Vilket hovtillskott hade du valt?

Piek

Trådstartare
Hästen har extremt tunna sulor och är dessutom väldigt plattfotad. Omfotad på grus och har lätt att få hovbölder. Nu kraftigt halt utan böld, kollad av både hovslagare och veterinär inkl röntgen. Det finns en plan för hur han ska hjälpas och igår diskuterades även tillskott med hovis som tyckte att man kan prova men om det hjälper att stärka sulan eller inte vet man inte. Det beror givetvis på om hästen har brist på de ämnen som tillsätts.

Jag tänker att det är värt att prova. Velar nu mellan två olika tillskott där jag är osäker på om högt biotin ska prioriteras före högt zink och metinonin. Osäker på om jag får skriva namn på dem men det här innehållet de per kg

Tillskott 1
Biotin 1600 mg
Zink 16000 mg
Metinonin 100000 mg

Tillskott 2
Biotin 1000 mg
Zink 27000 mg
Metinonin 250000 mg

Hästen är gipsad just nu och äter hö gnagar på det lilla gräs som finns i hagen. Vilket tillskott hade du valt?
 
Jag hade räknat på mikromineralerna i foderstaten och tillsatt det som behövs för att fylla behov och balansera. Ofta saknas koppar och zink vilka båda påverkar bland annat hovkvalitet.
Hade inte kört på ngt hovtillskott, om det inte råkat matcha behoven såklart. Blir förmodligen dyrare.
 
@MiniLi Jag håller med till fullo och ser att jag är otydlig i ts. När gipset är borta kommer hästen vänjas in i beteshagen, just nu äter han helst gräset i hagen och svårt att veta hur många kg hö han får i sig per dag (har fri tillgång).

Hur man beräknar behovet utifrån betet vet jag inte, om det ens går? Näringsvärdena varierar ju under sommaren. Därav tanken att ge ett tillskott för att ev ge en skjuts till det är dags att stalla in igen.
 
@MiniLi Jag håller med till fullo och ser att jag är otydlig i ts. När gipset är borta kommer hästen vänjas in i beteshagen, just nu äter han helst gräset i hagen och svårt att veta hur många kg hö han får i sig per dag (har fri tillgång).

Hur man beräknar behovet utifrån betet vet jag inte, om det ens går? Näringsvärdena varierar ju under sommaren. Därav tanken att ge ett tillskott för att ev ge en skjuts till det är dags att stalla in igen.
Jag vet att en del tar analys på gräset, jag brukar bara fortsätta med samma mineraler som jag gav innan. Alltid svårt med fri tillgång, man får uppskatta..

Men förstår din tanke! Om man ändå får höfta så kanske ett sammansatt tillskott känns enklare.
Men hur är det med koppar i de tillskotten du lade in?
Du får skriva ut namn på tillskotten, bara du inte länkar till någon butik.
 
Jag hade inte lagt några pengar på tillskott utan istället satt sulor, flytsulor eller med silikon eller annat mjukt material under sulorna på hästen.

Självklart ska man alltid räkna på mikro och makromineraler så att hästen får i sig både tillräcklig mängd och att mineralerna är i balans men det kan du göra till hösten. Att lägga hästen på mellan 20-50% över behovet (förutom på järn, aldrig mer än just behovet av järn) brukar vara en bra idé om man inte har räknat förut för att täcka eventuella brister men det måste såklart vara i balans.

Biotin som är en b-vitamin tillverkar hästen själv i tarmen så det är inget du behöver lägga pengar på. Det kommer hästen bara kissa ut. Är hästen extremt dålig i magen under längre tid kan de få b-vitaminbrist men behöver isåfall tillskott i injektionsform, att ge oralt i det läget hjälper inte.

Tunna sulor beror sällan på brister utan på gener eller ibland på taskig verkning (vissa typer av barfotaverkare promotar att ta mycket på sulan) men man kan hjälpa hästen genom att använda lämpliga sulor för det är sällan en sådan häst kan gå utan sulor och vara bekväm.
 
Jag vet att en del tar analys på gräset, jag brukar bara fortsätta med samma mineraler som jag gav innan. Alltid svårt med fri tillgång, man får uppskatta..

Men förstår din tanke! Om man ändå får höfta så kanske ett sammansatt tillskott känns enklare.
Men hur är det med koppar i de tillskotten du lade in?
Du får skriva ut namn på tillskotten, bara du inte länkar till någon butik.
Det är foran hoof aid och krafft hoof support. Hittar ingen koppar alls angivet, kanske måste läsa på burken för att se 🤔
 

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 742
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp