Vilket bildredigeringsprogram

Voeux

Trådstartare
Jag är nybörjare som börjat fota, och inser mer och mer att jag verkligen uppskattar en bra redigering. Jag älskar filter men de gör såklart inte jobbet fullt ut. Vilket bildredigeringsprogram ska man skaffa sig? Är det fortfarande Adobe Photoshop och Lightroom som gäller, eller finns det smarta appar som idag är nästan lika bra? Jag har inga problem med att lära mig ett lite svårare program, jag vill bara inte göra nåt som är onödigt krångligt om det nu finns nya smartare program/appar. Har dock läst att nya Lightroom ska vara lite enklare och modernare?
 
Det beror på vad du vill göra och i vilken miljö. Menar du i mobiltelefon eller på dator? I mobilen använder jag mest Photoshop Express, gratis och gör det mesta jag vill, har inte sett någon anledning att leta efter alternativ. På datorn har jag efter hand inrättat mig i Adobes arbetsflöde med både Lightroom och Photoshop, har faktiskt inte heller där tyckt att det känts påkallat att leta efter alternativ. Jag vill inte hyra/abonnera utan kör några år gamla köpversioner, brukar gå att hitta för några hundralappar.
 
Har också den. Men tänker att den främst är för mobiler och inte vanliga kameror?
Om jag ska göra något snabbt med en bild jag har tagit med systemkameran så använder jag faktiskt snapseed. Väldigt enkelt och snabbt ju. Men det finns ju inte alla finesser som du har i Photoshop såklart, det beror ju på vad det är man vill åt.
 
Om jag ska göra något snabbt med en bild jag har tagit med systemkameran så använder jag faktiskt snapseed. Väldigt enkelt och snabbt ju. Men det finns ju inte alla finesser som du har i Photoshop såklart, det beror ju på vad det är man vill åt.

Ah, då är jag med :)
Jag gillar det verkligen, använder den bara för smågrejer då jag tycker att orginalbilden ska vara så pass bra från början.
 
Jag använder också Snapseed i telefonen tycker det är överlägset Photoshop Express.

@Voeux Adobe har väl fortfarande 30 dagar gratis innan man behöver betala? Bara att testa och se om Photoshop eller Lightroom känns som vettiga kandidater 🙂 Själv använder jag Photoshop, har aldrig blivit kompis med Lightroom men det är säkert en vanesak.
 
Det beror på vad du vill göra och i vilken miljö. Menar du i mobiltelefon eller på dator? I mobilen använder jag mest Photoshop Express, gratis och gör det mesta jag vill, har inte sett någon anledning att leta efter alternativ. På datorn har jag efter hand inrättat mig i Adobes arbetsflöde med både Lightroom och Photoshop, har faktiskt inte heller där tyckt att det känts påkallat att leta efter alternativ. Jag vill inte hyra/abonnera utan kör några år gamla köpversioner, brukar gå att hitta för några hundralappar.
Jag använder Photoshop express i datorn och är egentligen nöjd, utom att det numera är väldigt segt.
Och min dator har tillräcklig prestanda för det.
Men det är inte lika segt i mobilen alltså?
Jag använder det till systemkamerabilder, så fungerar inte så bra med att bara köra i mobilen 🙁. Blir ett himla ladda de av bilder fram och tillbaka för att spara dem med backup både externt och i molnet.
 
Jag är nybörjare som börjat fota, och inser mer och mer att jag verkligen uppskattar en bra redigering. Jag älskar filter men de gör såklart inte jobbet fullt ut. Vilket bildredigeringsprogram ska man skaffa sig? Är det fortfarande Adobe Photoshop och Lightroom som gäller, eller finns det smarta appar som idag är nästan lika bra? Jag har inga problem med att lära mig ett lite svårare program, jag vill bara inte göra nåt som är onödigt krångligt om det nu finns nya smartare program/appar. Har dock läst att nya Lightroom ska vara lite enklare och modernare?
Var på fotokurs i helgen, fotografen som höll i det rekommenderade Photoscape X. Gratis, lätt för nybörjare och det program de flesta proffsfotografer använder. När man blivit bättre och vill ha mer kan man uppdatera det för en kostnad av 30 Euro men enligt honom duger gratisversionen egentligen. Finns att ladda ner på www.photoscape.org
 
Jag använder också Snapseed i telefonen tycker det är överlägset Photoshop Express.

@Voeux Adobe har väl fortfarande 30 dagar gratis innan man behöver betala? Bara att testa och se om Photoshop eller Lightroom känns som vettiga kandidater 🙂 Själv använder jag Photoshop, har aldrig blivit kompis med Lightroom men det är säkert en vanesak.

Har testat Photoshop, men det tar ju lite tid att lära sig :D Så tycker det är svårt att få grepp om ifall det är värt jobbet att lära sig alla funktionerna, eller om "enklare" program funkar lika bra för det jag är ute efter. Hmm.. ska fundera!
 
Var på fotokurs i helgen, fotografen som höll i det rekommenderade Photoscape X. Gratis, lätt för nybörjare och det program de flesta proffsfotografer använder. När man blivit bättre och vill ha mer kan man uppdatera det för en kostnad av 30 Euro men enligt honom duger gratisversionen egentligen. Finns att ladda ner på www.photoscape.org

Bra tips, ska kika på det!
 
Har redigerat den här med iPhones egna redigeringsverktyg samt lite i FaceTune-appen.

0FD20D54-ECDF-4C0C-A7C1-6BB836E8CDB1.jpeg
 
Har testat Photoshop, men det tar ju lite tid att lära sig :D Så tycker det är svårt att få grepp om ifall det är värt jobbet att lära sig alla funktionerna, eller om "enklare" program funkar lika bra för det jag är ute efter. Hmm.. ska fundera!

Prova lite olika kostnadsfria program och se om de fungerar till det du vill göra. Är du nöjd så finns det absolut ingen anledning att betala för något annat 🙂

Photoshop är mer eller mindre oändligt stort, jag tror att ytterst få har nytta av exakt hela programmet. Att lära sig hantera det är däremot inte särskilt svårt och idag finns det mängder med tutorials för all sorts redigering.
 
På datorn redigerar jag i första hand med Photoshop, har Lightroom också. Betalar 120kr/månaden vilket dras automatiskt från mitt konto runt den 20:e varje månad (hade hellre haft det runt den 25:e).
Jag tycker det är värt pengarna med tanke på att det är två program och jag har hela tiden tillgång till de senaste uppdateringarna/versionerna osv.

På mobilen har jag snapseed, afterlight, photoshop fix.

Sen följer jag även moderskeppet, de har en hel del bra gratiskurser och en drös med tips på hur man kan ta bättre foton och redigera osv. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 802
Senast: Snowball
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 563
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp