Bukefalos 28 år!

vilket bett på treåring?

aramis

Trådstartare
Vilket bett använder ni till era unghästar?

Jag har provat ett tredelat, men det är hon orolig och obekväm med.
Nu har jag hittat ett bett som hon är SÅ nöjd med. Ett tunnare (hon är liten i munnen) tvådelat tränsbett med D-ring och parerstänger på.

Men nu har jag fått till svar att jag inte får använda parerstänger på treårs testet.
Man undrar ju varför? Parerstängerna gör väll bara att bettet inte glider i sidled? Det som jag har läst mig till så är det ju just parerstänger som man rekomenderar till unghästar, så får man inte använda det sen på treårs testet. :confused:

Jag har ett rakt eggbett hemma i rätt storlek också som jag inte provat, får göra det nu.

Men vad använder ni?
Är det någon som haft parerstänger på treårstest? Vad sa dom om det då i så fall? :angel:
 
Sv: vilket bett på treåring?

Jag har aldrig provat parerstänger på tre-års, känns inte som om jag skulle prova mig fram heller, tänk om man får packa ihop och åka hem.

Fast en tanke, vilket nosgrimma har du? En remont stabilisterar ju bettet. Till det skulle jag prova en vanligt rakt bett, om den uppfattar det tre-delade som överledat.
 
Sv: vilket bett på treåring?

Ja packa ihop och åka hem vill man ju inte, inte pga av det i alla fall.
Men jag tycker det är så underligt att det inte är okey med parerstänger, varför kan man undra.

Just nu har jag ingen nosgrimma alls eftersom jag vill se om hon är till freds med bettet eller om hon vill öppna munnen.
Tyvärr har jag ingen remont hemma, bara vanlig engelsk.

Jag får hålla tummarna för att hon accepterar det raka bettet lika bra som det med parerstänger.
 
Sv: vilket bett på treåring?

Det där gör man ju lite som man vill.
Men unghästen skramlar ofta runt med bettet, lite som bäbisar överlag som tar det mesta i munnen. Har den då otur så hamnar tungan över bettet, förutom att detta skapar ett obehag så går ju hästen inte att svänga om detta händer. Och då kan du få en häst som "gapar ifrån" bettet.

Detta kan förhindras med en remotgrimma och ett rakt bett. Så jag tycker inte att man är "snällare" för att man låter bli nosgrimma, och jag älskar remotgrimman som, om den är rätt tillpassad, inte trycker på några tänder. Som den engelska lätt kan göra
 
Sv: vilket bett på treåring?

När min häst var tre var det bara tvådelade bett som gällde, tredelade var för rörliga och uppmuntrade henne att joxa för mycket med bettet. Har sett samma fenomen på andra unghästar också, så det är nog ganska generellt. ;)

En nosgrimma ska ju hindra hästen att gapa alltför mycket, den ska inte stänga till munnen helt.
Dvs, den ska hindra hästen från att spärra upp gapet fullt ut så att man förlorar kontakten och bettet riskerar att hamna fel -under tungan, bettringen i munnen etc.

Den funktionen behöver man inte spänna åt nosgrimman hårt alls för att uppnå, jag spänner så att ca 4 fingrar ryms under. Då kan hästen hantera bettet ganska fritt, och den påverkas inte av nosgrimman alls förrän den gapar rätt så stort.
 
Sv: vilket bett på treåring?

En liten uppdatering bara.
Jag bytte till det raka eggbettet från globus och det gick hur bra som helst. Sen så satte jag på den engelska nosgrimman över det och den brydde hon sig inte om heller så allt är frid och fröjd.
Det enda som stör är att hon så fort man är i närheten av huvudet vill klia sig (på en annan då..), men det tillåter jag inte och hon kliar sig oftast på sig själv istället.
Men jag hoppas att det bara är "ovanan" att ha saker i ansiktet som gör att hon vill klia sig, är samma sak med grimma också. Hoppas det går över med tiden. :laugh:
 
Sv: vilket bett på treåring?

*kl*

Jag använder mig av vanligt tvådelat tränsbett och remontnosgrimma.
Fungerar bra på min tjej.
 
Sv: vilket bett på treåring?

Tredelat bett använde jag och till en början även bettskivor för att hjälpa till att förtydliga svänghjälperna.
 
Sv: vilket bett på treåring?

Red med rakt bett och remontgrimma, funkade utmärkt!
Provade först med vanligt tvådelat, men han joxade alldeles för mycket med det.

Och jag måste också slå ett slag för den underbara remontgrimman!
Visst den är ful som f*n, men den funkar bra på unghästar.
:D
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 737
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 906
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp