Vilket bettlösa?

Mirtai

Trådstartare
Har en häst född -16 som jag gärna vill kunna rida bettlöst på ute i skogen. Han är väldigt snäll men kan bli lite pigg och kan ibland få för sig att vilja gå åt ett annat håll än piloten. Det han gör då är helt enkelt att gå, så får man vara lite bestämd och kan då vända tillbaka.

Testade ett sidepull idag, funkade väl helt ok. Dock inte helt enkelt när han fick för sig att vi inte alls skulle svänga av vägen utan han helt enkelt valde att köra upp huvudet och fortsätta framåt 🤣

Så frågan är, finns det något annat bettlöst som skulle kunna vara ett alternativ?

Att grundutbildningen brister när han beter sig sådär är jag väl medveten om, han är som sagt bara 3 och vi jobbar på det.
 
Har en häst född -16 som jag gärna vill kunna rida bettlöst på ute i skogen. Han är väldigt snäll men kan bli lite pigg och kan ibland få för sig att vilja gå åt ett annat håll än piloten. Det han gör då är helt enkelt att gå, så får man vara lite bestämd och kan då vända tillbaka.

Testade ett sidepull idag, funkade väl helt ok. Dock inte helt enkelt när han fick för sig att vi inte alls skulle svänga av vägen utan han helt enkelt valde att köra upp huvudet och fortsätta framåt 🤣

Så frågan är, finns det något annat bettlöst som skulle kunna vara ett alternativ?

Att grundutbildningen brister när han beter sig sådär är jag väl medveten om, han är som sagt bara 3 och vi jobbar på det.

Kan du inte ha kapson med bett, och så dubbla tyglar? Jag rider min med repgrimma när jag rider bettlöst för hon gillar varken hack eller sidepull, men förstår om det inte är det första en vill testa med unghäst...
 
Kan du inte ha kapson med bett, och så dubbla tyglar? Jag rider min med repgrimma när jag rider bettlöst för hon gillar varken hack eller sidepull, men förstår om det inte är det första en vill testa med unghäst...

Poängen är att jag inte vill ha bett i munnen på honom. Men du menar kanske bara i början, för att vänja honom?
 
Poängen är att jag inte vill ha bett i munnen på honom. Men du menar kanske bara i början, för att vänja honom?
Jaha, missade att du inte ville ha bett alls! Men ja, om han är van vid bett annars så skulle jag prova med bett i början och sen ta bort det om han gillar kapson. :) Hack har du kanske redan provat, vår andra häst funkade jättebra på det. Det är ju individuellt det där...
 
Är det ett sidepull i läder?
Finns de lite skarpare med repdel över nosryggen jag gillar :)
Annars lär du in one rein stop och använder då du tycker att han inte lyssnar. Det kan gärna belönas med en morot
 
Tack för alla svar 😊

Har funderat på hack men har ridit en hel del hästar på det och aldrig riktigt gillat det. Men får kanske ge det en chans.

Bromsen är normalt inget problem, vi galopperar i full fart och får stopp även på sidepullet. Grejen är de där gångerna han bestämmer sig för att gå åt ett annat håll... på bett får jag stopp på honom direkt, alt att han bara försöker men jag får stopp på honom direkt.
 
Tipsar också om flowerhack. Har Hööks. Upplever att det blir lite stadigare än ponnyhack iom korta "skänklar" men lite hävstång borde göra det lätta för dig om hästen kör ut/upp nosen.

Annars har jag precis köpt Hööks kapson till att tömköra och gillar den massor. Skulle eg ha ett sidepull men denna verkar stadigare. Samma verkan som ett sidepull men värd att titta på om det kan vara intressant.
 
Har en häst född -16 som jag gärna vill kunna rida bettlöst på ute i skogen. Han är väldigt snäll men kan bli lite pigg och kan ibland få för sig att vilja gå åt ett annat håll än piloten. Det han gör då är helt enkelt att gå, så får man vara lite bestämd och kan då vända tillbaka.

Testade ett sidepull idag, funkade väl helt ok. Dock inte helt enkelt när han fick för sig att vi inte alls skulle svänga av vägen utan han helt enkelt valde att köra upp huvudet och fortsätta framåt 🤣

Så frågan är, finns det något annat bettlöst som skulle kunna vara ett alternativ?

Att grundutbildningen brister när han beter sig sådär är jag väl medveten om, han är som sagt bara 3 och vi jobbar på det.
Oavsett vilket huvudlag ni väljer behöver han ju vänjas i på det så att han respekterar signalerna.

Sidepull är milt och enkelt - viktigt att det sitter bra och inte glappar dock. Vill man ha lite tydligare vägvisande hjälper är ett kapson bättre, det använder man ofta på unghäst. Där kan hästen komma undan genom att dra upp huvudet dock så vilket som är lämpligast beror på vilka tendenser hästen har. En ordentlig inlärning är a och o. :) Själv rider jag på bosal och tycker det är bra, men det är ju andra typer av hjälper med en sån så det är kanske inget om man tänker rida klassiskt engelskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Enya
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 361
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp