Vilket grovfoder använder du?

Vilket grovfoder använder du?

  • Röster: 29 53,7%
  • Hösilage

    Röster: 35 64,8%
  • Ensilage

    Röster: 4 7,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    54

EmmaW

Trådstartare
Ja vilket använder du?
För och nackdelar?
Varför föll valet på just det grovfodret?
Har du använt annat grovfoder än det du har i dag och upplevde du nån skillnad?

Vill gärna höra era åsikter och erfarenheter :)
 
Förstår inte alternativen. Silage är ju benämningen på hö- eller ensilage. Alltså något ensilerat foder.

Menar du egentligen Torrhö, Hösilage, Ensilage?
 
Hösilage. Föredrar egentligen något blötare, men när jag haft häst har jag valt producent framför ts. Bra värden, bra förpackning (fyrkant på 150 kg, tar man på säckakärra), lätthanterligt går långt hos mig.
 
Har hö eftersom en blir så jävla dålig i magen av hösilage. Jag föredrar dock silage eftersom vi inte har så mycket utrymme att ha hö på.
 
Vi har hösilage eftersom stallägaren fixar eget foder och ger hästarna. Antar att hösilage är lättare att göra, hantera och fodra med för honom? Funkar bra för oss i alla fall men har inget emot hö. :) (Min häst har blivit lite knas i magen av hösilage, stabilare på hö men foder ingår i hyran så)
 
Hö då hästarna i stallet har känsliga magar och trevligare att hantera också tycker jag och ägaren till stallet vägrar köpa hem annat än torrhö :)
 
Jag ser fördelar med både ensilage och hö. Ensilage är enkelt att förvara och blir alltid billigare för min del, men det får inte ligga för lågt i TS. Dessutom är min ena häst väldigt känslig i luftrören så jag föredrar ensilage av den anledningen.

Hö är jobbigare för oss att hantera, vi har inte så mycket lagringsplats så vi får hämta i omgångar. Men nu har vi inte så många hästar, så då är det mer praktiskt.
 
Fodrar med hö.
Har nu 2 hästar (innan 3) och det blir väldigt dyrt att plasta så små balar, har även märkt att jag får riktigt fula eksem på händerna när jag hanterar inplastat foder.
 
Använder hö höst och vår, när det för varmt för hösilage/ensilage.

Vi fodrar huvudsakligen med rundbalar, och en bal äts på 5-6 dagar.

Eftersom vi gör eget foder, så har vi någorlunda kontroll över innehållet i balarna och dessutom över skördetidpunkten. Vi vill ha en hög kvot protein/MJ, så första skörden sker rätt tidigt. Men det gäller att vädret är med, för att kunna göra rundbalshö. Vi tar ungeför 15-20 balar med hö/år. Resten blir ensilage.

Men även om vi önskar oss ensilage som ligger mellan 55-65 ts halt så blir det inte alltid riktigt som vi vill. Vädret styr en del, ibland måste man rulla balarna innan det hunnit torka så mycket som man önskat, ibland är det tvärtom.

I år så har den största högen ensilagebalar en TS-halt på 70. Så det blev i torraste laget.
 
Ja vilket använder du?
För och nackdelar?
Varför föll valet på just det grovfodret?
Har du använt annat grovfoder än det du har i dag och upplevde du nån skillnad?

Vill gärna höra era åsikter och erfarenheter :)
Jag ger hö från gamla vallar med mycket örtinslag, tar alltså hö själv på egna marker. Anser att det, hittills, varit det absolut bäst för mina lättfödda hästar. Förra vintern var jag tvungen att köpa hösilage då mina vallar torkade ihop och gav på tok för lite men i år har jag fått bra med hö. Hösilaget var lite lågt i proteinvärde men jag kompenserar alltid med lucern, det som saknas, samt vetekli. Ger lucern och vetekli även när jag ger vanligt hö för att kompensera det som saknas i höt, är ju lite olika beroende på väder och vind m.m. Väger höt noga året runt, aldrig fri tillgång här...
 
I år har jag hö vilket jag oftast har. Några gånger har jag haft hösilage (TS 80) pga hosthäst och förra året ensilage (TS 37) när vi var flera som delade.

Huvudanledningen till hö är att jag har för få hästar för att ge något annat. Kan inte motivera mig själv att köpa hösilage på småbal för 4 kr/kg när jag köper hö för 1 kr kg. Ser inga direkta nackdelar med hö. Vi har plats och det är enkelt att hantera. :up:
 
Valet föll på hösilage i småbalar, jag behövde småbalar eftersom jag bara har två hästar och jag har svårt att ha torrhö i stallet då det inte finns något bra ställe att förvara det på - loftet är inte idealiskt. hade jag kunnat förvara torrhö hade jag föredragit det.
 
Jag har dåliga lagringsmöjligheter, så jag ger hö ibland, men oftast hösilage. I år testar jag även med småbalshösilage för att se om det fungerar under de perioder när storbalshösilaget hinner bli dåligt innan det är uppätet.
 
Ger numera enbart hö, då min inte tål Hösilage. Väldigt känslig mage, får stötta med Krafft Gastro alt. jäst vid minsta lilla regn.

Tar plats i stallet och är tidskrävande att hämta, men det är smällar man får ta :)

Köper småbalar, 8-10kg och kan förvara ca 50 st åt gången...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Madick
·
Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
773
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp