Vilket foder ger ni era hundar och varför?

Minn äter Mush och Viktor äter Magnussons just nu. Skulle vilja ge båda färskfoder/barf men det just nu verkar det som att Viktor inte funkar så bra på det, får se om det blir skillnad när han blir äldre.
 
Jag har gett främst torrfoder tills jag tog över sista hunden. Han åt visserligen torrfoder hos förra ägaren men var just då hos hennes mamma som gav Priima och skickade med några korvar. Fortsatte nog för att hundarna verkligen älskar det. Märkte ingen större skillnad på pälskvalite, men de bajsar mindre.

Mina är inte särskilt känsliga så ibland ger jag torrfoder för att det är enklare att foderberika med och när jag åker hem till Norrland några veckor per år äter de också torrfoder eftersom det är enklare.

Hemma har jag två lådor. När en tar slut diskar jag ut den, delar en 1 kg korv och lägger i och låter den tina medan jag ger ur den andra lådan.
 
Jag brukar tycka att om man inte vet mer om hundmat än att man hört att vissa märken tydligen ska vara dåliga, så bör man följa sin uppfödares råd. Har man förtroende nog att köpa en valp av uppfödaren, så tycker jag att man ska ha förtroende nog för hur denne väljer att utfodra sina hundar. Hundfoder är som religion: alla har sin egen tro och den egna tron är den enda rätta... alla som tror annorlunda har fel... man kämpar dessutom på med att övertyga alla oliktänkande om hur fel de har och hur rätt det blir bara de tror som en själv...

Själv så ger jag mina hundar Klass färskfoder samt torrfoder, främst Magnussons Meat & Biscuit, men även Doggy Professional Lamm & Ris. Just nu äter de även ett finskt torrfoder som jag vann på utställning i Finland. Mina hundar är alltså inte alls känsliga för foderbyte. Jag råder mina valpköpare att ge valpen ett normalt vuxenfoder (märke får de välja själva utefter vad de får tag i där de bor samt vad deras plånbok klarar av) och de valpar jag köpt hem har jag satt på samma foder som mina vuxna.
 
Vi gav tidigare Doggy Proffessional Extra samt Mush. Numera äter han Magnusson Light och Mush då han är lite överviktig eftersom han äter allt han kommer över. Det är svårt att se ifall det slinker ner en död mus, fågelungar och diverse annat som han hittar ute i sitt samarbete med våra utekatter.
 
När man ger färskfoder verkar det vara vanligt att man blandar mellan märken och sorter lite hipp som happ. Men när man ger torrfoder tycker jag det ofta pratas om långsam övergång mellan olika sorter, att många köper samma mat hela tiden. Fler som upplevt att det är så? Vad beror det på i så fall?

Jag har fodrat med färskfoder i flera år och bytt lite hur som helst utan några problem. Nu verkar ju inte Viktor fungera på färskt så han får torrfoder och jag kommer nog köpa en annan sort än den han får nu nästa gång det är dags att handla. Jag tror överlag på variation om det inte finns allergier eller liknande så klart.
 
Ena hunden får någon form av Klass (antingen fullfoder eller deras vom och köttkross med tillskott av vitaminer och mineraler). Den andra har tidigare fått Purenatural nötkött och tillskott men ska börja köpa från Hundiagården istället.
 
Ena hunden får någon form av Klass (antingen fullfoder eller deras vom och köttkross med tillskott av vitaminer och mineraler). Den andra har tidigare fått Purenatural nötkött och tillskott men ska börja köpa från Hundiagården istället.
Hundiagården har mycket bra :love: jag köper Emmzo viltkött (eller lamm) från dom plus köttben/revben och kycklingfötter. Mycket mumsigt till doggsen där.
 
Min hund (Beauceron) har ätit RC hela livet och mått kalasbra. Men nu är han 13 (i oktober) och vill inte ha. Det enda han äter är Doggys blötfoder Sensitive i små kartonger. Men vad gör man?!? Han måste ju äta. Tidigare har han varit världens matvrak och lätt kunnat sluka tredubbel portion av RC - nä, femdubbel, utan att blinka.
 
Min hund (Beauceron) har ätit RC hela livet och mått kalasbra. Men nu är han 13 (i oktober) och vill inte ha. Det enda han äter är Doggys blötfoder Sensitive i små kartonger. Men vad gör man?!? Han måste ju äta. Tidigare har han varit världens matvrak och lätt kunnat sluka tredubbel portion av RC - nä, femdubbel, utan att blinka.
Har ni provat med färskfoder? Jag tänker att han kanske har ont när han tuggar?
 
Jag blandar rått kött av nöt, och kyckling med torrfoder. Kör lite av båda i varje portion. Inför race drar jag bort torrfodret under några dagar.

Musch och sånt tycker jag har för mycket ben i om de är sk helfoder. De utan är så jäkla dyra.

Köper fryst kött i 20kg lådor. Tinar några år gången och har i kylen. Har jag glömt så tinas 500g påsarna på 20 min i varmvatten.

Kör lite tillskott enligt behov. Olja ges hela tiden.

Den känsliga har ett eget torrfoder, de andra kör bozita robur manintenance.
 
Jag har provat det tidigare, han gillade den med lax i. Men även annat mjukfoder dissar han just nu. Han har ju inte jättelångt kvar så jag försöker mest få i honom mat, och hålla honom nöjd. Men tack för tipset, jag ska testa Mush igen!
Mush har väl en del ben i, tänker om det är jobbigt att tugga. VoH är mjukare i konsistensen,de har med sorter med lax om han föredrar det.
 
Min hund (Beauceron) har ätit RC hela livet och mått kalasbra. Men nu är han 13 (i oktober) och vill inte ha. Det enda han äter är Doggys blötfoder Sensitive i små kartonger. Men vad gör man?!? Han måste ju äta. Tidigare har han varit världens matvrak och lätt kunnat sluka tredubbel portion av RC - nä, femdubbel, utan att blinka.

Att han nu hellre vill äta mjuk blötmat kanske kan ha att göra med att han har ont i munnen kanske? Det är så hos katter när dom har ont i munnen/tänderna, så kanske det som har gjort att han har velat byta till mjukare mat. Jag rekommenderar också MUSH och VoH som andra redan har gjort. Jag gav liknande när hunden här kunde äta färskfoder och var väldigt kräsen och det gick ofta hem!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 616
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 564
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 081
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
480
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp