Vilket foder i Regntäcke??

V

veronican

Denna djungel... vad har Du för foder i dina regntäcken? Fleece? något tunt polyester/bomullsfoder eller meshfoder kanske?

Jag blir ju yr.
Har alltid köpt regntäcken med fleecefoder för höst-vårdagar när det liksom är lite mittemellan varmt och kallt ute.

Men nu fick jag för mig att det fastnar för mkt hår i fleecefodret, blir elektriskt, kliar för hästen när det fastnat massa hår där och kanske är obehagligt. Jaha, men det måste ju finnas andra foder? Men shit vilken djungel utav olika foder och täcken... :crazy:

Så nu undrar jag vad bukefolk har för regntäcken? Talar alltså om regntäcken som har något slags foder, inte s.k. ofodrat tunt regntäcke!

Vad motsvarar fleecefoder i värme?
Sett att det finns massa 100-grams-täcken på marknaden men är dessa likvärdiga värmemässigt som ett fleecefodrat regntäcke?? Har fått känslan av att de är varmare?

Har åkt runt och kollat i affärer idag men det är ganska utplockat nu tyvärr och nackdelen med internet är ju att man inte kan klämma och känna....

:bow::bow::bow:
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag har ett regntäcke med fleecefoder, är superduper just nu! Du säger att det känns som att det skulle bli stickigt och elektriskt, mitt täcke blir iallafall inte det :) Litelite elektriskt om man drar det längst ryggen då det varit sol - men bara när man själv får hudkontakt med hästen, och bara en kort stund.
Däremot så bör inte bogen vara i fleece, eftersom att det är där det blir mest friktion när hästen rör sig. Då blir det väldigt varmt, nästan bränner. Mitt har glatt tyg i bogen, då funkar det bra!

Har även ett med ett tunt tunt bomullsfoder (vet inte ens om de kan räknas som foder).

Har också sett de 100-gramstäckena du pratar om, tror de är ungefär lika som ett fleecefodrat. :)

Lycka till! :D
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag har ett regntäcke med fleecefoder, är superduper just nu! Du säger att det känns som att det skulle bli stickigt och elektriskt, mitt täcke blir iallafall inte det :) Litelite elektriskt om man drar det längst ryggen då det varit sol - men bara när man själv får hudkontakt med hästen, och bara en kort stund.
Däremot så bör inte bogen vara i fleece, eftersom att det är där det blir mest friktion när hästen rör sig. Då blir det väldigt varmt, nästan bränner. Mitt har glatt tyg i bogen, då funkar det bra!

Har även ett med ett tunt tunt bomullsfoder (vet inte ens om de kan räknas som foder).

Har också sett de 100-gramstäckena du pratar om, tror de är ungefär lika som ett fleecefodrat. :)

Lycka till! :D


Tack för ditt svar!
Bra tips om bogen, jag såg faktiskt ett fleecefodrat täcke i en affär idag där hela bogen var i fleece också... just då kom jag inte på vad som kändes fel och lustigt med det, men nu föll poletten ner!

En annan butiksägare sa att hon fått så mkt klagomål på fleecefodrade regntäcken att hon slutat ta hem det, då blev jag lite fundersam... Min häst blir rätt rejält elektrisk av sina fleecefodrade täcken, men visst, man överlever ju :p Dock samlas massa hårbollar innanför fodret efter ett tag och jag inbillar mig att håret som sitter fast där sticks lite, men det kan ju vara inbillning.

Vad bra att du tycker 100-grammare verkar ungefär lika tjocka som fleecefodrade! DET är jag mkt nyfiken på nämnligen...
Är kluven mellan vad för typ av täcke jag ska köpa.
En fördel med fleecefodrat tycker jag är att de förefaller andas himla bra...

Vad är MESH-foder?? :confused:


:bow:
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Gillar inte alls fleecefoder, blir äckligt å är ganska tungt. Då är 100grams fodrade täcken mkt bättre! Jag har lärt mig att fleecefoder motsvarar 100grams foder.
Har ett 100grams täcke, mkt lättare och behagligare för hästen. Så skulle hellre satsa på ett sånt.
Har ett mesh fodrat också, det är bara ett slags nättyg.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Gillar inte alls fleecefoder, blir äckligt å är ganska tungt. Då är 100grams fodrade täcken mkt bättre! Jag har lärt mig att fleecefoder motsvarar 100grams foder.
Har ett 100grams täcke, mkt lättare och behagligare för hästen. Så skulle hellre satsa på ett sånt.
Har ett mesh fodrat också, det är bara ett slags nättyg.

Ah vad bra, 100-grammarna blir inte mkt varmare än fleecefodrat då? Jag har nämnligen regntäcke på ute nu (är 5-10 plus här, grått, rengrisk) och är det sol istället så drar jag hellre av täcket helt än har ofodrat regntäcke på eftersom jag inte är så förtjust i dem...

Får man fråga vad det är för täcke du har? (märke)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Haha jag e ungefär som du, hellre naken än ett ofodrat.

Jag har ett svea, med halvhals vilket blir lite väl varmt nu, men har har det mest när det är ruggigt så då är det bra.. Ska köpa ett med vanligt hals, vet att hansbo har, event heter det, bra pris också :)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag köpte ett med fleecefoder i höstas, för jag tänkte att det skulle vara alldeles lagom varmt hela vintern på en oklippt häst.

Sämsta köpet någonsin!!! :mad::mad::mad:
Och det borde jag ju kunnat räkna ut i förväg, med tanke på hur kasst fleece generellt är som täckesmaterial...

*Det fastnar hår i det
*Det blir statiskt
*Det fastnar i håren, och vandrar bakåt/åt sidan i hårens riktning, men kan inte glida tillbaka. Samtidigt glider yttertyget inte med, utan ligger kvar på sin plats eftersom gjordarna sitter i det...

Nä, aldrig mer fleecefoder!!!

Hellre 100 gram (eller mindre) termofyllning och ett tunnt, blankt foder eller liknande.
Men täckestillverkarna verkar ha fått för sig att samtliga hästar blivit superfrusna på senare år, för ett täcke under 200 gram är skitsvårt att hitta. :(
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag har provat det mesta, har ett regntäcke med tunt ullfoder (Exklusiv) som jag gillar då det håller torrt närmast hästen, sen har jag ett med fleecefoder (Bucas) o det andas superbra men håller inte tätt o är för tunt (vi har mellan 0 o -5 nu) just nu, o sen har jag ett med nylonfoder 100g (Rambo) och det är perfekt nu, blir inget skav o är lagom varmt (kan dock bli lite väl varmt om solen är framme då det är brunt).
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Haha jag e ungefär som du, hellre naken än ett ofodrat.

Jag har ett svea, med halvhals vilket blir lite väl varmt nu, men har har det mest när det är ruggigt så då är det bra.. Ska köpa ett med vanligt hals, vet att hansbo har, event heter det, bra pris också :)

Hehe ja då tycker vi lika!
Våren är knepig när man har klippt häst...

Är det svea-täcket som har 100-gramsfoder?
Jag har då det eminenta problemet att min häst fyllt 20 år och blivit känsligare än förr för kyla. En solig dag med 10 plus i skuggan drar jag lätt av täcket och låter henne gå naken, hon är nästan svart så hon blir riktigt varm utav solen. MEN, när det regnar och är 5-10 plus och hela halsen blir dyblöt så fryser hon något ohyggligt! :eek: I söndags så ösregnade det här, när jag kom ut på em var hon blöt igenom på hela bogen och en dm in från manken sett i sitt kassa gamla regntäcke och skakade rejält. Tog in henne, gav massa mat, tog på fleecetäcke med hel hals, och tjock filt över det men hon slutade inte skaka. Var tvungen att slänga på vinter-inne-täcket på 300 gram (som ett tjockt hosigt duntäcke) och efter en halvtimme slutade hon skaka.... jösses.

Så jag måste köpa mig ett regntäcke med halvhals som håller emot en ösregndag, men inte blir för varmt dessa knepiga mittemellandagar.... svårt!
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

I hear you.

200 gram tycker jag är vintertäcke, mild vinter ifall hästen är helklippt, men ändå vintertäcke. Därför kommer tanken... 100 gram är ju inte så enormt mkt mindre? å i min värld är iaf det stor värmeskillnad under hästens 200-gramstäcke och hästens fleeceregntäcke...
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag har provat det mesta, har ett regntäcke med tunt ullfoder (Exklusiv) som jag gillar då det håller torrt närmast hästen, sen har jag ett med fleecefoder (Bucas) o det andas superbra men håller inte tätt o är för tunt (vi har mellan 0 o -5 nu) just nu, o sen har jag ett med nylonfoder 100g (Rambo) och det är perfekt nu, blir inget skav o är lagom varmt (kan dock bli lite väl varmt om solen är framme då det är brunt).

:bow:
åååh jag önskar jag kunde köpa Rambos 100-gramstäcke men plånboken säger nej... köpte nyligen ett Rambo för ett par månader sedan men givetvis ett 200-grams... :smirk: Ullfoder lät spännande!
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Japp det är svea, 100gram som har halvhals. Kan tipsa att dem är på rea på hemsidan nu. Hoppas jag inte bröt mot nåra regler när jag skrev det...
Då är inte bara vi lika utan kusarna också :D
Min e dock 25år å e också svart, har också blivit frusnare på äldre dar men 100grams täcket med halvhals har han haft när det vart riktigt ruggigt och nån enstaka plusgrad å vart alldeles lagom under.
Hade det vart vanlig hals hade han frusit rejält men halvhalsen isolerar så bra så det blir enorm skillnad.
Men det blir för varmt dem här mellandagarna så därför ska ett med vanlig hals inhandlas, vill inte packa in han så mkt om det inte regnar.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

neeeeeeeeeej, det finns inte min stl! *stor suck*
Men tack för tipset! :D

Är din häst klippt nåt?
Nu blir jag orolig att 100 gram och halvhals blir för varmt dessa mellandagar, men när det regnar måste hon bara ha halvhals om det ska kännas värt att köpa nåt, eftersom hon då är så känslig. Detta är hästen som jag aldrig någonsin sett skaka av köld förr, hur blöt och kall hon än varit...

Har du klämt på samma täcke fast det med endast litet polyeterfoder nån gång? Misstänker att det är som vad jag kallar ofodrat regntäcke....
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Ahh synd! Min e inte klippt men har inte nån tjock päls. Han e hagpensionär så är inte i kondition.

Har tyvärr inte klämt på det andra men jag har ett därifrån med meshfoder vilket bara är nåt slags nät å det räcker till min mellandagarna när det regnar pga av halvhalsen. Det me 100gram blir för varmt. Är det över 8-10plus å uppehåll så går han utan. Det där hade ju polyesterfoder, som jag själv skulle föredragit istället för mesh, det tror jag räcker alldeles utmärkt. Men det e nog det du kallar för ofodrat :D
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag beställde hem ett Svea 100 grams för inte länge sen, det åkte tillbaka lika fort då jag tyckte den var jätte tungt. Risken med dessa täcken är att om det spöregnar så läcker dem också.

Jag har just nu fleece foder i mina regntäcken, har i normala fall 100 grams när det är lite kallare men tycker dem är för tjocka nu. (Förutom min äldre dam som har ett gammalt, gammalt horsewere som ligger mellan 50-100 gram, det är perfekt eftersom hon också är känslig för kyla, men de har slutat tillverka dessa.) Har också ett med enbart nätfoder i, men detta kommer inte användas de dagar de regnar mkt, då blir det fleece (Vilket jag tycker är super :))

Killen vi brukar köper täcken av sa till oss att alla täcken med foder i är bra täcken,
de utan är värdelösa då de kyler mer än att skydda om det regnar mkt.
De blir inte blöta, men de blir kalla. (Dock vet jag inte om det stämmer :angel:)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Fleecefodrade använder vi som vintertäcken.
Vår, sommar och höst har de, vid behov, tygfodrade regntäcken.

Immer
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Fleece och tygfodrade, som används efter väderlek och behov. Är hästen svettig så är fleecen bra, skall hästen bara hållas torr funkar de tygfodrade, tunnare varianterna super. Beror ju lite på väder också, och häst. Vi har "raggiga" islänningar, alltid spårklippta på vintern.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Killen vi brukar köper täcken av sa till oss att alla täcken med foder i är bra täcken,
de utan är värdelösa då de kyler mer än att skydda om det regnar mkt.
De blir inte blöta, men de blir kalla. (Dock vet jag inte om det stämmer :angel:)

Tänk att det sätter ord på precis hur jag känner med foderlösa (eller ytterst tunt fodrade) regntäcken!! :bow: De kanske håller tätt, men de kyler hästen och lägger sig tätt, tätt emot kroppen och inget värmande luftutrymme skapas mellan kroppen och täcket...


Hur menade du med att 100-gramstäcken löper större risk att läcka igenom vid ösregn än fleecefodrade? (eller förstod jag dig fel?)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Tycker de blir så smutsiga på insidan med fleece mot hästen. Vill tvätta täcken så sällan som möjligt eftersom tvätten i sig sliter så mycket på täcket - och ibland så mycket att de förstörs upplever jag - därför är fleece inget för mig.

Vill ha helt glansig undersida. Vill man ha fodrat skulle jag hellre köra med 100g fyllning på vintern/hösten/våren och helt ofodrat på sommaren för att få en svalare effekt.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Du förstod mig fel, Sveatäckna kan läcker vid mkt nederbörd.
Andra täcken med både fleece och 100 grams brukar inte läcka. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hur bra är dessa? Jag läste någonstans att de är kylande då det inte finns något foder mellan häst och blött täcke. Det verkar ju...
2
Svar
28
· Visningar
6 489
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har ett Showmaster ofodrat regntäcke, som har perfekt passform till hästen, men som hela tiden varit lite opålitligt vad gäller att...
Svar
10
· Visningar
1 446
Senast: Chili
·
Utrustning Jag är på jakt efter ett regntäcke. Så långt allt väl, men jag har en massa krav. Är det någon som har något tips på täcke som följer...
2
Svar
20
· Visningar
1 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp