5 av dessa. Jag gillar också proteinhalten 31 % och fetthalten 17 % till våra medelaktiva hundar. Höga proteinhalter över 40 % ska vara OK för en frisk hund. Har man en ung/medelålders hund är det OK. En äldre hunds lever och njurar är åldrade och njurkapaciteten försämras naturligt med åldern, så jag skulle inte välja ett så högt proteinvärde som över 40 % till en äldre hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag skulle också välja foder 5 enbart efter att ha sett protein och fetthalt (om dessa var de enda foder jag hade att välja på). Dessutom var det ok innehåll också enligt min mening.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag vet egentligen inte men min spontana tanke är att betmassa väl är typ betfor och det ger man ju hästar för att det är bra för magen?

Betfor är betmassa+melass, så betmassa är betfor utan socker typ... Används enbart för att öka fiberinnehållet i fodrena.

/Camilla
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Det borde väl inte vara dåligt för magen?

Om hunden inte får gaser eller öronproblem av det av det, så är det väl kanske inte så farligt. Betmassa är kontroversiellt och anses inte bra i kända foderomdömessajter. Betmassa är en billig utfyllnad i hundfoder. Enbart betfiber är bättre och det anses vara bra för tarmhälsan. Yucca-extrakt i ett foder kan ta bort gaser och då behöver inte betmassa ge gaser.

Om man har en hund med risk för magomvridning så är det farligt med gaser. Betmassa anses öka risken för magomvridning. Det påstås också kunna ge svamp och grogrund för öroninfektioner.

Tillverkarna av torrfoder med betmassa framhåller betmassans positiva egenskaper. De vill ju sälja sitt foder så det får man ta med en nypa salt.

Några synpunkter om betmassa i artiklarna här: Den första artikeln anser att betmassa är en av de mest skadliga ingredienser för en hunds matsmältningssystem, Det kan suga upp vätska motsvarande 7 gånger sin vikt och det kan öka volymen till 250 %.

"It’s one of the most detrimental ingredients to a dog’s digestive system and should be avoided.

Beet pulp has enormous fluid absorbing capacity and expansive properties which means it holds up to seven times its weight in water and can increase in volume up to 250%"

http://www.examiner.com/article/danger-your-dog-food-beet-pulp

dogfoodadvisor skriver om öroninfektioner mm:

"Can beet pulp cause ear infections or stain a dog’s fur?

There are many rumors regarding the use of beet pulp in dog food. This fiber-rich ingredient has been accused of causing numerous canine maladies.

Some say it produces reddish tears that stain the facial fur of light-colored dogs. Yet beet pulp isn’t even red in color. It’s white.

Others claim beet pulp causes ear infections.

However, we’ve never found any scientific studies factually linking this ingredient to any of them."

http://www.dogfoodadvisor.com/frequently-asked-questions/dog-food-ingredients/
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Magsäcken blir gasfylld vid magomvridning, men gaser i sig själv bör inte öka risken (de finns till största delen i tarmen). Djup bröstkorg som ger magsäcken stort rörelseutrymme samt svaga ligament som ska hålla magsäcken på plats är riskfaktorer. Det är vanligare i vissa raser.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Magsäcken blir gasfylld vid magomvridning, men gaser i sig själv bör inte öka risken (de finns till största delen i tarmen). Djup bröstkorg som ger magsäcken stort rörelseutrymme samt svaga ligament som ska hålla magsäcken på plats är riskfaktorer. Det är vanligare i vissa raser.

Jo, gaser byggs upp inne i magsäcken beroende på flera orsaker som är välkända. Bl a betmassa kan öka gasbildning. Betmassa gör också att maginnehållets vikt och volym ökar dramatiskt. Om magsäcken skulle svänga runt så täpper det till vägarna för gasen att komma vidare ut i tarmarna. Magen fylls som en ballong och de inre organen kan kollapsa inom 30 min - en timme och hundens liv går inte längre att rädda.

Det stämmer det du skriver om uttänjda ligament som gör att magsäcken kan sättas i gungning. Om hunden äter torrfoder som suger åt sig mycket vätska så blir det tungt i magen och det tänjer mer och mer ut ligamenten. Därför är äldre hundar som ätit torrfoder under hela sitt liv mer utsatta än de som bara ätit färskfoder.

Hög andel fett i ett torrfoder ökar risken eftersom fett gör att det tar längre tid för maten att komma vidare ut i tarmarna. Gas byggs upp under en längre tid om fodret är fettrikt. Fett på någon av de fyra första platserna i ett torrfoder är känt för att öka risken. (Purdue studien)
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Om hunden äter torrfoder som suger åt sig mycket vätska så blir det tungt i magen och det tänjer mer och mer ut ligamenten.

Det här tycker jag låter jättekonstigt. Eller har det att göra med att hunden får för stor volym torrfoder som ligger där och pöser? Viktmässigt äter de ju betyligt mer av färskfoder, så det borde verkligen "tynga ner" magsäcken med den logiken...
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Det här tycker jag låter jättekonstigt. Eller har det att göra med att hunden får för stor volym torrfoder som ligger där och pöser? Viktmässigt äter de ju betyligt mer av färskfoder, så det borde verkligen "tynga ner" magsäcken med den logiken...

Volymen blir stor och fodret blir tungt när torrfoder sväller i magen. Man kan blötlägga torrfodret på kvällen och se hur mycket det svällt under natten. Bakat torrfoder sväller inte - det går sönder, men alla extruderade sväller mer eller mindre. De med spannmål sväller mer än de spannmålsfria. Sen torrfoderindustrin gick över från bakade torrfoder till extruderade ökade magomvridningarna.

Färskfoder är mer energirikt och man behöver inte ge lika mycket av det så volymen blir mindre. Jag tror också att det blir mindre gaser av färskt foder. Man har sett att hundar som äter enbart torrfoder oftare får magomvridning än hundar som äter färskfoder/barf.

Det konserveringsmedel, citronsyra (citric acid), som finns i många torrfoder och/eller i råvaror i torrfoder ökar risken enormt mycket om man blötlägger torrfodret innan man ger det. Hills och Royal Canin kan ha det i sina foder. Om det finns i råvaran behöver tillverkaren inte skriva ut det, så det är lurigt. Det kan finnas fast vi inte vet om det. Det kan heta E330 och utvinns ur en mögelsvamp. Det är också allergiframkallande. Allt som retar magsäcken kan öka risken för magomvridning.

http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Fast det stämmer ju inte att man ger mindre volymer färskfoder. Jag ger mina mellan 400-900 gram VoH/dag, beroende på arbete. Det är vansinnigt mycket mer än de 2 dl torrisar (som sväller till knappt det dubbla) jag gav till hunden jag var hundvakt åt nu (samma ras).

Inte ens efter en timme i vatten väger torrfoderportionen i närheten av 400 gram, vilket är den minsta givan mina får.

Sen håller jag med om att torrisar inte är sund hundmat, men jag tror det handlar om andra faktorer.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Du uttrycker dig tvärsäkert om än det ena och än det andra. Det skulle vara intressant att se någon form av godtagbar referens till detta förutom en massa åsikter.
Jag är medveten om att magen fylls av gas vid magomvridning. Den gas som finns i mag-tarmkanalen beror på nedsvald luft och gas som produceras i tarmen av bakterier.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Färskfoder är mer energirikt och man behöver inte ge lika mycket av det så volymen blir mindre.

Färskfoder är mer energirikt men innehåller också runt 65% vatten. Det innebär att man absolut ger en större volym av det än av torrfoder, oavsett om man blötlägger knorparna eller inte.

Jag argumenterar inte emot att man ser högre andel magomvridningar vid torrfoderanvändning. Däremot låter det som att du själv har dragit slutsatser om orsaken, men presenterar detta som en sanning.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Fast det stämmer ju inte att man ger mindre volymer färskfoder. Jag ger mina mellan 400-900 gram VoH/dag, beroende på arbete. Det är vansinnigt mycket mer än de 2 dl torrisar (som sväller till knappt det dubbla) jag gav till hunden jag var hundvakt åt nu (samma ras).

Inte ens efter en timme i vatten väger torrfoderportionen i närheten av 400 gram, vilket är den minsta givan mina får.

Sen håller jag med om att torrisar inte är sund hundmat, men jag tror det handlar om andra faktorer.

Med färskfoder får du vätska så hunden behöver inte dricka lika mycket som med torrfoder. Färskfoder innehåller väl ca 70 % vatten, lite olika beroende på sort. Torrfoder är väldigt olika från spannmålsfoder med 60-70 % kolhydrater till högproteinfoder, så fodergivan är olika stor beroende på sort. De med mycket spannmål sväller mer i magen och utgör en större risk för magomvridning.

En orsak kan vara hur länge maten stannar i magsäcken. Färskfoder anses lättsmält och irriterar inte magsäcken som en del torrfoder kan göra. Sen finns det teorier om att ben ska vara bra eftersom det stimulerar magens inre muskler att arbeta.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Gå in på pub med och sök på dr Glickmans studie om magomvridning. Du får upp början av studien. För att få se allt ska du ange din emailadress och be att få den sänd till dig. Sök på:

Incidence of and breed-related risk factors
for gastric dilatation-volvulus in dogs
Lawrence T. Glickman, VMD, DPH; Nita W. Glickman, MS, MPH; Diana B. Schellenberg, MS†;
Malathi Raghavan, DVM, MS; Tana L. Lee, BA
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Du uttrycker dig tvärsäkert om än det ena och än det andra. Det skulle vara intressant att se någon form av godtagbar referens till detta förutom en massa åsikter.
Jag är medveten om att magen fylls av gas vid magomvridning. Den gas som finns i mag-tarmkanalen beror på nedsvald luft och gas som produceras i tarmen av bakterier.

Gå in på pub med och sök på:

Incidence of and breed-related risk factors
for gastric dilatation-volvulus in dogs
Lawrence T. Glickman, VMD, DPH; Nita W. Glickman, MS, MPH; Diana B. Schellenberg, MS†;
Malathi Raghavan, DVM, MS; Tana L. Lee, BA

Ange din email för att få ta del av hela studien.

Här är ett par sidor där det står om studien men bäst är förstås om du hämtar hela studien i originalform.:

http://www.goldenrescuestlouis.org/Bloat.asp


http://webpages.charter.net/cspcnc/id162.htm
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Det konserveringsmedel, citronsyra (citric acid), som finns i många torrfoder och/eller i råvaror i torrfoder ökar risken enormt mycket om man blötlägger torrfodret innan man ger det. Hills och Royal Canin kan ha det i sina foder. Om det finns i råvaran behöver tillverkaren inte skriva ut det, så det är lurigt. Det kan finnas fast vi inte vet om det. Det kan heta E330 och utvinns ur en mögelsvamp. Det är också allergiframkallande. Allt som retar magsäcken kan öka risken för magomvridning.

http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm

Din okunskap lyser igenom här. Ren citronsyra kan du omöjligt bli allergisk emot, då skulle du vara allergisk emot dig själv då det bildas i varenda cell i hela kroppen. Hur det är med svamprester verkar vara omtvistat i artikeln du länkar till som för övrigt verkar ha väldigt lite vetenskaplig förankring i i sitt innehåll.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Färskfoder är mer energirikt men innehåller också runt 65% vatten. Det innebär att man absolut ger en större volym av det än av torrfoder, oavsett om man blötlägger knorparna eller inte.

Jag argumenterar inte emot att man ser högre andel magomvridningar vid torrfoderanvändning. Däremot låter det som att du själv har dragit slutsatser om orsaken, men presenterar detta som en sanning.

Vet inte vilka slutsatser du avser. Nej, jag har inte dragit egna slutsatser. Jag har hämtat info från ffa Glickmans studie, men också från veterinärsidor runtom i världen.

De enda studier jag vet som finns i större omfattning är de vid Purdue University av Dr Glickman. Övrigt är slutsatser som veterinärer dragit efter egen insamlad data, erfarenhet och studier av hur bukhålan ser ut hos magomvridningshundar, Du kan också hitta en del på rassidor för grand danois både svenska och engelskspråkiga.

Lite ur ett par artiklar om Glickmans studie.

“Conversely, feeding a dry food containing a rendered meat-and-bone meal decreased risk by 53 percent in comparison with the overall risk for the dogs in the study. Mixing table food or canned food into dry food also decreased the risk of bloat. During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods. There is a much lower incidence of bloat in susceptible breeds in Australia and New Zealand. Feeding practices in these countries have been found to be less dependent on dry foods.”

http://www.goldenrescuestlouis.org/Bloat.asp

“Most surprising were Glickman's observations about the role of food. "We found very consistently that dogs eating only dry food had higher risk of bloat," he says. "It didn't matter whether the owners added canned food or table scraps; as long as it was not dry-food-only, the risk went down."

Investigating veterinary records back to 1965, he noticed a pattern: Dogs began dying of bloat and torsion at an accelerated rate in the latter half of the 20th century. Glickman believes the problem started in the 1980s, when pet-food companies switched from baking to a process called extrusion, in which hard pellets are formed by forcing ingredients through a high-pressure machine. Glickman theorizes that these pellets are harder to digest and expand in the dog's stomach.”

http://webpages.charter.net/cspcnc/id162.htm

Bäst är att läsa originalet som jag länkat i andra svar i denna tråd.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Eftersom det jag skrev verkar ha gått dig förbi så citerar jag mig själv:
Jag argumenterar inte emot att man ser högre andel magomvridningar vid torrfoderanvändning.

Du drar slutsatsen att detta beror på att torrfoder töjer ut magen när det sväller, och att färskfoder inte orsakar omvridning i samma grad eftersom det skulle ta mindre plats i magsäcken. Detta stöds inte av texterna du citerar.

Att torrfodret sväller ja, men inte att det skulle vara volymen i sig som påverkar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
673
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 788
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är...
Svar
4
· Visningar
1 232
Hundhälsa Ramlade över detta foder och undrar om någon erfaren har lite vettiga åsikter om ingredienserna från/om det? Dem har ju information om...
Svar
18
· Visningar
2 956
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp