Vilket foder ger ni era hundar och varför?

Ja och glömmer man så är det väl inte hela världen om dom får fruset. Tonto äter inte tinat, så han får alltid fruset färskfoder när jag ger det.
Så mina jyckar skulle ligga och gnaga på 500 gr djupfryst käk i köket? Jomenvisst, nog för att jag har skitiga golv men det skulle ju göra en extra dimension.
 
Jag tar upp ett gäng bullar i taget och lägger i en matlåda i kylen, när jag tar de sista fyller jag på med nya.
Väldigt enkelt.
Jag har lite trångt i kylskåpet redan, mina hundar är inte så små att det blir några bullar i en liten burk.

Jag har alltså provat. Inte halkbanan då. Jag glömde ständigt o jämt. Sån är jag.
 
Jag har lite trångt i kylskåpet redan, mina hundar är inte så små att det blir några bullar i en liten burk.

Jag har alltså provat. Inte halkbanan då. Jag glömde ständigt o jämt. Sån är jag.

Mitt kylskåp är i princip tomt så det är ett ickeproblem här 😁
 
Jag har lite trångt i kylskåpet redan, mina hundar är inte så små att det blir några bullar i en liten burk.

Jag har alltså provat. Inte halkbanan då. Jag glömde ständigt o jämt. Sån är jag.
Du är inte ensam om att tycka det är jobbigt, om det känns bättre ;) Kanske är jag en superdupermega-lat och dålig hundägare men då får jag vara det. Mina hundar gillar mig ändå :D

Jag har en liten lgh och en liten frys. Jag har inte plats att köpa på mig så stora mängder som krävs för att det ska bli hyfsat billigt och jag har inte tid/ork/lust/råd att åka och småhandla fryst foder varje dag. Det är SÅ smidigt att bara fylla på matskålen som står på golvet med torrfoder :D
 
Ehhh, får jag tycka att det är krångligt? Jag skulle glömma det ungefär 7 ggr i veckan. Om ni har ett perfekt minne så grattis till er.

Men shit, vad händer med attityden? Glömmer man så går man väl bara och hämtar, vad tusan är problemet?

Men never mind, det var bara en simpel fråga. Ska inte återupprepas. :grin:
 
Men shit, vad händer med attityden? Glömmer man så går man väl bara och hämtar, vad tusan är problemet?

Men never mind, det var bara en simpel fråga. Ska inte återupprepas. :grin:

Stora hundar - stora matkorvar - stort problem. Glömmer jag så är det inte tinat på läääänge.
 
Stora hundar - stora matkorvar - stort problem. Glömmer jag så är det inte tinat på läääänge.

Jag köper i 3 kg stora korvar. Har jag glömt får de torrfoder en måltid så är det tinat till nästa.
 
Går fort i vattenbad.
Mvh glömmer ofta och har bara 1 eller 2kgs korvar.
Så fort så du kan dela dom inom någon timme? Är det olika hur fort olika märken tinar? Jag hade VoM 500 gr som skulle delas på två hundar. Om jag hade haft en bandsåg kanske jag hade lyckats samma kväll. Eller yxa.
 
Så fort så du kan dela dom inom någon timme? Är det olika hur fort olika märken tinar? Jag hade VoM 500 gr som skulle delas på två hundar. Om jag hade haft en bandsåg kanske jag hade lyckats samma kväll. Eller yxa.

Jag tinar mina 1-kilos Priima på ca 20min i en bunke med varmt vatten :) De tar ungefär lika lång tid som att tina Pondus 500gr. När jag gav 2-kilos Nordic-korvar tog det lite längre tid, 45 min kanske. VOMs 500gr tycker jag var samma som Pondus/Priima, däremot tog deras 5-kilos lång tid att tina, men det berodde nog mest på att de inte var så smidiga att lägga i varmvatten som de mindre korvarna.

Det viktigaste för att det ska kännas smidigt med färskfoder är nog att få in rutinen och att det är smidigt med det praktiska. Jag har en frysbox med hundmat i hundhuset, så varje morgon när jag sätter ut hundarna i hundgården plockar jag upp två kilo färskfoder som tinar över dagen i diskhon där ute. När jag tar in dem på eftermiddagen tar jag med maten in och lägger den i kylen där den är till servering.
 
Kör också färskt, Fodax. Nu ligger min hund i viktklassen så han ska ha en skiva per dag, det blir väldigt enkelt.
Fodax är fruset som stora limpskivor istället för bollar. Så när skiva nr 1 är serverat tar jag fram nr 2 på upptining. Fast visst kräver det plats i frysen. Här även lite Magnusson torrisar utifall att minnet sviker, så då får han torrisar istället, aldrig fruset, det skulle jag ha i soffan.
Tycker nackdelen med färsk är att det är svårare att matberika med.
 
Så fort så du kan dela dom inom någon timme? Är det olika hur fort olika märken tinar? Jag hade VoM 500 gr som skulle delas på två hundar. Om jag hade haft en bandsåg kanske jag hade lyckats samma kväll. Eller yxa.
Japp. I vattenbad kan jag dela inom en timme tror jag. Att det är halvfryst när jag ger det är inga problem.
Tar ett dygn att tina i frys för en nordic 1kg korv att tina, voh/pondus/priima tar kortare tid. Sundhundemat går jättefort att tina.
 
Jag har, för första gången på typ 6 år, lagt till lite torrfoder i mina hundars kost.
Ladda blev lite tjock av att äta färskt nu när hon varit typ helt rörelsehindrad, så hon har ätit Standard Mild i stället och har faktiskt fungerat riktigt bra på det.
Floyd har fått lite också eftersom jag inte velat ge honom mer färskfoder för fetthaltens skull (han äter redan nästan dubbel dos) samtidigt som han varit i tunnaste laget. Tycker inte det gjort varken till eller från med torrfodret, så testade att köpa en liten påse av Four Friends Grain Free Wildboar, som ligger på 33% protein men bara 14% fett.
Han har inte varit överförtjust i Standarden direkt, därför blev jag positivt överraskad när han åt det nya som om det vore godis. Han har fått ett par dagar nu och äter fortfarande med god aptit, men vi får väl se om det är nyhetens behag.
28kg labrador som alltså äter ca 800-1000gr Priima Special NK samt fn 2-3 dl torrfoder per dag. Sinnessjukt hög förbränning hos den hunden.
 
Du är inte ensam om att tycka det är jobbigt, om det känns bättre ;) Kanske är jag en superdupermega-lat och dålig hundägare men då får jag vara det. Mina hundar gillar mig ändå :D

Jag har en liten lgh och en liten frys. Jag har inte plats att köpa på mig så stora mängder som krävs för att det ska bli hyfsat billigt och jag har inte tid/ork/lust/råd att åka och småhandla fryst foder varje dag. Det är SÅ smidigt att bara fylla på matskålen som står på golvet med torrfoder :D
Jag ger inte min bara färskfoder heller, just för att det är för knöligt med resten av min livsstil. Han får lite Fodax, köttiga ben, kalkonhalsar eller annat att tugga på när det finns tid för det men annars äter han torrfoder. Inte en chans i världen att jag skulle kunna transportera fryst färskfoder till en schäfer på 40 kilo när vi åker tåg till sommarstugan eller liknande om jag vill kunna få med mig nån annan packning alls. Mycket mer praktiskt att köpa en säck extra torrfoder och ta med för att ha där dom gånger vi åker bil.
 
Ger Magnusson och så brukar jag köpa halva priset kött, hjärta, färs m. m. som jag kokar upp med lite grönsaker och nu senast fryst in också. Blir billigare är färskfoder och min corgi vill inte äta rå mat. De får torrfodret som bas och var superfina i pälsarna, när de en period fick burkmat så blev pälsen rätt taskig så nu kör vi på hemmablandning istället med torrfodret. Till och med maken som inte brukar vara så himla uppmärksam reagerade på att pälsarna blivit så matta så från att ha tyckt att jag är rätt onödig som " lagat" mat till vovvarna så har han börjat hjälpa till med det.
 
Är det någon som har en känsla för hur bra/dåliga Doggys torrfoder är? Jag har fått för mig att det är en hädelse att ge Doggy men en bekant som testat massa olika foder till sin kräsna och magkänsliga hund fastnade till slut på nåt specialfoder från Doggy och hunden har aldrig sett så fin ut. Min har ju lite samma problem så man blir ju sugen på att prova med tanke på hur mycket billigare det är än nuvarande magfoder som funkar ok men inte perfekt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 301
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 650
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp