Vilket foder i Regntäcke??

Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag har en helklippt häst, hon blev klippt i december men nu så håller pälsen på att växa ut lite igen. De allra kallaste dagarna så hade hon ett vintertäcke med 300 g foder från Shires, men det var inte många dagar.

När det var lite mildare ute hade hon ett Bucas täcke, ett Smartex Rain. Det är ett jättebra övergångstäcke tycker jag och det är just detta som jag använt mest i vinter.

När det varit ett par plusgrader har jag gått över till att använda ett regntäcke med bomulls (?) eller något liknande foder i, ifrån Mark Todd. Det är jättebra, håller tätt och andas. Fodret är precis lagom, det känns inte som om hästen kyls ner när det blir blött men är ändå inte varmare en vad det behöver vara s.a.s.


Som nattäcke har hon under vintern haft ett 150 g amigo eller ett vanligt fleecetäcke det har fungerat ypperligt det också.

Hon får ju gott om hö, även lite halm så hon äter samtidigt och håller värmen på det viset samtidigt som hon är torr = varm häst.
På vintern ökar jag dessutom grovfoder givan något.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Hmm jag har aldrig upplevt det ni beskriver - men säger inte att ni har fel - iofs är mina täckta hästar rakade så de ställer ingen päls och när det då är varmt och soligt...

Jag jämförde inte heller hästar med människor jag jämförde ofodrade täcken med skaljackor ;) De skyddar båda arterna från regn och blåst och därmed slutar likheterna (jag är bra på att skriva hälften av vad jag tänker!!)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

*kl*

Använder mest fleecefodrade regntäcken till våra hästar och är jätte nöjda med det. Ser till att köpa dom täcken som inte är så tunga. Köpte nyligen ett Domani som jag är super nöjd med, lätt, billigt och tätt.

Ett hett tips för att undvika att få all päls i täcket nu så här på vårkanten är att låta hästen vara utan täcke i hagen dom dagar vädret tillåter....:angel: :idea: För vilka hästar behöver egentligen täcke när det är +7,5 grader i skuggan?!
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

*kl*

Tack för alla bra tips!
Tills i höst kommer jag definitivt köpa ett 100-grams regntäcke för det ville jag helst köpt nu. Men gamla täcket läckte så att pållan 2 ggr denna vecka frusit så hon skakat, så jag behövde nytt snarast möjligt. Efter att ha åkt runt till 5 affärer utan att hitta ett bra 100-grammare m halvhals och med tidspressen att ha nytt täcke så fort som möjligt köpte jag ändå ett fleecefodrat regntäcke från Horse Saver med halvhals, ett likadant som hagkompisen har och som visat sig hålla tätt och varmt inunder även när det ösregnat en hel dag. Inte så värst tungt var det heller. Hittade inget perfekt på nätet, plus att det skulle ta lite tid att få hem, så det fick bli detta. Tycker ändå fleecefodrat är okej, men var som sagt nyfiken på att testa ett med annat foder.

Men jätteintressant att höra framförallt er som berättat om 100-150-gramsfodrade regntäcken, tack!
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Hurvida man anser att det är tungt är ju relativt också. Om man jämför vikten på sadel och utrusting när man rider så är det ju inte tungt. Tror inte en häst har några som helst problem att bära upp ett täcke som väger kanske 1 kg mer än ett annat :p
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Hurvida man anser att det är tungt är ju relativt också. Om man jämför vikten på sadel och utrusting när man rider så är det ju inte tungt. Tror inte en häst har några som helst problem att bära upp ett täcke som väger kanske 1 kg mer än ett annat :p

för mig och många massörer och ET's så spelar det väldigt stor roll huruvida täcket är lätt och smidigt eller tungt och otympligt. Hästen går ofta täckad utdragna perioder av året. det blir många många timmar. passform och otymplighet/vikt spelar då givetvis en roll i hur det påverkar hästkroppen.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

ALLA fleecetäcken jag har haft blir läbbigt elektriska! Det knastrar om både mig o hästen när jag tar av dem:eek:

Jag har annars gärna fleece som svettäcke eftersom det leder ut fukten bra, hästen torkar och fukten pärlar sig istället utanpå täcket. På utetäckena vill jag absolut inte ha det, dels elektriskt, hår och smuts fastnar plus att de lätt ger skav på en känslig häst.

Det där elektriska är kanske specifikt för mig, ALLT jag tar i knastrar, t o m min dammsugare blir som ett elektriskt monster när jag använder den:(
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

för mig och många massörer och ET's så spelar det väldigt stor roll huruvida täcket är lätt och smidigt eller tungt och otympligt. Hästen går ofta täckad utdragna perioder av året. det blir många många timmar. passform och otymplighet/vikt spelar då givetvis en roll i hur det påverkar hästkroppen.

Borde kunna spela roll för blodcirkulationen?
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

KL

Min häst är mycket skavkänslig och går vintertid enbart med Horseware (glatta foder). Men, jag har faktiskt hittat ett regntäcke med microfleece-foder som funkar för honom: Jacsons regntäcke med 4-vägs strech. Sitter bra och blir inte elektriskt, är nog också lite tunnare än ett "vanligt" fleecefoder + nylon i bogen. Perfekt så här års (om man bor i södra Sv).
Däremot håller täcket inte för dagsregn :(
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Har precis varit inne på en av våra hästpostorderföretagshemsida och fann där Följande: "** Spring Turnout" -perfekt utetäcke till kalla och ruskiga vårdagar för den klippta/frusna hästen Slätt innefoder för att undvika skav Vattentätt med andasfunktion 100g fyllning -- m.m.

kanske något för din pålle:idea:...
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

naturligtvis är jag mån om att täcket har bra passform! Men ett täcke som väger något kilo mer som man drar ut över hela hästen KAN inte spela någon stor roll. Såklart om man lägger en vikt på ett ställe, men inte över hela hästen! :)

Hoppas du inte på någon sätt trodde att jag menade att jag inte bryr mig om passformen på mina täcken - självklart jag jag det! ;)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

jag har ett shires 150g,som jag har när det är kanske +7 . Sen har jag ofodrade:P
 

Liknande trådar

Utrustning Hur bra är dessa? Jag läste någonstans att de är kylande då det inte finns något foder mellan häst och blött täcke. Det verkar ju...
2
Svar
28
· Visningar
6 483
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har ett Showmaster ofodrat regntäcke, som har perfekt passform till hästen, men som hela tiden varit lite opålitligt vad gäller att...
Svar
10
· Visningar
1 446
Senast: Chili
·
Utrustning Jag är på jakt efter ett regntäcke. Så långt allt väl, men jag har en massa krav. Är det någon som har något tips på täcke som följer...
2
Svar
20
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp