Vilket bett ska jag ha?!

Äger2hästar

Trådstartare
Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig.
Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man där det är lite mer öppet (åker) så kan han tycka de är väldigt roligt. Han blev rädd och drog iväg i skenande trav och de var ju bara att lägga sig ner och hoppas på de bästa, han känns liksom lite död i munnen elr vad man ska säga, de händer inget när man tar i honom.
Sen är det ju de där med en glad tjock häst som drar iväg i galopp och bara tjuter. De är omöjligt att få stopp på.

Jag vill hällst inte gå ifrån gummibett men om de skulle finnas något skarpare så bara skriv förslag, jag tror inte han är jätte känslig i munnen men ska man behöva ta i honom vill jag inte ha något skarpt
 
Jag skulle i första hand rekommendera att ni tar hjälp av en tränare och övar på grundridningen, det låter som att både häst och ryttare behöver öva mer på grunderna för att kunna få en förfinad kommunikation.

Med det sagt så är jag inte jätteförtjust i raka gummibett på hästar som gärna blir starka. Ett gummibett är mjukt och behagligt att luta sig på och man har inte jättemycket att säga till om som ryttare om det skulle knipa. Jag har en häst som också kan vara stark ute ifall hon blir orolig och stressad och jag har aldrig gummibett (Novabett i vårt fall) när vi är ute, vi håller oss i paddocken med det bettet.

Jag skulle nog testa ett vanligt tredelat bett, antingen med D-ringar eller ett fullcheek. Den typen av ringar fungerar bra på hästar som kan upplevas som svårstyrda eftersom bettet inte kan dras igenom munnen om man behöver ta stora tygeltag vid något tillfälle utan lägger ett tryck på sidan av hästens mun som förstärker signalen.
 
Jag skulle i första hand rekommendera att ni tar hjälp av en tränare och övar på grundridningen, det låter som att både häst och ryttare behöver öva mer på grunderna för att kunna få en förfinad kommunikation.

Med det sagt så är jag inte jätteförtjust i raka gummibett på hästar som gärna blir starka. Ett gummibett är mjukt och behagligt att luta sig på och man har inte jättemycket att säga till om som ryttare om det skulle knipa. Jag har en häst som också kan vara stark ute ifall hon blir orolig och stressad och jag har aldrig gummibett (Novabett i vårt fall) när vi är ute, vi håller oss i paddocken med det bettet.

Jag skulle nog testa ett vanligt tredelat bett, antingen med D-ringar eller ett fullcheek. Den typen av ringar fungerar bra på hästar som kan upplevas som svårstyrda eftersom bettet inte kan dras igenom munnen om man behöver ta stora tygeltag vid något tillfälle utan lägger ett tryck på sidan av hästens mun som förstärker signalen.
Exakt mina tankar också. Eventuellt att jag skulle testa ett baucher också.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Lager
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 490
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 949
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp