Vilket färskfoder skulle ni välja?

Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

KL

Då lånar jag också denna tråd för råd.
Varning för långdragen historia!

Min hund började på RC. Han kastrerades tidigt och gick upp MASSOR i vikt. Utöver det så hade han väldigt geggiga ögon och var röd och irriterad mest jämt. Han hade också väldigt lätt att få svamp under tassarna så fort det blev blött ute. Jag testade olika sorter RC på honom för att hitta något som fungerade.
Så bytte jag till Standart Mild. Vilken otrolig skillnad! Han har inte haft röda geggiga ögon eller svamp en enda gång sen jag bytte.
Jag pratade med en veterinär som gissade att han kunde vara allergisk mot kyckling, hon hade sett många liknande fall där så var fallet.

Han började sakta (väldigt sakta!) gå ner i vikt, han fick typ hälften av rekommenderad giva för sin ideala vikt. Men jag tänkte att en hungrig hund var att föredra framför en hund med dåliga ögon och svampiga tassar.
Så Standart gick han på i ca 2 år och jag var nöjd.
Sen började jag inse hur mycket tandsten han fick! Helt sjukt vad snabbt det byggdes upp.

Nu hade min närmsta djuraffär rabatt på Klass färskfoder, så jag köpte 20 500g korvar och ungefär hälften har gått åt. Pris 20 st á 500 g för 290 kr.
Han har på den tiden gått ner lika mycket som han gjorde på 2 år med Standart, så jag har kunnat öka fodergivan lite. Nu är han i perfekt form.

Jag vill gärna fortsätta ge färskfoder, men har ju läst att många tycker att Klass är det sämsta alternativet pga innehållet.
Jag är fattig student med en arbetslös sambo, så pengar är definitivt en viktig faktor.
Bravo har ett relativt billigt utbud, men de innehåller kyckling.

Vågar jag testa ett färskfoder med kyckling?
Jag har gott om frysutrymme och köper gärna storpack för att få ner priset.
Många säger att deras foderkostnader minskade när de bytte till färskfoder, vart hittar de så billigt foder?
Klass funkar ju för honom viktmässigt, vågar jag ge honom ett mer innehållsrikt foder utan att han går upp en massa i vikt igen?

Ja, massa frågor som ni ser. Om någon orkat läsa sig igenom detta och har några råd så skulle jag vara väldigt tacksam!
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Fungerar han på Klass så varför byta? Jag har själv utfodrat min förra hund med Klass (och även Bravo och också VoH, haha många foder) och egentligen så kan jag väl ärligt säga att jag inte direkt märkte någon skillnad mellan fodren på min hund även om jag föredrog innehållet på VoH, detta innan jag visste om Mush.

Jag är inte mycket för att byta foder bara för att så länge hunden fungerar på det och mår bra. :)
Att min hane fick äta så olika märken berodde mest pga flytt mellan två städer och jag körde på det som fanns tillgängligt för stunden. :p


Ang. priset så är det väl så att många återförsäljare har paketpris om man köper på sig ett lass.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Vad är "billigt" färskfoder?
Jag tyckte att 20 st 500g Klass för 290 kr var ett bra pris i jämförelse med vad jag sett i butiker annars.

20 st 500 g = 10 kg
290 kr / 10 kg = 29 kr per kilo.

Vart köper man billigt färskfoder? Gärna på nätet, eller i Stockholmsområdet.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ju större volym desto lägre priser... Jag köper block om 20 kg och har ett helt annat kilopris. Dessutom får jag det hemlevererat med frysbil.

Men då måste man köpa ett halvt ton åt gången;)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Ju större volym desto lägre priser... Jag köper block om 20 kg och har ett helt annat kilopris. Dessutom får jag det hemlevererat med frysbil.

Men då måste man köpa ett halvt ton åt gången;)

Ett halvt ton har jag nog inte plats för :crazy:, men säkert upp till 100 kg i alla fall.
Vart hittar du det? Och vilket foder är det?
Jag tycker att jag söker och söker, men hittar ingenting.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

VoH. Man måste kontakta fabriken direkt, inte gå via deras marknadschef i Sverige.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag har frågat två gånger via dom uppgifter jag fick av dig, och har fått Nej båda gångerna med motivationen "Det blir billigare för dig att köpa 5kg a 149kr st i butik". Gick ihop med en bekant för att få ihop 600kg varannan månad. Men icke! Han var inte så vansinnigt tillmötesgående.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag hade fortsatt om det funkar. Ett alternativ kan ju vara Nordic, köper du 16 st 1 kg Bas så kostar det 28,75 kr/kg. Det är också kycklingfritt.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag hade fortsatt om det funkar. Ett alternativ kan ju vara Nordic, köper du 16 st 1 kg Bas så kostar det 28,75 kr/kg. Det är också kycklingfritt.

Vill du PM:a mig om vart det finns för det priset? Hittar bara dyrare.....
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag köper nordic spannmålsfri 16 korvar på 1kg st för 495kr. Ville ha mindre korvar egentligen på 500g st men då hade en sådan låda på 16kg kostat nästan 800kr. :o så jag är nöjd, det finns säkert billigare varianter också men detta fungerar för mig iom att jag inte behöver köra mer än 3-4mil sammanlagt.:)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag beställer från fodersnabben.se, men de levererar bara i Skåne. Kolla hos liknande företag i Stockholmsområdet! Beställer man lite större volymer så brukar man slippa fraktkostnader :)
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Nä, de är inte direkt serviceminded. Konstigt att du fått nej, jag fick hem senaste pallen för bara nån vecka sen...
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

*KL*
Funkar hunden på Klass så hade jag nog kört på det även om det inte anses vara ett lika bra foder som de flesta övriga färskfoder. Jag tycker att de absolut viktigaste punkterna när det gäller att välja foder är att 1, hunden överhuvudtaget äter det och 2, att hunden funkar på det. Skulle det sedan bestå av sågspån och vete så får det väl vara så...
Det hjälper ju inte att fodret är toppen på pappret om hunden inte äter det eller inte funkar bra på det!
(Även om jag givetvis tycker att ett köttbaserat foder generellt är bättre än ett spannmålsbaserat.)

Men alla Bravo innehåller väl inte kyckling? Kikade här på innehållsförteckningen och hittar bara kyckling i de som "heter" Kyckling respektive Kyckling extra.
Vilt, Bas och Lamm innehåller inte kyckling vad jag kan se?
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

*KL*
Funkar hunden på Klass så hade jag nog kört på det även om det inte anses vara ett lika bra foder som de flesta övriga färskfoder. Jag tycker att de absolut viktigaste punkterna när det gäller att välja foder är att 1, hunden överhuvudtaget äter det och 2, att hunden funkar på det. Skulle det sedan bestå av sågspån och vete så får det väl vara så...
Det hjälper ju inte att fodret är toppen på pappret om hunden inte äter det eller inte funkar bra på det!
(Även om jag givetvis tycker att ett köttbaserat foder generellt är bättre än ett spannmålsbaserat.)

Men alla Bravo innehåller väl inte kyckling? Kikade här på innehållsförteckningen och hittar bara kyckling i de som "heter" Kyckling respektive Kyckling extra.
Vilt, Bas och Lamm innehåller inte kyckling vad jag kan se?

Bara dom sorter av Bravo som heter just kyckling innehåller det :)
Jag gick själv tillbaka till Bravo för 1,5 månad sedan efter några år med VoH och jag är väldigt nöjd sen dom bytte till grönsaker istället för korn. Jag varierar mellan vilt, special med vom och lamm.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Bravo åt han inte. Min hund som äter ALLT (utom banan) vägrade äta Bravo om jag inte stekte upp det innan.
Men det var å andra sidan det första färskfodret han fick, kanske är annorlunda nu när han ätit färskfoder ett tag.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Bravo åt han inte. Min hund som äter ALLT (utom banan) vägrade äta Bravo om jag inte stekte upp det innan.
Men det var å andra sidan det första färskfodret han fick, kanske är annorlunda nu när han ätit färskfoder ett tag.

Vilken sort fick han ? Det kan ha stor betydelse :) Får mina välja, så äter dom ju absolut bäst av de sorter som det är vom i alternativt när jag blandar vilt eller lamm med just vom.
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Vilken sort fick han ? Det kan ha stor betydelse :) Får mina välja, så äter dom ju absolut bäst av de sorter som det är vom i alternativt när jag blandar vilt eller lamm med just vom.

Det var nog lamm och ris jag testade.
Tänkte att då Standart innehåller Lamm och ris skulle det vara en smidig övergång.
Men jag kanske ska testa vom istället :)
Tack!
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Jag fick inte svar från den adressen du skickade, utan svaret kom från Carl Haglind eller vad han nu heter. Kanske är där skon klämmer?
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Det var nog lamm och ris jag testade.
Tänkte att då Standart innehåller Lamm och ris skulle det vara en smidig övergång.
Men jag kanske ska testa vom istället :)
Tack!

Det går alltid att ge lite av båda - alltså blanda :)

Numera är det inte ris i Bravo utan grönsaker istället (mycket bättre). Det finns några sorter som är den gamla varianten med korn då folk efterfrågat det, men jag gillar dom med grönsaker (och så även hundarna).
 
Sv: Vilket färskfoder skulle ni välja?

Det går alltid att ge lite av båda - alltså blanda :)

Numera är det inte ris i Bravo utan grönsaker istället (mycket bättre). Det finns några sorter som är den gamla varianten med korn då folk efterfrågat det, men jag gillar dom med grönsaker (och så även hundarna).

Där jag hitta att köpa Bravo så kostar det typ 35 kr/kg, det är inte så billigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 844
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp