Vilket foder ska vi välja?

Zevzan

Trådstartare
Har kört foderberäknare på giva med hö och fri tillgång på halm med protein tillskott.
Och en för bara hö.
Lämnar bilder här nere.
Vad skulle ni välja?
Hur stor skillnad gör energiskillnaden och protein skillnaden på vilket sätt?

Vi är under igångsättning efter skada
 
Screenshot_20191023-173156_Samsung Internet.jpg
hö halm och tillskott ( räknat 6kg hö och 13kg halm(iom fri tillgång kan de stämma?))
 
Tänkte mest. Om det i slutändan inte är direkt skillnad för honom på hö jämfört med halmen men dom värderna. Om skillnaden är obetydlig eller gör stor skillnad
 
Tänkte mest. Om det i slutändan inte är direkt skillnad för honom på hö jämfört med halmen men dom värderna. Om skillnaden är obetydlig eller gör stor skillnad

Hade hellre valt den med hö pga bättre proteinkvot. Men som sagt helst inget av dem om hästen äter så mkt halm.
 
Hade hellre valt den med hö pga bättre proteinkvot. Men som sagt helst inget av dem om hästen äter så mkt halm.
Kan ju hända att 13 kg halm är lite mycket. Är ju ganska bra tuggtid på det.
Svårt o beräkna när dom står på fri tillgång tyvärr
 
Håller med om att det är bättre att välja höet pga att kvoten blir mycket bättre då. Går hästarna upp för mycket i vikt på fri tillgång av höet så får ni försöka begränsa tillgången på något vis. Antingen med fodergrind eller att ni ger flera gånger per dag. Själv har vi löst det med ett rundbalsnät med extra små maskor (2,5 cm). Rundbalen står i en ”hölåda” med tak över så att inte hästarna kan fastna med skorna i nätet.
Det gör att rundbalen räcker dubbelt så länge som den gjorde utan nät. Dvs hästarna äter hälften så mycket, vilket skulle passa bra i ditt fall då du har nästan dubbelt upp av underhållsbehovet av energi och protein i din uträkning.
Hoppas du hittat någon lösning 😊
 
Håller med om att det är bättre att välja höet pga att kvoten blir mycket bättre då. Går hästarna upp för mycket i vikt på fri tillgång av höet så får ni försöka begränsa tillgången på något vis. Antingen med fodergrind eller att ni ger flera gånger per dag. Själv har vi löst det med ett rundbalsnät med extra små maskor (2,5 cm). Rundbalen står i en ”hölåda” med tak över så att inte hästarna kan fastna med skorna i nätet.
Det gör att rundbalen räcker dubbelt så länge som den gjorde utan nät. Dvs hästarna äter hälften så mycket, vilket skulle passa bra i ditt fall då du har nästan dubbelt upp av underhållsbehovet av energi och protein i din uträkning.
Hoppas du hittat någon lösning 😊

Vi har balnät på i en häck. Förra vintern la han dock på sig o blev mjuk och dallrig..
Rädd det ska bli samma igen innan vi är igång ordentligt.
Sen behöver han egentligen extra foderför att blanda sitt nypon med och därkommer det ju in mer energi och ev socker :/

Förhoppningsvis äter dom ej 13kg halm?! Men jag vet ej:/

Dom går i stor flock ochhö hagen är dom redan 8st. Medans vi i halmen är 3.

Hade önskat man kunde ge typ 6kg på morgon ( per häst) med nät och 6kg på kvällen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 817
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp