Vilket enkelt arbete skulle du valt?

Lupino

Trådstartare
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.

Svårt att veta vad som kvalificerar som enkelt arbete, men jag tyckte det var jättekul att vara butiksbiträde en gång i tiden. Städa och plocka lite i hyllorna, snacka med kunder. Tyckte det var supermysigt (jobbade i leksaksbutik).
 
Jag hade gärna arbetat på ett äldreboende men utan själva omvårdnadsdelen. Gå ut på promenader med de boende, läsa tidningen högt för någon, hjälpa till att köra ut alla i trädgården för eftermiddagsfika, kanske boka något luciatåg.. Liksom fixa med det sociala som tyvärr ofta kanske inte får lika stor plats även om jag vet att de som arbetar inom äldrevården gör så gott de kan med minimala resurser!
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
Städerska. Stå i disken skulle jag ochså trivas med
 
Frukost- / brunchvärdinna var riktigt trevligt.

Brevbärare om man får bortse från stressen och att min kropp inte pallar det.. Ehm.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
Tycker definitionen "enkel" är rätt pissig. Även om man kan utföra ett jobb som inte kräver någon direkt utbildning eller intelligens och det på pappret är "enkelt", så är det långt ifrån just enkelt alla dagar. Om ens någon dag.

/Uska i hemtjänsten med lågt blodsocker som haft 78 bollar i luften samtidigt idag och ändå varit väldans trevlig både mot bredvidgång, brukare och anhöriga.
 
Tycker definitionen "enkel" är rätt pissig. Även om man kan utföra ett jobb som inte kräver någon direkt utbildning eller intelligens och det på pappret är "enkelt", så är det långt ifrån just enkelt alla dagar. Om ens någon dag.

/Uska i hemtjänsten med lågt blodsocker som haft 78 bollar i luften samtidigt idag och ändå varit väldans trevlig både mot bredvidgång, brukare och anhöriga.
Men att ha 78 bollar i luften samtidigt kvalar inte in under "enkelt arbete" tycker jag. Enkelt ska vara att det är lätt att utföra och att du kan göra det medan du tänker på något annat i stort sett.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
Vet inte vad den officiella titeln är, men jag hade gärna jobbat på en kyrkogård! Alltså med planteringar, parkskötsel osv. Klippa häckar, plantera blommor, beskära träd, kratta grusgångar osv. Jag går minst en av mina promenader varje dag på en stor kyrkogård i närheten, den är fantastiskt välskött och det är en underbar miljö. Jag förstår om det krävs utbildning för vissa av insatserna, men jag tror jag hade klarat mig någorlunda med de natur- och växtkunskaper jag har.
 
Tycker definitionen "enkel" är rätt pissig. Även om man kan utföra ett jobb som inte kräver någon direkt utbildning eller intelligens och det på pappret är "enkelt", så är det långt ifrån just enkelt alla dagar. Om ens någon dag.

/Uska i hemtjänsten med lågt blodsocker som haft 78 bollar i luften samtidigt idag och ändå varit väldans trevlig både mot bredvidgång, brukare och anhöriga.
Enkelt arbete är en definition av komplexiteten i själva arbetsuppgifterna, inte av eventuellt arbetsbörda och hur det påverkar "enkelheten" i utförandet.
 
Vet inte vad den officiella titeln är, men jag hade gärna jobbat på en kyrkogård! Alltså med planteringar, parkskötsel osv. Klippa häckar, plantera blommor, beskära träd, kratta grusgångar osv. Jag går minst en av mina promenader varje dag på en stor kyrkogård i närheten, den är fantastiskt välskött och det är en underbar miljö. Jag förstår om det krävs utbildning för vissa av insatserna, men jag tror jag hade klarat mig någorlunda med de natur- och växtkunskaper jag har.
Kyrkogårdsarbete skulle det bli för min del också. Jag har sommarjobbat ett par säsonger på en större kyrkogård, med ansvar för ett par kvarter som sköttes "på rull". Väldigt skönt, mycket utevistelse och eget styrt arbete. Det är antagligen inte lika härligt årets alla dagar men all in all är det en bra kandidat för min del.
 
Jag hade också velat köra nån form av kyrkvaktmästare eller så.

Eller att sitta ensam nånstans och föra in data i system.
 
Det där är väldigt olika vad som räknas in till nämnvärd utbildning och vad som anses vara större intellektuell insats.

Jag skulle inte påstå att det jobbet jag har idag krävde någon nämnvärd utbildningen och kräver ingen större intellektuell insats (beroende på hur man ser på det) när det utförs. Kommer rätt långt på vanligt hederligt sunt förnuft många gånger.
Samtidigt skulle jag nog inte kalla det enkelt att köra lastbil med allt vad det innebär.

Så ja beror nog på hur man tolkar det. 🤷🏼‍♀️
 
Jag tänker kyrkogårdsarbetare, gå runt och plantera på de gravar som ska ha helskötsel, säga hej till folk som kommer förbi. Plocka ogräs mm.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
Även jag tänker att det vore tillfredsställande att plocka skräp längs vägarna :p

De som tänker att brevbäraryrket är enkelt och "inte kräver någon större intellektuell insats" har inte provat att sortera och dela ut över 1000 brev en arbetsdag (för något år sedan hörde jag något om att snittet för oss var att hantera ca 1400 försändelser per dag). Man blir rätt slut i huvudet av det, åtminstone om man samtidigt vill vara noga med att posten hamnar rätt. Men det är klart, det finns nog de som jobbar med enbart utdelning också på sina ställen, inte hos oss dock.
 
Ibland förekommer det uppgifter på mitt jobb som är ganska behagliga, typ klistra adressetiketter på 2000 kuvert, eller stoppa ner brev i dessa kuvert. Har också klistrat klisterlappar med vår logga på tusentals kaffemuggar/bananer osv. Det är ganska nice sysselsättning :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 710
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 841
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp