Vilket foder i Regntäcke??

Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Har bara täcken med glansig insida för att slippa skav samt att hela pållens vinterpäls samlas i täcket:D
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jg köpte mig ett 100 g från Shires när jag ville ha ett regntäcke med lite foder i. Har halvhals och håller tätt länge. Dessutom andas det väldigt bra (jag blev glatt överraskad eftersom jag bara har erfarenhet av shirestäcken som inte andas alls innan...).
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Vart köpte du det?
Håller på att bli knäpp, tycker det är jättesvårt att hitta återförsäljare för Shire på nätet??
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag köpte mitt i en av de lokala ridsportbutikerna där jag bor. Har dålig koll på var man kan hitta dem på nätet, tyvärr...
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Du förstod mig fel, Sveatäckna kan läcker vid mkt nederbörd.
Andra täcken med både fleece och 100 grams brukar inte läcka. :)

Då har jag råkat få två väldigt bra sveatäcken :angel:
Mina har används när det regnat eller snöat kraftigt å har inte läckt ett dugg :)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Jag har ett vattentätt "övergångstäcke" med 150g foder. Har för mig att det är vad man brukar jämföra mot fleece. Sen har jag ett regntäcke som bara är nylonfodrat för i sommar :) Jag saknar inget annat.. :)
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Tänk att det sätter ord på precis hur jag känner med foderlösa (eller ytterst tunt fodrade) regntäcken!! :bow: De kanske håller tätt, men de kyler hästen och lägger sig tätt, tätt emot kroppen och inget värmande luftutrymme skapas mellan kroppen och täcket...

Fast jag håller inte med! Jag tänker att hästen alstrar ju och utsöndrar värme när de äter, rör sig eller bara existerar - har du inget täcke alls försvinner ju den värmen ut i luften men har du ett ofodrat täcke stannar värmen kvar längre vid hästen - inte lika länge som med foder men längre än utan täcke samt att det värmer inget vidare men det hindrar blåst och regn att tränga in på huden och kyla ner...

man kan ju jämföra med en skaljacka på sig själv
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Fast jag håller inte med! Jag tänker att hästen alstrar ju och utsöndrar värme när de äter, rör sig eller bara existerar - har du inget täcke alls försvinner ju den värmen ut i luften men har du ett ofodrat täcke stannar värmen kvar längre vid hästen - inte lika länge som med foder men längre än utan täcke samt att det värmer inget vidare men det hindrar blåst och regn att tränga in på huden och kyla ner...

man kan ju jämföra med en skaljacka på sig själv

Min personliga åsikt är att när ett ofodrat regntäcke blir blött så kyler det. Alltså blött på utsidan, inte blött igenom.
Igår regnade det här hos oss, min hästs hagkompis hade ett ofodrat regntäcke ute som inte hade gått igenom, men han frös så han skakade när hon tog in honom, det var andra gången på 8 år eller nåt som hon sett honom frysa. Så upplever jag dessa täcken, funkar bra så länge det inte regnar, men DÅ hade det varit bättre utan...
Med hagkompisens andra regntäcke med lite fleecefoder fryser han aldrig, hur tungt täcket än kan bli utav regn.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Fast jag håller inte med! Jag tänker att hästen alstrar ju och utsöndrar värme när de äter, rör sig eller bara existerar - har du inget täcke alls försvinner ju den värmen ut i luften men har du ett ofodrat täcke stannar värmen kvar längre vid hästen - inte lika länge som med foder men längre än utan täcke samt att det värmer inget vidare men det hindrar blåst och regn att tränga in på huden och kyla ner...

man kan ju jämföra med en skaljacka på sig själv

Nej - man kan inte jämföra med sig själv, hur många gånger skall det behöva sägas?

Din teori stämmer inte.
Eftersom hästen har päls, vilken funktion är att reglera dess värme. Och hästen har ett helt annat sätt att reglera kroppstemperatur än människan.
I kyla ställer sig håren upp och bildar då ett luftlager mellan stråna, där luften värms och håller hästens kropp varm. så nej - värmen försvinner INTE bara ut i tomma luften - det är hela syftet med päls.

Lägger du på ett ofodrat regntäcke i kyla, så åstadkommer du att du tar bort pälsens förmåga att resa sig, - samtidigt som du inte erbjuder ngt värmande foder som kompensation. Med andra ord löper hästen risk att bli kallare än om den varit helt otäckad.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Titta, det fanns en bra, fysisk förklaring till mina upplevelser och min känsla :D Tack för att du förklarade mycket bra!
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Finns bara ett svar på den frågan - tunt polyester, glansigt material. Jag vill dessutom gärna ha ngt lite stoppning emellan, typ 100-150g, eftersom jag tycker det blir bättre ventilerat och håller kondensen borta.

Fleece är hemskt tycker jag, det fastnar hår som ställer sig rätt upp=stickigt + att det blir elektriskt.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Fleece är hemskt tycker jag, det fastnar hår som ställer sig rätt upp=stickigt + att det blir elektriskt.

fast återigen - det som du som människa tycker verkar stickigt är det knappast på samma sätt som hästen - som återigen, har en massa päls som skydd för huden.

dock tycker jag framför allt att fleece fodrade täcken ofta är väldigt väldigt tunga och otympliga. Inte bekvämt för hästen att gå några längre perioder med sådana. Lite synd, för funktionsmässigt tycker jag fleece är bra som foder, håller varmt med mkt lite foder.
föredrar dock som sagt lätta glansiga täcken som inte väger så mkt eller ligger otympligt.
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Nejmen? Vad är det för täcke du fått tag på?! :p

Jag är jättenöjd med mitt fleecefodrade. Jag har dessutom ett fleecetäcke (såklart med glatt tyg i bogen även på det) som jkag använder inne när det inte riktigt blivit nakenfis-grader. ;)

Och jag är jättenöjd med båda! Fast min häst har iofs inte så himla mycket päls, så det blir inte så stickigt - och hon lossar inte så mycket pälsa öht. :angel:
 
Sv: Vilket foder i Regntäcke??

Har aldrig reflekterat över hurvida fleecetäcken eller fleecefodrade täcken skulle vara tyngre - men det kan inte vara mycket isåfall, för då skulle jag ha tänk på det :)

Tycker också det värmer bra - och framförallt andas mycket! Fleece och ylletäcken är favoriter för mig! :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hur bra är dessa? Jag läste någonstans att de är kylande då det inte finns något foder mellan häst och blött täcke. Det verkar ju...
2
Svar
28
· Visningar
6 488
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har ett Showmaster ofodrat regntäcke, som har perfekt passform till hästen, men som hela tiden varit lite opålitligt vad gäller att...
Svar
10
· Visningar
1 446
Senast: Chili
·
Utrustning Jag är på jakt efter ett regntäcke. Så långt allt väl, men jag har en massa krav. Är det någon som har något tips på täcke som följer...
2
Svar
20
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp