Vilket baucherbett? Eller något annat?

Balahé

Trådstartare
Har ett tag funderat på om jag borde prova ett baucherbett på min häst. Hon rids ofta på ett anatomiskt tredelat med fasta ringar vilket funkar ok, men inte helt bra då hon ibland trycker bort det med tungan.
Tvådelat med fasta ringar lyssnar hon bra på på töm, sämre i ridning. Likaså helt rakt med fast ringar. Lösa ringar blir för oroligt. Novat var bra i början när hon inte vågade ta stöd alls men nu är det för snällt. Hon gillar när bettet ligger stilla men blir för dragig i ridningen på ett helt oledat bett.

Vad tror ni, kan baucher vara ett alternativ? Eller andra förslag?

Om jag vill prova ett baucher, vilken typ bör man välja? Har sett att Globus har ett där mittdelen är "stående" eller hur jag skall förklara, Three horses är mittdelen liggande och Sprengers är vinklad 45°.

Hästen är kontrollerad i munnen och är fin enl vet/tandl, har varit mer eller mindre likadan hela tiden sedan hon började våga ta stöd.
 
Har ett tag funderat på om jag borde prova ett baucherbett på min häst. Hon rids ofta på ett anatomiskt tredelat med fasta ringar vilket funkar ok, men inte helt bra då hon ibland trycker bort det med tungan.
Tvådelat med fasta ringar lyssnar hon bra på på töm, sämre i ridning. Likaså helt rakt med fast ringar. Lösa ringar blir för oroligt. Novat var bra i början när hon inte vågade ta stöd alls men nu är det för snällt. Hon gillar när bettet ligger stilla men blir för dragig i ridningen på ett helt oledat bett.

Vad tror ni, kan baucher vara ett alternativ? Eller andra förslag?

Om jag vill prova ett baucher, vilken typ bör man välja? Har sett att Globus har ett där mittdelen är "stående" eller hur jag skall förklara, Three horses är mittdelen liggande och Sprengers är vinklad 45°.

Hästen är kontrollerad i munnen och är fin enl vet/tandl, har varit mer eller mindre likadan hela tiden sedan hon började våga ta stöd.

Haha, ja vi har ju lite lika trådar nu! Jag tycker iaf att det känns spännande att prova ett baucher, men jag vet inte alls vilket jag vill prova än. Just nu tkr jag faktiskt att min häst går bäst på tvådelat, så kanske borde jag prova ett sånt baucher. Men samtidigt tycker jag att tredelade borde vara bättre i munnen, men det är nog olika också med den där mittendelen som vi båda funderar kring. Säg till om du köper något och vad din häst tycker om det :)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 922
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
978
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 809
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp