Bukefalos 28 år!

Vilket bett ska jag ha?

L

LuddeLump

Jag har en fullblodskorsning som ofta är väldigt het när jag rider ut, och ibland har jag svårt att hålla honom. Rider nu på pessoabett (tygeln i mittenringen) och martingal, och tycker att det funkar bra. Jag rider med väldigt mjuk hand och behöver aldrig ta tag i honom med pessoat. Men efter att ha läst flera trådar ang pessoa, och särskilt i kombination med martingal, har jag blivit mkt tveksam till att använda det.
Har även ett 3-delat bett med fasta ringar samt ett pelham, men inget av dem funkar lika bra som pessoat. När jag rider på pessoa samt pelham har jag engelsk nosgrimma och med det 3-delade använder jag pullargrimma.
Kan tillägga att jag bara haft honom i 5 veckor, och målet är ju såklart att kunna rida honom på vanligt bett, men det tar ju tid för oss att lära känna varandra. Jag vill gärna kunna kontrollera honom när han eldar upp sig.
Vad ska jag prova för bett? :confused: :confused:
 
Rid på det som fungerar bärs för just din häst! Annars funkar waterfordbett bra på mina pållar, det är ett sådant med kulor, ungefär som ett tredelat fast delat två gånger till.
 
Fråga din häst. Ingen kan tyvär ge dig något råd om bett utan du får helt änkelt pröva dig fram. det som funkar på din häst är den rätta kombinatinen. Hästar är som sakt indevider och olika bett funkar på olika hästar. :)
 
Prova dig fram. Om hästen är ny så kanske det inte är bara utrustningen det är fel på. Det kan ta tid att lära känna sin häst och hitta det rätta samspelet. Jag och pålle har under vår tid tilsammans provat på olika bettkonstellationer med nu funnit något som båda trivs med och framförallt så har vi lärt känna varandra :) Annars upplevde även jag min häst som het och lite svårkontrollerad i början. Idag är han världens ängel, om även en mkt framåt ängel ibland ;)
 
Jag tycker inte att du skall sätta på skarpare bett.
Det tar som sagt tid att lära känna varann.
Ta inte ifrån honom hans framåtanda.
Jag själv har en ganska busig häst som gärna busar och piper iväg men det känns som en genväg att sätta på honom skarpare bett. :smirk:
 
Även min häst är het och har varit svår att få stopp på. Hon har ridits på tvådelat bett, olika varianter på tredelade bett, pelham samt hackamore. Nu köpte jag ett rakt bett för en månad sedan, och hästskrutta har aldrig varit så lättbromsad som nu! Jag tror det är mycket för att hon trivs med bettet, det ligger bra i munnen på henne och då lyssnar hon också på det.
 
Hej!
Äger själv ett fullblod med massor av energi..
När jag fick honom reds han på gummipessoa och martingal, nu rider jag honom på vanligt tränsbett, utan hjälptyglar. Det har tagit lite tid att nå dit, med hellre det än att behöva använda skarpare bett.. Miljöombytet spelar säkert in för hur din häst beter sig nu, ge honom/henne bara tid och rid med tålamod så löser det sig nog.
Lycka till! :bump:
 
tycker inte heller att du ska betsla upp.
Om det verkligen är nödvändigt så välj ett litet hävstångsbett och rid på 2 tyglar så att du kan reglera och inte tar starkt hela tiden.
 
Måste också rekommendera rakt bett! Båda mina hästar går på raka bett, den ena som är jättestark går bett ett i metall och den andra som är väldigt känslig går på ett rakt silikonbett. De har aldrig funkat bättre än vad de gör nu!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 096
Senast: tuaphua
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 076
Senast: Gimlan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 797
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 969
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp