Vilket bett??

V

Varmblod-freak

Hej! Mitt varmblodssto gapar hela tiden när man rider ut med henne. Hon har ett väldigt smalt vanligt tränsbett med ganska stora ringar. hon är ganska känslig i munnen. Det funkade okej i början när jag bytte från tredelat till detta men sen ville jag ha ett ännu mildare bett. för ett tag sedan läste jag att ett milt och bra bett som verkligen låg stilla i munnen och inte störde eller nöp hästen i mungipan var ett rakt tränsbett. Har funderat på att prova ett sådant bett men tänkte höra lite om det är någon som har erfarenhet av ett sånt bett och om det verkligen är så bra som många säger?

Tack på förhand! :)
 
Sv: Vilket bett??

en häst på ridskolan som är väldigt känslig i munnen har ett rakt gummibett och det trivs han jättebra med. jag skulle säga att både vanliga och raka tränsbett är sgs lika mjuka, man får bara prova sig fram till vilket hästen trivs med. Sedan är ju ett tjockt bett mjukare än ett smalt.
 
Sv: Vilket bett??

Hur gick hon på det tredelade bettet du hade innan, var det samma problem då? Är det bara när du rider ut som hon gapar? Hur länge har du ridit hästen och har problemet funnits hela tiden? Är hon kollad i munnen så det inte är några tand-/munproblem som spökar? Rider du med tillräckligt mjuka händer?

Ett rakt tränsbett lägger mer tryck på hästens tunga medan trycket på lanerna istället minskar. Vissa hästar är mer känsliga för tungtryck och andra för tryck på lanerna, så du måste prova för att veta hur just din häst kommer att reagera.

Är hon känslig i munnen skulle jag prova ett av de lite tjockare betten istället, om hon inte är väldigt trång i munnen. Viktigt är också att mundelen inte är för lång (så att bettet glider genom munnen från ena sidan till den andra) och att det inte sitter så högt uppe i munnen på hästen att det klingar emot tänderna. När det gäller gummi- och syntetbett så trivs vissa hästar bra på det. Fördelen är att de är mjukare (och ofta tjockare) medan nackdelen är att de slits snabbare och ökar friktionen mot slemhinnorna i munnen. Hästar med känsliga/sköra slemhinnor går i så fall bättre på metall.

Lycka till!
 
Sv: Vilket bett??

Hon gapade lika mkt på det tredelade bettet så jag bytte till det smala hon har nu för jag tänkte att det är mildare och känns inte lika mkt. Jag har låtit kolla munnen på henne o så o allt var bra, inga skavsår lr något sånt. Hon gapar alltid, oavsett om jag rider henne på bana lr i skogen. Jag försöker rida med så mjuka händer som möjligt, hon är så extremt känslig och lyhörd att det krävs väldigt fina, mjuka hjälper, inga hårda tag. Jag har haft henne i snart ett år och i början reagerade hon inte på bettet men på senare tid har hon börjat gapa rätt rejält. Jag har alltid hört att de smala betten är mildare eftersom hästen är ganska trång i munnen vid lanerna där bettet ska ligga men det kanske är fel? Min häst är inte jättetrång i munnen men hon tillhör nog den kategorin som är lite åt det trängre hållet. Jag ska nog köpa ett rakt tränsbett och ett lite tjockare i gummi/syntet och prova vilket hon trivs bäst i. Tack för tipsen! :)
 
Sv: Vilket bett??

Provat bettlöst? Min travare gick och gapade väldigt mycket när jag red honom på bett och gick inte alls särskillt mjukt på det. Ville gärna försöka komma undan bettet (han var kollad i munnen). Bytte till bettlöst och nu är han en av de mjukaste hästar jag ridit.
 
Sv: Vilket bett??

Prova rakt egg-bett. Det har fungerat för mig i alla fall. :)
 
Sv: Vilket bett??

Just travare verkar trivas väldigt bra på odelade tränsbett med fasta ringar. Eller bettlöst, då gärna sidepull eftersom det inte har någon hävstångseffekt.
 
Sv: Vilket bett??

Ja mitt varmblod blev en helt annan häst att rida på sidepull, jag valde ett med läder istället för rep vid nosen, han blev lugn och jättelydig, lyssnar på ett helt annat sätt.
 
Sv: Vilket bett??

Tack för alla bra svar :) De är guld är värda :) Man kanske skulle ta och prova sidepull, har tittat på det innan men inte riktigt bestämt mig för om jag skulle testa men det är ju verkligen värt ett försök.
 
Sv: Vilket bett??

Alla hästar är individuella och ibland kan man behöva testa 15 olika sorters bett innan man hittar ett som funkar.
Personligen skulle jag aldrig drömma att sätta in ett enkelt tvådelat tränsbett i hästs mun då det för mig är obegripligt att man vill utsätta hästar för obehag :confused:

Jag red en travare innan och han reds utan nosgrimma så han kunde gapa om han ville men det slutade han med när vi stoppa in ett tunt pelham på han. Han hade stängd mun och var så nöjd med bettet så man började undra vad är så magiskt med detta bett. Jag vet flera hästar som har svårt att få ro i ridningen men när man stoppar in pelham så får man en ny häst. Däribland mina två egna hästar som var monster innan vi hittade rätt bett.
 
Sv: Vilket bett??

Använder också sidepull, med läder nos-del, inte rep. Ångrar aldrig att jag bytte till ett bettlöst alternativ, känns friare och shysstare. :D
 
Sv: Vilket bett??

Novabetten sägs ju vara väldigt snälla mot hästen, har varit nära på att testa själv men det blev inte av.
 
Sv: Vilket bett??

En av mina kompisar har en travare som gapar väkdigt mycket och hon bytte till hackamore, det funkade jättebra:) Prova det!:D
 
Sv: Vilket bett??

min häst gjorde så förr, men så skaffade jag ett mjukt gummibett oc då blev det bättre..
 
Sv: Vilket bett??

Personligen skulle jag aldrig drömma att sätta in ett enkelt tvådelat tränsbett i hästs mun då det för mig är obegripligt att man vill utsätta hästar för obehag :confused: .

Varför skulle det vara så obehagligt med ett vanligt delat tränsbett? det är ju ett av de vanligaste och mjukaste. okej, vissa hästar trivs inte med det, men ett pellham är bra mycket skarpare. Obehagligt för hästen blir det om ryttaren inte är mjuk i handen...
 
Sv: Vilket bett??

jag skulle rekomendera bettlöst, hackamoore eller ett rakt gummibett. Gummibettet tycker dom flesta hästar om och när det är rakt så blir det inte så mycket som stör i munnen, vissa kan tycka att det är lite obehagligt ibörjan men det brukar bli bättre efter ett tag när dom har vant sig :)

lycka till =)
 
Sv: Vilket bett??

Har du testat vanligt oledat stångbett? eller bettlöst?

Ligger bettet rätt i munnen på hästen? så att den inte gapar för att den känner obehag av något?
 
Sv: Vilket bett??

Varför skulle det vara så obehagligt med ett vanligt delat tränsbett? det är ju ett av de vanligaste och mjukaste. okej, vissa hästar trivs inte med det, men ett pellham är bra mycket skarpare. Obehagligt för hästen blir det om ryttaren inte är mjuk i handen...

Tyvärr så är det vanligt för att folk tror att det är ett "snällt/mjukt" bett hur nu ett bett kan vara snällt/mjukt? :confused:

Ett delat tränsbett åker upp i gommen när du tar i tyglarna, vilket resulterar att hästen tar upp huvudet för att komma undan obehaget.
Bettet viks också när du tar i tyglarna vilket ger en nötknäpparfunktion som nyper hästen i tungan.
Inte konstigt att hästen går och gapar och tar upp huvudet när man ska stanna hästen.

Ett bett är aldrig skarpare än ryttarens hand, och kan en ryttare inte vara mjuk i handen ska den då heller inte rida för då är inget bett behagligt i en hästs mun.
 
Sv: Vilket bett??

Vissa hästar trivs bättre med två-delat, andra tre-delat osv..... sen handlar det mesta om hur bettet ligger i munnen. Har du mätt hur brett hästen har mellan lanerna? De allra flesta har ett för brett bett (men ditt var väldigt smalt sa du va?) Har du kikat så det är lagom högt/lågt så det inte slår emot någon tand eller liknande?

Sen är det ju inte fel att byta bett lite då o då (jag försöker rida på stångbett när jag rider ut och har ett 2-delat kopparbett när han arbetas på banan.... o sen har jag även ett tre-delat och repgrimma som jag varierar med...)

Men testa du stång eller bettlöst, det är ju värt att prova för att se reaktionerna - alltid lär man sig ngt, har du tur så funkar det kanon plötsligt!
 
Sv: Vilket bett??

Vissa hästar trivs bättre med två-delat, andra tre-delat osv..... sen handlar det mesta om hur bettet ligger i munnen. Har du mätt hur brett hästen har mellan lanerna? De allra flesta har ett för brett bett (men ditt var väldigt smalt sa du va?) Har du kikat så det är lagom högt/lågt så det inte slår emot någon tand eller liknande?

Sen är det ju inte fel att byta bett lite då o då (jag försöker rida på stångbett när jag rider ut och har ett 2-delat kopparbett när han arbetas på banan.... o sen har jag även ett tre-delat och repgrimma som jag varierar med...)

Men testa du stång eller bettlöst, det är ju värt att prova för att se reaktionerna - alltid lär man sig ngt, har du tur så funkar det kanon plötsligt!

Precis som jag skrivit - alla hästar är individuella och gillar olika bett.
Att ett bett ligger bra i hästens mun ser jag som en förutsättning för att man över huvud taget ska få rida. Tyvärr så har tvådelade bett alltid nötknäpparfunktionen, åker upp och viks - det är bara att testa att hålla i bettet i handen och någon drar i tyglarna.
Och som du säger - det kan vara bra att variera bett, men en förutsättning är att hästen även gillar det andra bettet. Men samtidigt tänker jag - varför variera när man väl har hittat ett som hästen älskar?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
804
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 058
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 328
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp