Vilket gymnasium??

9

909ellie909

Hej jag ska gå ut 9:an nu till våren som kommer och jag undrar om ni har några guldtips?
Det jag vill komma in på är ett hästgymnasium..

Dom gymnasium jag har tittat på är :


*Strömsholm
*Flyinge
*Gbg hästgymnasium

Men jag vill nog ha lite mer val.. Vet ni några så tveka inte att skriva dom :d

Tack!!:bow:
 
Sv: Vilket gymnasium??

Jag själv börjar 3e året på realgymnasiet inriktninghäst. Jag trivs verkligen där och ridningen är super. I ettan har man ridning och praktik i valfritt stall. Man rider antingen på billdals rk eller bulycke rf.
 
Sv: Vilket gymnasium??

Jag ska börja sista året på Sveriges ridgymnasium i Varberg. En skola som jag varmt kan rekommendera.
 
Sv: Vilket gymnasium??

Jag ska börja sista året på Sveriges ridgymnasium i Varberg. En skola som jag varmt kan rekommendera.

Ja det låter nära och bra! .. mer info :D
Hemsida?
Inriktning?
egen häst eller finns det hästar där?
TackTack!!:bump::rofl:
 
Sv: Vilket gymnasium??

Du kan hitta all info på www.ridgymnasium.nu
Inriktningen är helt enkelt ridsport, vi tränar både dressyr, hoppning är även ute på terrängbanan ibland. Under skolans gång får du även prova på körning.
Egen häst får gärna tas med och användas i utbildningen. Har du ingen egen häst så blir du tilldelad en häst av skolan.
Kolla hemsidan så får du svar på alla dina frågor :)
 
Sv: Vilket gymnasium??

Det finns ju också naturbruksgymnasier med hästinriktning.
Min dotter börjar om 1½ vecka på Lillerudsgymnasiet utanför Karlstad, det verkar kanonbra där. Finns oxå Kvinnersta utanför Örebro, Vreta (?) i Linköping och säkert ännu fler.
 
Sv: Vilket gymnasium??

jag gick bollerup -03 - -06, trivdes toppenbra! i ettan och tvåan läser du diverse hästkurser 1-2 ggr/vecka, ridning, hästkunskap, körning, arbete m häst, unghäst osv. i trean väljer du 1 eller 2 kurser av ridning, körning eller unghäst.
de flesta lärare var bra, sen är det klart att det varierar. hästmaterialet är överlag trevligt, det finns hästar för alla nivåer.
boendet på internat är helt enkelt underbart :rofl: man kan bo i mindre hus 3-4 st eller större boenden, olika standard osv.
 
Sv: Vilket gymnasium??

Tack såjätte mycket för alla svar!!
 
Sv: Vilket gymnasium??

Även jag ska börja på Bollerup till hösten och det verkar toppentoppen bra!
Bege dig gärna till ungdoms forumet, där finns trådar för flera olika gymnasium!
bla Lilllerud, Bollerup, Strömsholm, Plönninge, Flyinge m.m.
Helt enkelt gymnasiegodis för dem som ska söka! :D
 
Sv: Vilket gymnasium??

Jättegärna kan du ge hemsidan? Hittade den inte på GOOGLE.. :O
 
Sv: Vilket gymnasium??

Jag ska gå på bollerup! hihi :D

Men va, marrie, du ska väl inte gå på strömsholm? :O

/ Sunniva
 
Sv: Vilket gymnasium??

För den som är intresserad av trav kan jag rekommendera Åby Travgymnasium. De har även ridinriktning.
Dock så blev jag inte kvar där så länge i och med att jag velade in i det sista och till slut valde en annan linje, men det jag tycker är bra med Åby är att det inte blir samma sorts "lektionsridning" som vissa andra skolor. Istället ingår stalltjänst som en del i undervisningen och det är dessutom väldigt självständigt.
 
Sv: Vilket gymnasium??

För den som är intresserad av trav kan jag rekommendera Åby Travgymnasium. De har även ridinriktning.
Dock så blev jag inte kvar där så länge i och med att jag velade in i det sista och till slut valde en annan linje, men det jag tycker är bra med Åby är att det inte blir samma sorts "lektionsridning" som vissa andra skolor. Istället ingår stalltjänst som en del i undervisningen och det är dessutom väldigt självständigt.
 
Sv: Vilket gymnasium??

Stalltjänst har du nog på de flesta naturbruksgymnasium, ett sätt för skolorna att spara pengar. Dessutom ingår någon slags stallkunskap/arbete m häst i kursplanen och vad är bättre än att få lära sig genom praktik?
 
Sv: Vilket gymnasium??

Jag går i tvåan på Plönningegymnasiet som ligger i halmstad, halland.och trivs helt kolossalt bra! Finns många roliga kurser att välja på och både hästutbildningen ("vanlig" ridning, galopp och travsport) och den vanliga utbildningen är jättebra. Själv går jag den naturvetenskapliga linjen, vilket innebär lite mindre tid i stallet efter ettan men eftersom att jag vill bli veterinären så är det ju ändå härligt att få möjligheten att rida minst en gång i veckan!
Bodde på skolan förra året men sedan blev min häst dålig och då blev det krångligt att inte kunna åka till henne varje dag så flyttade hem (bor själv i halmstad) men boende är jättemysigt och man blir som en stor familj.
Rekommenderar det starkt och du får gärna ställa vilka frågor du vill :D
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 593
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 946
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp