Vilket bakben galoppombyte?

Leeelot

Trådstartare
Vet inte om den ligger i rätt forum... Hästen har vissa problem som ska kollas upp idag på klinik.. Men behöver få rätt på tankarna.... Så: vilket bakben belastas mest vid ett galoppombyte? Tex om hästen kommer i vänster galopp, o ska byta till höger?
 
Vet inte om den ligger i rätt forum... Hästen har vissa problem som ska kollas upp idag på klinik.. Men behöver få rätt på tankarna.... Så: vilket bakben belastas mest vid ett galoppombyte? Tex om hästen kommer i vänster galopp, o ska byta till höger?

Yttre bakben är det som är det drivande bakbenet i galoppen.
 
Den byter ju ”i luften” så från att vänster framben lämnar marken (+ svävmoment) så landar nya ytter bak, dvs vänster bak först.

 
@Leeelot det är det yttre bakbenet som stampar av i ett byte.

Vet ju inte vad för problematik hästen utreds för, men skulle nog tänka rent generellt, att problemet är något större och mer allmänt än vilket ben som tar vikten först just i ett byte. Du får bara en reaktion på något lite tydligare i just det läget.

Hoppas du har en veterinär du har förtroende för som kan hjälpa dig och din häst 😀
 
Senast ändrad:
@Leeelot det är det yttre bakbenet som stampar av i ett byte.

Vet ju inte vad för problematik hästen utreds för, men skulle nog tänka rent generellt, att problemet är något större och mer allmänt än vilket ben som tar vikten först just i ett byte. Du får bara en reaktion på något lite tydligare i just det läget.

Hoppas du har en veterinär du har förtroende för som kan hjälpa dig och din häst 😀
Hästen har inte velat fatta vä galopp, o där är det ju hö bak som börjar galoppen. Samt varit mkt sparkningar i byten vä till hö.... När hö knä bedövades rörde hon sig bättre i vä varv, men blev då knackig i höger varv. Så domen blev inflammation i båda knäna...
 
Hästen har inte velat fatta vä galopp, o där är det ju hö bak som börjar galoppen. Samt varit mkt sparkningar i byten vä till hö.... När hö knä bedövades rörde hon sig bättre i vä varv, men blev då knackig i höger varv. Så domen blev inflammation i båda knäna...

Tråkigt 😞
 
Skönt att ni fick en tydlig diagnos. Min häst fick samma diagnos i vintras och behandlades i båda bakknäna. Blev helt fin till åb och är nu fräschare än någonsin.
 
Skönt att ni fick en tydlig diagnos. Min häst fick samma diagnos i vintras och behandlades i båda bakknäna. Blev helt fin till åb och är nu fräschare än någonsin.
Skönt att höra! Vad tror de det berodde på? Hur såg er rehab ut?
Vi ska skritta vid hand 3 veckor till, 20-30 min/dag. Sedan skritt uppsuttet, o så väva in trav. Ska på återbesök 7/10 (då är inte skritt vid hand över än, men det är väl bra med en koll snabbt igen. )
Tråkiga är att hon skadade sig i hagen för knappt 1 år sedan, då var hon rejäl halt vä bak, de bedövade nerifrån och upp. När det bara var knäleden kvar, så bestämde vet att kolla med UL ist, o då syntes inflammation. Så sprutade det knäet. Lång rehab, tog det väldigt lugnt. Skrittade extra innan trav, väntade med galopp, väntade länge med att hoppa. Var hos sjukgymnast för o få tips. Hon tejpade coremusklerna först, o så provade ut Equiband. Köpte ett Equiband, o använde det 3 ggr/v som hon rekomenderat. Så var väl helt igång i våras(sen blev det luftvägsproblem, o rehabridning igen, så överansträngning känns konstigt) Det som gnager nu är att kanske höger bakknä redan var inflammation i för ett år sen? Men att det inte kom fram eftersom vä bakknä aldrig bedövades, o höger bakknä kollades ju inte med UL, bara vä... Äsch, ville bara skriva av mig lite... Får ta upp det med vet. den 7:e.
 
Min häst blev otroligt kort i steget men var aldrig tydligt ojämn eller halt, förmodligen eftersom det satt i båda knäna.

Veterinären trodde att det berodde på exempelvis bus i hagen- tvärnit från hög fart när hästen inte varit uppvärmd eller liknande.

Vi fick rätt enkla tips för rehab: ut och rida i naturen, mycket backar och rakt fram i alla gångarter från första dagen. Jag undvek små volter den första tiden, liksom samling.
 

Liknande trådar

Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 443
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 960
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 948
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp