Vilket enkelt arbete skulle du valt?

Jag städade på en skola ett tag innan jag pluggade, det var rätt trevligt! Att våttorka enorma ytor marmorgolv var som min son skulle säga; satisfying.
Sen har jag varit orderkontorist på ett stort lager, det var också kul. Kan iofs berott på att jag var ensam tjej med 140 killar också. Plus att ICA som arbetsgivare var suveräna. Det var ingen hejd på förmåner, julbord, sommarpresenter, galafester med mera. Enorm skillnad mot att vara kommunanställd som jag är idag.. 😬
 
De perioder jag har drejat mycket har jag avbrutit typ varje timme, tvättat och smörjt in händerna. Sovit på natten med det handkräm och bomullshandskar.
Det gjorde att jag slapp torrsprickor iaf..
Rätt lera är också viktigt dock.
Varför använder man inte skyddshandskar om det är otrevligt för huden? En spontan fundering för mig som bara drejat nån enstaka gång men konstant arbetar med mer eller mindre otrevliga kemikalier.
 
Varför använder man inte skyddshandskar om det är otrevligt för huden? En spontan fundering för mig som bara drejat nån enstaka gång men konstant arbetar med mer eller mindre otrevliga kemikalier.
Jag antar att man helt enkelt behöver känseln genom fingrarna. Kan inte föreställa mig hur det skulle vara att arbeta med lera eller liknande med skyddshandskar på.
 
Jag antar att man helt enkelt behöver känseln genom fingrarna. Kan inte föreställa mig hur det skulle vara att arbeta med lera eller liknande med skyddshandskar på.
Man har bra känsel med fingrarna om man använder rätt typ av handskar så det är känns inte så mycket som ett problem som en vanesak.
 
Vetetusan om jag tycker det är okvalificerat :o Går YKB grund nu och herrejävlar vad mkt det är att plugga och då är det ändå repetition till 80% för mig som gjort C och CE nyligen. Ett gäng som gjorde klart grundkursen strax före mig skrev provet igår och 2/3 kuggade på teoriprovet... känns helt okej att jag har en månad på mig att läsa klart eftersom jag bor på en ort där det inte fanns tider att boka närmare inpå :o
Därav jag skrev att det beror på hur man ser på det. Tyvärr har fortfarande lastbilsyrket stämpeln "om du inte kan bli något annat, bli lastbilschaufför".

YKB:n är inte värre än teorin till körkortet, lika mycket att plugga när man inte kan något av det. Så återigen det beror på hur man ser på det om att ta körkort går utanför vad TS nämnt eller ej.
 
Jag har provat flera enkla jobb, bland annat röja sly under kraftledningar. Det var stenhårt kroppsarbete från soluppgång till soldnedgång, arbetskamraterna var alla polacker. Usch, inte roligt. Sedan har jag varit i bilindustrin, jag kunde få in en pall med dörrhandtag till saab, mitt jobb var att kolla varenda ett att en liten gummiplugg fanns som skulle göra att det inte smälld till när man släppte handtaget. Det var inte heller kul.

Jag skulle vilja transkribera gamla historiska dokument på förmiddagarna, typ kyrkböcker. Allt som krävs är att man kan läsa ålderdomlig skrivstil, och sedan skriva in det i exceldokument så det blir sökbart. På eftermiddagarna kan jag vara hundrastare så man får komma ut lite.
 
Jag hade gärna jobbat i typ ladugård! Har jobbat i butik och på lager innan, och hade kunnat tänka mig att jobba i butik igen.
Jobbade mest i charken då, vilket var riktigt roligt.
 
Varför använder man inte skyddshandskar om det är otrevligt för huden? En spontan fundering för mig som bara drejat nån enstaka gång men konstant arbetar med mer eller mindre otrevliga kemikalier.
Endel använder handskar, främst till mer grova leror som sliter på huden. Jag och många med mig tycker dock man förlorar känslan och friktionen mellan hand och lera.
Men när jag håller kurs rekommenderar jag att använda handskar till en del sorters leror som det finns mycket oxider i.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.

Skulle inte vilja gå vid vägkanten och plocka skräp - de andas in galet mycket avgaser. Men gärna något ute med trädgårdskötsel, eller utemiljöskötsel... kyrkovaktmästare (?), att ta hand om planteringar, klippa gräs och hålla snyggt.

Jag har även varit djurskötare på en liten 4H-gård och trivdes jättebra med det, tungt jobb men väldigt lugnt. Släppa in och ut djuren, mocka, mäta upp foder, etc. Du lär ju känna hönorna, och grisens favoritgodis, och hur ankorna vill ha det... Det fanns en tillfredställande omhändertagande del, samtidigt som du fick den fysiska rörelsen och närheten till naturen. Även på svinkalla kolsvarta vintern var så det skönt att komma in i ladugården och se korna stå där och tugga på morgonen. :love:

Det finns mycket som jag kan sakna nu när jag har ett akademiskt jobb och sitter med texter eller vid en skärm hela dagarna.
 
Jag jobbade i en glasskiosk tidigare, det var ett himla trevligt arbete som jag gärna hade gjort igen om det inte varit för lönen 😊
Glada barn och vuxna och kul att provsmaka nya glassmaker.
 
Därav jag skrev att det beror på hur man ser på det. Tyvärr har fortfarande lastbilsyrket stämpeln "om du inte kan bli något annat, bli lastbilschaufför".

YKB:n är inte värre än teorin till körkortet, lika mycket att plugga när man inte kan något av det. Så återigen det beror på hur man ser på det om att ta körkort går utanför vad TS nämnt eller ej.

Stämpeln ligger kanske kvar sedan den tiden det inte krävdes nån direkt utbildning, typ min far och hans generation som kryssade i en ruta i en ansökan om lastbilskort och sedan hade ett intyg om att de kört ett antal timmar. Jag har lärt honom om existensen av bruttoviktstabell, allmänna begränsningar osv.

Nåväl. Jag gör sällan nåt halvhjärtat så jag upplever att det är en del att läsa in, eftersom jag dessutom gör allt utom obligatoriska utbildningstimmar privat. Har böckerna Yrkeskompetensbevis, Tungboken, Åkerihandboken, Köra lastbil, Vägmärkesboken och Körkortsboken att läsa nu. Har bara haft de tre sista innan och de tar inte upp internationell trafik, hälsa och kost, branschens lagar och lite annat jag inte läst in förr.
 
Ibland förekommer det uppgifter på mitt jobb som är ganska behagliga, typ klistra adressetiketter på 2000 kuvert, eller stoppa ner brev i dessa kuvert. Har också klistrat klisterlappar med vår logga på tusentals kaffemuggar/bananer osv. Det är ganska nice sysselsättning :)
Gud jag får ångest av bara tanken:D
 
Jag har haft många "enkla jobb". Det roligaste har varit parkarbetare, dessutom välbetalt jämfört med lokalvård (båda inom kommunen).
Så park kan jag tänka mig att göra igen. Mina arbetsuppgifter var att plocka skräp, tömma soptunnor och hundlatriner, rensa ogräs, klippa stamskott och vattna blommor. Det var trevligt.

Har suttit vid halvmanuella maskiner på fabrik. Funkade en sommar, hade inte velat fortsätta.

Städa, både trappor, skola, sjukhus, dagis. No way att jag går tillbaka till det. Passade mig inte alls, jag höll på att gå under av tristess. Emma positiva med sjukhuset var att jag träffade min man.

Just nu är jag brevbärare. Det är ganska enkelt. Köra bil och lyssna på radion, lägga post i rätt låda och lämna ut paket. Kör både samhälle och land så det är rätt varierat. Har världens bästa kollegor som jag umgås lite med på morgonen innan jag åker ut. Trevligt.
 
Stämpeln ligger kanske kvar sedan den tiden det inte krävdes nån direkt utbildning, typ min far och hans generation som kryssade i en ruta i en ansökan om lastbilskort och sedan hade ett intyg om att de kört ett antal timmar. Jag har lärt honom om existensen av bruttoviktstabell, allmänna begränsningar osv.

Nåväl. Jag gör sällan nåt halvhjärtat så jag upplever att det är en del att läsa in, eftersom jag dessutom gör allt utom obligatoriska utbildningstimmar privat. Har böckerna Yrkeskompetensbevis, Tungboken, Åkerihandboken, Köra lastbil, Vägmärkesboken och Körkortsboken att läsa nu. Har bara haft de tre sista innan och de tar inte upp internationell trafik, hälsa och kost, branschens lagar och lite annat jag inte läst in förr.
Det är fortfarande ingen nämnvärd utbildning för att bli det, man behöver inte läsa flera år på högskola/universitet. Väldigt många som fortfarande blir lastbilschaufförer för att deras betyg inte räcker till något annat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 702
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 840
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp