Vilket halsband?

Humelibumlan

Trådstartare
Vi går rookie kurs, jag trodde jag anmälde mig till en unghundskurs (slyngel) men det var en tävlingskurs.. :o

Hur som helst, så gör det ju inget egentligen, jag vill ju tävla lydnad, men...

"Hemma" så funkar han jätte bra, lättlärd, arbetsvillig och följsam men på kursen är han en totalt, av mig, ointresserad dammsugare med skutt och studs mot andra hundar för att få hälsa och leka.
Jag försöker med allt från godis, vara rolig, låta glad etc.. men han luktar hellre.. (han heter Mulle ;))
Ibland så lyser dock lampan och han får till fokus, men sen går nosen ner eller nån kul kommer nära...

Nu är han ingen gammal hund, så naturligtvis är kraven låga och han får vila emellan åt.
Och tanken är ju inte att tvinga honom till arbete utan mer att få kontroll över honom, alltså nos upp och inte fara med när han gör "utfallen"

Men, han är så otroligt stark och det är lögn i helvete att få upp nosen på honom.
Första gången använde vi vårt vanliga halsband, brett läder och ja... jag for väl mest runt efter honom.
Idag använde vi sk.retriverkoppel, alltså stryp i mjukt material, men det kan vi ju säga funka väl bättre när det gällde att få upp huvudet, men pälsen skavdes och kopplet gled i handen.

Instruktören tyckte mitt halsband och koppel var helt fel för oss och tyckte vi skulle använda dressyrlänk och läderkoppel.

Min fråga är då, skillnanden mellan kedja och läder när det handlar om helstryp?
Kedja, skaver inte det pälsen väldigt? (Mulle är känslig amstaff)

Vad skulle ni rekommendera?

Hoppet är ju att få han i fokus och kunna återgå till brett läder, som vi använder hemma utan problem :)
 
Sv: Vilket halsband?

Instruktören tyckte mitt halsband och koppel var helt fel för oss och tyckte vi skulle använda dressyrlänk och läderkoppel.

Min fråga är då, skillnanden mellan kedja och läder när det handlar om helstryp?
Kedja, skaver inte det pälsen väldigt? (Mulle är känslig amstaff)

Vad skulle ni rekommendera?

Läderkoppel är underbara! Jag kan inte ha något annat, just för att det är så satans mycket skonsammare mot händerna med läder än med allt annat som finns. Så har du inte redan ett läderkoppel rekommenderar jag verkligen att köpa ett sådant av något slag.


Jag har kedjestryp till mina damer. Hade ett tag såna där dressyrlänkar, men gillar att kedjorna är lite "trögare" och låter lite. Mina reagerar inte alls på när dressyrlänkarna "drar åt", men så fort kopplet sträcks när de har kedjor på sig så saktar de ner tempot. Jag upplever inte heller att kedjorna skaver på pälsen (korthåriga hundar har jag), vilket nog inget halsband gör om hunden går fint i dem.

Läderstryp har jag aldrig provat, mest för att jag undviker läderprodukter, men även för att det känns onödigt. Jag trivs som sagt var väldigt bra med kedjorna och har aldrig (utom vid regn..) på annat än kedja + läderkoppel på mina damer.
 
Sv: Vilket halsband?

Läderkoppel är underbara! Jag kan inte ha något annat, just för att det är så satans mycket skonsammare mot händerna med läder än med allt annat som finns. Så har du inte redan ett läderkoppel rekommenderar jag verkligen att köpa ett sådant av något slag.


Jag har kedjestryp till mina damer. Hade ett tag såna där dressyrlänkar, men gillar att kedjorna är lite "trögare" och låter lite. Mina reagerar inte alls på när dressyrlänkarna "drar åt", men så fort kopplet sträcks när de har kedjor på sig så saktar de ner tempot. Jag upplever inte heller att kedjorna skaver på pälsen (korthåriga hundar har jag), vilket nog inget halsband gör om hunden går fint i dem.

Läderstryp har jag aldrig provat, mest för att jag undviker läderprodukter, men även för att det känns onödigt. Jag trivs som sagt var väldigt bra med kedjorna och har aldrig (utom vid regn..) på annat än kedja + läderkoppel på mina damer.
Kan inte låta bli att skratta, först rekommenderar du läderkoppel och sen undviker du läderprodukter? ;):p

Men vad är skillnaden på dressyrlänk och kedja då? :confused:
Jag trodde det var samma sak, alltså helstryp = dressyrlänk? :o
 
Sv: Vilket halsband?

Jag förespråkar en tunn metall-länk + ett bra läderkoppel.

En kedja skaver ju inte om du inte "nöter"! Dvs rycker, drar, "segar" i tid och otid!

Dessutom löper en kedja lättare än "dressyr-länkarna" (= länkar gjorda av nylon) och "läder-strypen" = de ger hunden en snabbare eftergift, de är enklare att få en bra liten "knyck" i och dessutom så är de snygga.

Sedan undrar jag varför du ursäktar din hunds "nosande" med att han är "ung"? ;)

/Swat
 
Sv: Vilket halsband?

Jag kan säga att på mina så skaver kedja fruktansvärt på pälsen! Dom enda som klarar av kedja (som används också, så att säga) är rödingarna med mycket tjock päls.
Benni och övriga gänget tappar pälsen och blir allmänt fula etc. Där fungerar bara nylonstryp, om det ska användas kontinuerligt!
 
Sv: Vilket halsband?

Jag förespråkar en tunn metall-länk + ett bra läderkoppel.

En kedja skaver ju inte om du inte "nöter"! Dvs rycker, drar, "segar" i tid och otid!

Dessutom löper en kedja lättare än "dressyr-länkarna" (= länkar gjorda av nylon) och "läder-strypen" = de ger hunden en snabbare eftergift, de är enklare att få en bra liten "knyck" i och dessutom så är de snygga.

Sedan undrar jag varför du ursäktar din hunds "nosande" med att han är "ung"? ;)

/Swat

Aha, tack då förstår jag skillnaden

Nej, alltså det var inte ursäkat med att han var ung, utan han är ung och därför är kraven låga på honom och jag förstå att han blir trött och inte orkar hålla fokus 45 minuter och därför "släpper" jag honom när vi "pratar":)
Problemet är att han är så j***a stark.

Och naturligtvis är det inte hans fel, utan mitt som inte fostrat honom, men någonstans måste man ju börja och nu är han i ålderna att vi börjar lukta och gärna luktar länge, det accepteras icke, men jag vill inte slita i hunden, utan bara påkalla uppmärksamheten när han totalt förlorat hörsel, känsel och syn.
Söker väl något som säger HALLÅ utan att behöva rycka till och halvt om halvt bära hunden.

Tar gärna emot tips :)
 
Sv: Vilket halsband?

Jag kan säga att på mina så skaver kedja fruktansvärt på pälsen! Dom enda som klarar av kedja (som används också, så att säga) är rödingarna med mycket tjock päls.
Benni och övriga gänget tappar pälsen och blir allmänt fula etc. Där fungerar bara nylonstryp, om det ska användas kontinuerligt!

Jag hoppas bara behöva använda det nu, i början av träningen och sen återgå till mitt breda sköna vanliga läder, helt utan stryp. :)

Han är väldigt känslig i huden och kan inte ens gå med sitt läder på om dagarn, vilket har behövts lite för kontrollen inomhus och sen ta av på natten.

Nylon säger du alltså...
Kan ni inte säga samma sak?? :p
 
Sv: Vilket halsband?

Kan inte låta bli att skratta, först rekommenderar du läderkoppel och sen undviker du läderprodukter? ;):p

Men vad är skillnaden på dressyrlänk och kedja då? :confused:
Jag trodde det var samma sak, alltså helstryp = dressyrlänk? :o

Japp, sån är jag ;)
Jag är undviker att köpa läderprodukter, precis som att jag alltid undviker att köpa mat producerad långt från Sverige eller något annat som jag tycker har mer nackdelar än fördelar. Men, just pga att läderkoppel är så överlägset snälla mot händerna jämfört med allt annat så har jag sådana ändå. Dock köper jag aldrig sådana nya nu för tiden, utan ser till att få av vänner eller köpa begagnat för att inte stödja industrin med läderprodukter mer än nödvändigt.

Dressyrlänk:
f002c12bfe8a1ecb5963db76e2167f3c.jpg


Strypkedja:
P170110.jpg
 
Sv: Vilket halsband?

Japp, sån är jag ;)
Jag är undviker att köpa läderprodukter, precis som att jag alltid undviker att köpa mat producerad långt från Sverige eller något annat som jag tycker har mer nackdelar än fördelar. Men, just pga att läderkoppel är så överlägset snälla mot händerna jämfört med allt annat så har jag sådana ändå. Dock köper jag aldrig sådana nya nu för tiden, utan ser till att få av vänner eller köpa begagnat för att inte stödja industrin med läderprodukter mer än nödvändigt.

Dressyrlänk:
f002c12bfe8a1ecb5963db76e2167f3c.jpg


Strypkedja:
P170110.jpg

Jag förstod hur du menade, tyckte bara det lät lite kul :)
I vissa fall är läder bäst och motiverat, men man behöver ju inte ha en skinnsoffa för det ;)

Supersnällt att orka leta på bilder, tack nu blev det glasklart! :)
 
Sv: Vilket halsband?

Haha, alla är ju olika ;)

Jag gillar kedja bäst på träning, men får ju såklart anpassa mig efter hundarna. Lillpojken med sin vita hals blir dels missfärgad och dels så skaver en kedja bort päls omgående så där fungerar bara nylonstryp.
Peggy & Monster kan ha kedja på sig dygnet runt utan minsta problem!
Moony får lite skavd päls, men det fungerar vid korta tillfällen i alla fall.
Benjamin har jag provat typ 20 st olika stryp på, men han blir pälslös rätt så kvickt, och missfärgad och till slut ful i sin (ljusrosa) hud också. Nu har jag hittat ett som verkar fungera, så jag håller tummarna håååårt!
Men han har en väldigt valpmjuk päls också, så det kan ju bero på det också..

(Således har Peggy & Monster alltid kedja på, Moony har ett rosa och brett helt vanligt halsband, Bajjon har nylonstryp och Benni alternerar mellan några i brett läder eller kedja på träning. Moony är en halsbandsätare, och därför har jag inga halsband kvar nästan...)
 
Sv: Vilket halsband?

Lillpojken med sin vita hals blir dels missfärgad och dels så skaver en kedja bort päls omgående så där fungerar bara nylonstryp.

Tips om pälsen blir missfärgad: putsa kedjorna ordentligt med tandkräm! Det hjälper faktiskt supermycket! :idea:
 
Sv: Vilket halsband?

Mitt tips utan att ha sett hunden är ju att "parkera" den när den blir för trött för att fokusera på dej. Är den för trött för att "jobba" så skal den vila ;) inte "roa" sej genom att nosa och "göra som den vill".
När du pratar med instruktören eller tittar på övriga deltagare så kan hunden ligga/sitta hos dej - INTE nosa omkring och/eller "hänga i kopplet".

Sedan tycker ju jag att tanken med ett stryp är att just kunna korrigera ett oönskat betenden - med en eller flera knyck - för att kunna ge hunden en uppgift som jag sedan kan belöna.
Att ha ett stryp för att själv "bli starkare" innebär ju annars att man använder själva "stryp-funktionen" och segdrar i hunden som med största sannorlikhet bara kommer bli ännu segare OCH starkare. (Dvs man härdar hunden!)

Dessutom tycker jag att man KAN ställa ganska höga krav på "hyfs" även av den unga hunden! Drar i kopplet gör man bara inte - oavsett om man är 4 månader eller 4 år!

Så höj ribban lite! Antingen jobbar ni tillsammans på kursen eller så vilar hunden vid din sida. Nosa, pinka, leka osv kan hunden göra någon annan tid på dygnet än de 45 minuter som ni skall gå kurs.

/Swat
 
Sv: Vilket halsband?

Haha, alla är ju olika ;)

Jag gillar kedja bäst på träning, men får ju såklart anpassa mig efter hundarna. Lillpojken med sin vita hals blir dels missfärgad och dels så skaver en kedja bort päls omgående så där fungerar bara nylonstryp.
Peggy & Monster kan ha kedja på sig dygnet runt utan minsta problem!
Moony får lite skavd päls, men det fungerar vid korta tillfällen i alla fall.
Benjamin har jag provat typ 20 st olika stryp på, men han blir pälslös rätt så kvickt, och missfärgad och till slut ful i sin (ljusrosa) hud också. Nu har jag hittat ett som verkar fungera, så jag håller tummarna håååårt!
Men han har en väldigt valpmjuk päls också, så det kan ju bero på det också..

(Således har Peggy & Monster alltid kedja på, Moony har ett rosa och brett helt vanligt halsband, Bajjon har nylonstryp och Benni alternerar mellan några i brett läder eller kedja på träning. Moony är en halsbandsätare, och därför har jag inga halsband kvar nästan...)

Vad använder Benni då?? För det låter som MUlle och det vita blir alldeles rött och ser irriterat ut.
På det svarta får han bluppor som vätskar...
 
Sv: Vilket halsband?

Förhoppningsvis kedja i framtiden, då det verkar som att den han har på sig nu inte förstör päls och hud! Men i alla övriga år har han haft nylonstryp om jag vill ha tillgång till en korrigering. I övrigt har han alltid läder/tyg av något slag, och ibland även på träningar också, beror på vad vi sysslar med.

Men vid seriös lydnadsträning där jag velat korrigera oänskade beteenden hittils, alltid nylonstryp. Bättre än ingenting alls liksom, när nu kedja inte gått..

(Han har haft nuvarande kedjan i 1 vecka, och än så länge håller pälsen! Jag ger det ytterligare 1 vecka, sen vet jag garanterat om han fungerar med den eller ej.. Annars åker nylonstrypet fram igen, helt enkelt..)
 
Sv: Vilket halsband?

Bra skrivet Swat. Jag håller faktiskt med dig helt.
(och faktum är att sen jag fick tipset att "parkera" hunden när vi pausade under träningspassen så har det gått mycket snabbare och lättare att komma igång i träningen igen och vi fick ut mer av passen. Innan behövde jag "jobba igång" från noll igen efter varje paus.. Att jag orkade! :o)
 
Sv: Vilket halsband?

Jag har ett svart helstryp med mässingsringar. Det sliter inte alls på pälsen. Det är något slags väv utanpå en plastvajer och det är instämplat Dog Security i ringarna. Det enda man måste se upp med är att ringarna slits, men eftersom de är tjocka så tar det minst 1-2 år innan de är såpass slitna att man måste byta ut halsbandet. Även jag har testat kedjestryp och tycker att det sliter på åtminstone korthårig päls. Ett svart läderstryp kan färga av sig i början på ljus päls.
 
Sv: Vilket halsband?

Mitt tips utan att ha sett hunden är ju att "parkera" den när den blir för trött för att fokusera på dej. Är den för trött för att "jobba" så skal den vila ;) inte "roa" sej genom att nosa och "göra som den vill".
När du pratar med instruktören eller tittar på övriga deltagare så kan hunden ligga/sitta hos dej - INTE nosa omkring och/eller "hänga i kopplet".
Tack, det ska jag köra på, stilla vid mig och slappna av.
Problemet är att jag blir stressad och försöker hålla koll på hunden och lyssna och hålla kolla på de andra och sen blir det bara för mycket..

Sedan tycker ju jag att tanken med ett stryp är att just kunna korrigera ett oönskat betenden - med en eller flera knyck - för att kunna ge hunden en uppgift som jag sedan kan belöna.
Att ha ett stryp för att själv "bli starkare" innebär ju annars att man använder själva "stryp-funktionen" och segdrar i hunden som med största sannorlikhet bara kommer bli ännu segare OCH starkare. (Dvs man härdar hunden!)
Jag har tränat som så att när han drar så stannar jag och står still, när han slappnar av så går vi, han vinner inget på att dra dit han vill, utan vi går i min takt. dit jag vill.
Men instruktören på kursen tyckte det var fel att stanna hela tiden, jag skulle istället korrigera med nej, och rycka till.
Nu vill jag poängterat att på klubben blev han en ny hund, han uppför sig inte så hemma och därför har vi inte kunnat träna på det innan.
På klubben är han helt enkelt ouppfostrad och döv, men det har blivit bättre på de 2 gåner han varit där.


Dessutom tycker jag att man KAN ställa ganska höga krav på "hyfs" även av den unga hunden! Drar i kopplet gör man bara inte - oavsett om man är 4 månader eller 4 år!

Så höj ribban lite! Antingen jobbar ni tillsammans på kursen eller så vilar hunden vid din sida. Nosa, pinka, leka osv kan hunden göra någon annan tid på dygnet än de 45 minuter som ni skall gå kurs.

/Swat
Mmm det låter så bra när du skriver det, jag ska försöka praktisera det. ;)

Ett problem som jag ser det är att denna kursen är över min nivå och det blir rörigt när jag ska hålla reda på min hund, lyssna på instruktör och försöka lista ut hur vi ska göra det som beds om.
Mulle är duktig, det är hans matte som blir stressad och försöker hinna med...
Finner jag bara ut hur jag ska agera, så kommer ju Mulle oxå agera efter det.
 
Sv: Vilket halsband?

Bra skrivet Swat. Jag håller faktiskt med dig helt.
(och faktum är att sen jag fick tipset att "parkera" hunden när vi pausade under träningspassen så har det gått mycket snabbare och lättare att komma igång i träningen igen och vi fick ut mer av passen. Innan behövde jag "jobba igång" från noll igen efter varje paus.. Att jag orkade! :o)

Nu måste jag fråga om denna parkering, när vi "lyssnat" har Mulle när han är riktigt trött lagt sig ner vid mig och sniffar lite på backen, men far inte omkring, är det rätt eller ska han bara ligga utan sniffande för att det ska vara bra parkerat?
Hur gör jag för att parkera honom korrekt även när han inte är trött?

Innan en kurs, ska man göra hunden "trött" fysiskt?
Jag har tagit en prommenad innan så han är rastad, men långt ifrån fysikst trött?
 
Sv: Vilket halsband?

Okej!

Då får matte ta och sätta sej ner och konkretisera vad HON vill ha ut av kursen först! Sedan prata med kursledaren så att ni kan komma överens om hur du skall agera för att BÅDE du och hunden skall få ut så mycket som möjligt av kursen.

Om du blir stressad av allt "stoj" så kanske du till och med skall sätta hunden i bilen mellan varven! Så att du ANTINGEN kan fokusera på din egen träning ELLER titta/lyssna på de andra?

Eller så tar du ett extra djupt andetag, lägger upp en egen träningsplan och jobbar i din egen takt i "utkanten" av den övriga gruppen?
Men hjälp och stöd av kursledaren på den nivå ni är!

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ska få en långhårig collie till sommaren och funderar nu på halsband och sele som kan användas utan att skava pälsen. Funka det med K-9...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Vastgota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp