Vilket avmaskningsmedel tar samma som Ivomec?

B

Bucus

Vilket avm.medel tar samma maskar som Ivomec men är billigare? Fyrantel eller bandmint har jag uteslutet men tex Noromectin eller cydestin då?
 
Jag vet inte riktigt, men jag skulle gärna vilja fråga en sak som hör till ämnet. Jag har fått veta att jag inte behöver avmaska mot styngflugan nu i oktober, då jag gjorde det när jag tog in hästen från betet (mitten av augusti). Stämmer det? Jag har läst att styngflugans larver utvecklas i september-oktober, så det känns som augusti är tidigt. Tacksam för svar! /Liv
 
Noromectin.

Det är ju bara att läsa på förpackningen så ser du vad för verksamt ämne de innehåller :-) (Ivomec och noromectin innehåller ivermectin.)
 
Ivermektinpreparaten är:

Ivomec
Eraquell
Noromectin
Bimectin

Bimectin och Noromectin är billigast. Bimectin smakar dessutom sött och är således "godare"

Cydectin innehålle moxidectin och således inte ivermektin. Däremot tillhör ivermektin och moxidectin samma "grupp" när det gäller resistensutveckling. Så när man kört 1-2 år med ivomec elle rliknande och ska byta ska man INTE byta till cydectin utan fill ett pyrantelpreparat.

Men, det du söker är i klartext: Eraquell, Noromectin eller Bimectin. Exakt samma innehåll som Ivomec men billigare =)
 
Men Ivomec har en drive nu. Lägre pris, och om man köper 10 sprutor får man träckprov på köpet.
 
Jo, jag såg det. Men det är ändå inte så lågt att det är nere i Bimectin/Noromectin-nivå. Iaf inte enligt apoteket här.

Synd träckprovet var om man köpte 10 sprutor, annars hade det blivit Ivomec oavsett priset =)

Jag håller dock på och räknar på om inte Ivomec blir billigare ändå. 400 kg Vision, 500 kg Kikis och typ 250 (??) kg Kele. Det blir tre Bimectinsprutor det, men det räcker med två Ivomec.. Frågan är om noromectin räcker till 500 eller 600 kg per spruta..
 
Va, räcker Bimectin bara till 500 kg?! Undrar just hur många hästar som får underdoserat i år...
 
Nu blev jag osäker här. Om det var noromectin elelr bimectin som inte var600kg. Snabbkoll i Fass gav att BÅDA de räcker för 600 kg.

Nu blev jag mer än lovligt förvirrad, för jag avmaskade med BIMECTIN sist (14 augusti) och då stod det 500 kg som max på graderingen. Men enligt FASS ska det vara 600 kg. Så förhoppningsvis har inga hästar underdoserats.

Jag var faktiskt till kylskåpet och hämtade det bimectin som blev över 14 augusti, och det står fan i mig 500 kg som max ?????

Nåja, jag tackar och tar emot om det är ändrat eller om jag fått någon jävla feltillverkad spruta..
 
Alla verkar göra det. Så endera har de ändrat eller så fick jag tag i några måndagsexemplar??? Sak samma, jag tackar och tar emot. Då blir det 2 sprutor bimectin den här gången med och jag behöver inte fundera mer och både hästarna och min plånbok är glada =)
 
Va...har dom drive på Ivomec :mad:....kunde inte apoteket upplysit om detta då...eller gör dom kanske inte det ? Jag drog en Noromectin för det var billigast...men inte alla apotek har ju detta...märkte jag :crazy:...Fast å andra sidan verkar dom sänkt priset på Ivomec...förra året betalade jag 149:- per spruta, nu kostade det 122:-....eh, kanske nån drive ;)
 
Tjao, man kunde kanske köpt med grannen...Fast dom är så sena...så det hade väl inte hjälpt...Förstod lite det var en hake nånstans ;)
 
Alltså, 10 sprutor för att få träckprovsdelen. Prissänkt ska det vara även på enstycks vad jag förstod.
 
Okey jag får väl se om vårt apotek också har ett bra pris på Ivomec nu då. Hur som helst så måste jag ha ett som går upp till 600 kg då mitt fullblod väger 593 kg ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 934
Senast: Lavinia
·
Fordon Min gamla trotjänare har fått vika hädan pga många fel i motorn och enorma mängder rost. Nu har jag en nyare bil och vill inte att den...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: SiZo
·
Körning Finns det några nu för tiden som brukar sina hästar som transportmedel? Tex tar häst o vagn istället för bilen till affären, eller hämta...
Svar
10
· Visningar
2 127
Senast: Verdandi
·
Fritid Är det mycket man kan göra och se även om man inte har bil på Gotland? Köra bil är uteslutet av anledningar som jag inte vill gå in på...
Svar
15
· Visningar
3 510
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp