Vilket färskfoder skulle ni välja?

Du kan ju söka lite på färskfoder/Barf-grupper på Facebook också. Jag är med i en sådan och det var där jag hittade min återförsäljare. Jag köper lamm-RKB för 15 kr/kg och lamminnälvor (hela hjärtslag med lungor, lever etc) för 20 kr kg. Någon gång har vi också sambeställt från Emmzo.
 
Jag ger voh nr 33 och 25 till alla hundarna, förutom när de var valpar då fick de deras valpefoder. Alla är uppfödda på torrfoder men bytte rakt av till färskfoder, förutom staffen som är uppfödd på voh. Ger lite matrester eller annat gott ibland, torrfoder om jag glömt ta fram en korv, eller om vi åker bort. Har aldrig varit något problem med deras magar av att skifta :)
 
Av dessa tre så faller Bravo helt bort för mig. Dels pga den låga kötthalten, men dels även för att jag har provat det igen (gav det för många år sedan) och just dom grönsaker dom valt att sätta till gav min ena hund fruktansvärt magknip och hon är inte känslig i magen. Dom har även försämrat receptet sedan jag gav det för ett tiotal år sedan och nu är det otroligt mycket mer potatisfibrer i.

Personligen skulle jag valt att variera alternativt blanda mellan VoH och Nordic. Nordic har blivit mycket bättre (det och Bravo var i stort sett exakt lika för 10-12 år sedan) än det var tidigare, men jag har inte provat det på säkert 5-6 år då det slutade säljas i min stad.. Jag gillar dock VoH och har bra erfarenhet av det och har det som bas hemma - men jag varierar med lite annat kött då jag inte tycker det finns något färskfoder som till fullo uppfyller det jag vill ha :)
 
Min borzoi är uppväxt på VoH från uppfödaren, jag gav sen Nordic för det var lättast att få tag på. Mycket smakligt enligt min zoi. Nu har han gått på torrisar en period (standardt) men ska köpa in nordic eller kanske mush vaisto just för att det vore så smidigt fodra med köttbullarna ibland. Kanske blir en blandning av sorterna.
 
Min borzoi är uppväxt på VoH från uppfödaren, jag gav sen Nordic för det var lättast att få tag på. Mycket smakligt enligt min zoi. Nu har han gått på torrisar en period (standardt) men ska köpa in nordic eller kanske mush vaisto just för att det vore så smidigt fodra med köttbullarna ibland. Kanske blir en blandning av sorterna.
Har bestämt att testa en omgång Nordic Bas så får vi se vad han säger om det.
 
Jag lånar tråden lite.

Ni som kan, vad tycker ni om Priima special NK? Jämfört med Klass (alla sorter), Halla (alla sorter) och Fodax (vit).
Är det något jag bör tillsätta om jag ger det som helfoder?
Ska jag gå enligt deras tabell eller enligt det jag hört innan om 2% av kroppsvikten till en början? Ca 500 g vs ca 350 g?
 
Nordic bas är den som innehåller mest "skräp" i form av en hel del potatisfibrer och vetekli (mycket som åker rätt igenom där). Special+ eller spannmålsfri skulle jag tipsa om :) Men det är min högst personliga åsikt.
Jo, har noterat det. Ska som sagt testa och se hur det går. Det är många som menat på att dem inte märkt någon som helst skillnad på hundens hälsa om dem fodrat med färskfoder med potatisfibrer och vetekli jämfört med färskfoder utan. Om det nu är så att det inte gör någon skillnad för hunden, dvs den mår verken bättre eller sämre av den ena vs den andra sorten, så kommer jag nog gå på det som är snällast mot plånboken. Men om det nu visar sig att hunden mår bättre av sorten utan potatis och vete så får man ju tänka om.

kl

Hur snabbt bör man fasa in färskfoder till en hund som inte är van vid det sedan tidigare? Att man kan byta mellan olika färskfodersorter rakt av vet jag, men att gå från torrfoder till färskfoder ska, vad jag förstått, inte göras i en handvändning.
 
Såg precis att Nordics fabrik ligger knappt en mil från oss. Hade/har ni gett någon av deras sorter till valp? Många andra märken har ju valpvarianter av sina färskfoder. Har börjat ge Mush Vaisto Puppy nu tillsammans med torrfoder.
 
Såg precis att Nordics fabrik ligger knappt en mil från oss. Hade/har ni gett någon av deras sorter till valp? Många andra märken har ju valpvarianter av sina färskfoder. Har börjat ge Mush Vaisto Puppy nu tillsammans med torrfoder.
Vad jag har förstått så är det inte mycket skillnad mellan valp och vuxenfoder, man kan behöva tillsätta vissa saker beroende på vilket färskfoder man använder, men annars är det inte mycket skillnad.
 
Min ena är uppvuxen på Nordic Special +, gick hur bra som helst :). Han är av en ganska liten ras (kelpie), vet inte om jättestora hundar har andra behov. Fast du hade väl en mini? Maila dem och hör vad de rekommenderar!
 
Min ena är uppvuxen på Nordic Special +, gick hur bra som helst :). Han är av en ganska liten ras (kelpie), vet inte om jättestora hundar har andra behov. Fast du hade väl en mini? Maila dem och hör vad de rekommenderar!
Ja det är en liten skit, så det är ju inte lika "känsligt" som på en GD t.ex. Det skiljer ju lite i värdena mot Mush men det är ju inte någon jättelång period innan hon är vuxen. Tror det lutar lite åt att blanda lite från både Mush, Nordic och VoH. Ska maila också och höra vad de säger! Tack:)
 
Hur snabbt bör man fasa in färskfoder till en hund som inte är van vid det sedan tidigare? Att man kan byta mellan olika färskfodersorter rakt av vet jag, men att gå från torrfoder till färskfoder ska, vad jag förstått, inte göras i en handvändning.

Jag har bytt över "pang bom" utan någon som helst infasningsperiod, även till min Aysu när hon kom till mig som tokstressad fetknopp i uselt skick. Hennes avföring var lite smålös i 3 dagar, men annars var det inga som helst konstigheter att byta över direkt. De flesta jag kommit i kontakt med via stora barfgrupper-/forum osv har gjort likadant. Det finns även hundar som mår illa om torrfoder blandas med färskfoder. Visst försökte jag ha övergångsperiod för Wahidah, men det var så jäkla krångligt att blanda att jag bytte rakt över på 2-3 dagar och det gick utmärkt. Kort sagt: jag kan inte se varför det inte skulle gå att byta rakt över på en gång, om man inte redan provat det och hunden reagerat negativt på det såklart.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 838
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp