Vilket bett?

Dopy

Trådstartare
Så ytligare en bett fråga ;)

Hästen trivs på rakt bett så ett sånt ska jag beställa. Men skulle även vilja prova ett 3-delat och se om hästen gillar det, så jag har något att varierar med.
Vad tycker ni är bäst att börja prova?

Valet står emellan ett 3-delat med fasta ringar eller ett 3-delat sötmalm?
 
Har du fasta eller lösa ringar på det raka bettet? Jag tror inte det spelar så stor roll egentligen, du får väl testa och se vad hästen gillar helt enkelt. Min häst gick bäst på ett smalt tredelat med små fasta ringar, men han funkade bra på vanligt tredelat och tvådelat också.
 
Har du fasta eller lösa ringar på det raka bettet? Jag tror inte det spelar så stor roll egentligen, du får väl testa och se vad hästen gillar helt enkelt. Min häst gick bäst på ett smalt tredelat med små fasta ringar, men han funkade bra på vanligt tredelat och tvådelat också.
På det raka bettet har jag bara testat med fasta ringar, aldrig testat ett bett med lösa ringar på honom, men tror inte han bryr sig om det är fasta eller lösa ringar :)
 
På vissa hästar spelar det inte så stor roll och för andra kan det bli märkbar skillnad. Man får prova sig fram.
Generellt kan fasta ringar vara bra för hästar som är lite ostabila i munnen/kontakten medan rörliga ringar kan vara bra för hästar som blir lite tunga i kontakten.

Men mundelen spelar också stor roll, man kan kombinera på olika sätt.
 
På vissa hästar spelar det inte så stor roll och för andra kan det bli märkbar skillnad. Man får prova sig fram.
Generellt kan fasta ringar vara bra för hästar som är lite ostabila i munnen/kontakten medan rörliga ringar kan vara bra för hästar som blir lite tunga i kontakten.

Men mundelen spelar också stor roll, man kan kombinera på olika sätt.
Hästen är ganska ny för mig, det jag hade möjlighet att låna och prova var ett rakt bett med fasta ringar och det gillade han, så nu ska jag köpa ett eget sånt.
Inte provat andra bett så ingen aning om vad han trivs med, därför jag tänkte börja prova med ett 3-delat bett för att se om han trivs med det så vi kan varierar bett lite.

sötmalm spelar ingen roll? utan det är endast fasta ringar och rörliga ringar som är skillnaden?
 
Hästen är ganska ny för mig, det jag hade möjlighet att låna och prova var ett rakt bett med fasta ringar och det gillade han, så nu ska jag köpa ett eget sånt.
Inte provat andra bett så ingen aning om vad han trivs med, därför jag tänkte börja prova med ett 3-delat bett för att se om han trivs med det så vi kan varierar bett lite.

sötmalm spelar ingen roll? utan det är endast fasta ringar och rörliga ringar som är skillnaden?

Och formen och storleken på ringarna.

Och formen och storleken på mittenplattan (på tredelat).
 
Därför jag frågade här om tips vad jag skulle börja med att prova ;)

Hur ser hästen ut i munnen (hög/låg gom)? År det oledade bettet du har idag helt rakt eller har det tungfrihet? Har du några stallkompisar vars hästar har samma storlek som din som du kan låna av?

Annars hade jag nog köpt ett par billiga tredelade med droppe (oval mittdel), ett med lösa ett med fasta och testat. Utifrån det kanske välja andra mittdelar beroende på respons från hästen.
 
Hästen är ganska ny för mig, det jag hade möjlighet att låna och prova var ett rakt bett med fasta ringar och det gillade han, så nu ska jag köpa ett eget sånt.
Inte provat andra bett så ingen aning om vad han trivs med, därför jag tänkte börja prova med ett 3-delat bett för att se om han trivs med det så vi kan varierar bett lite.

sötmalm spelar ingen roll? utan det är endast fasta ringar och rörliga ringar som är skillnaden?
Jo material spelar roll, för en del hästar iaf.
Du får helt enkelt prova dig fram. Det finns hur mycket olika bettvarianter som helst, prova något standard i början, tex vanligt tredelat med lösa eller fasta ringar i valfritt material.
Det är lätt att köpa bett begagnat. Bett som inte är ngt särskilt märke kan man hitta jättebilligt, och även dyrare bett är lätta att hitta begagnat. Köp ngt och testa bara 😊
 
Hur ser hästen ut i munnen (hög/låg gom)? År det oledade bettet du har idag helt rakt eller har det tungfrihet? Har du några stallkompisar vars hästar har samma storlek som din som du kan låna av?

Annars hade jag nog köpt ett par billiga tredelade med droppe (oval mittdel), ett med lösa ett med fasta och testat. Utifrån det kanske välja andra mittdelar beroende på respons från hästen.
Vet inte hur han ser ut i munnen, veterinären sa inge speciellt när de kollade tänderna i somras.
Det är ett helt rakt bett utan tungfrihet.
Har inga stallkompisar som har samma bett storlek som min häst.

Så provar jag nog ett 3-delat med fasta ringar så får vi se vad han säger :)
 
Jag vill inte ens tänka på hur mkt pengar jag lagt på att testa olika bett 😉
Man köper, testar, säljer vidare, köper nytt osv..
Min äldre häst var jätte känslig när det kom till bett, har provat det mesta på honom innan vi äntligen hittade rätt.
Den nya verkar lättare, eller så hittade jag det perfekta bettet på första försöket (rakt bett med fasta ringar) haha xD
 
Så ytligare en bett fråga ;)

Hästen trivs på rakt bett så ett sånt ska jag beställa. Men skulle även vilja prova ett 3-delat och se om hästen gillar det, så jag har något att varierar med.
Vad tycker ni är bäst att börja prova?

Valet står emellan ett 3-delat med fasta ringar eller ett 3-delat sötmalm?
Vanligt tredelat med fasta ringar.
 
Min äldre häst var jätte känslig när det kom till bett, har provat det mesta på honom innan vi äntligen hittade rätt.
Den nya verkar lättare, eller så hittade jag det perfekta bettet på första försöket (rakt bett med fasta ringar) haha xD
Ja de flesta hästar funkar ju på många bett, och ju bättre utbildade de är desto mindre känsligt brukar det bli. Ta något bara 😊
 
Ja de flesta hästar funkar ju på många bett, och ju bättre utbildade de är desto mindre känsligt brukar det bli. Ta något bara 😊
Denna häst är inte utbildad alls, just nu rider vi bara ut och lär känna varandra 😊
Men han verkar väldigt snäll och verkar acceptera det mesta 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: Fazeem
·
Utrustning Ponnybus behöver ett nytt bett. Kruxet är att hon inte riktigt gillat bett tidigare. Nu har tandläkaren åtgärdat rejäla hakar och jag...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Lemeie
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 915
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp