Vilket jobb hade ni valt?

Frifinburk2

Trådstartare
Jag har lite problem med att välja mellan tre olika jobb. Inget utav dem är riktigt spikat ännu, men risken finns att jag måste välja jobb innan jag har all fakta på bordet (snabb rekrytering på två utav tjänsterna). Detta är det jag kan basera mina val på idag. Hur hade ni tänkt och vilket jobb hade ni valt?

Jobb 1:
Ett jobb som är inom din utbildning. 6 månaders vikariat (ordinarie anställd provanställd på en annan tjänst, men ännu lite osäkert om de ska behålla denna tjänsten.) "med god möjlighet till förlängning". Jobbet är väldigt "snyggt" och meriterande att ha på CVt, men kräver byte av arbetsplats för att klättra. Kräver pendling med bil (Ingen bra kollektivtrafik). Tar 45-50 min med bil från dörr till dörr. Bra bilväg till arbetet. Bra lön och bra möjligheter till löneutveckling.

Jobb 2:
Jobb inom din utbildning. Fast anställning. Helt okej jobb att ha på CVt, men inget du vill jobba med i framtiden. Tar 30-40 min med bil från dörr till dörr och 40-50 min dörr till dörr om man åker kollektivt. Bra bilväg till arbetet. Ok lön, men mycket dålig löneutveckling.

Jobb 3:
Inte jobb inom din utbildning, men inom ett arbetsområde du har trivts med tidigare. Fast anställning. Bra jobb att ha på CVt, kan vara meriterande för vissa anställningar. Bra utvecklingsmöjligheter för att klättra på arbetsplatsen till arbete inom din utbildning. Risk för "knepigt" och hierarkiskt arbetsklimat, men kan också vara mycket bra om man "passar in". Tar 30 min att cykla till arbetet. Bra lön, men risk för dålig löneutveckling.

Sedan kan jag lägga till den här frågan:
Hade ni valt annorlunda om ni hade planerat att skaffa barn inom 1 år? Vilken tjänst hade ni valt då?
 
Jag är nästan helt utan arbetslivserfarenhet, men jag hade nog valt jobb 3. Eftersom du trivts där tidigare, det är fast anställning och ett "bra" jobb iom att det är fint på CVt och meriterande. Även bra lön och bra utvecklingsmöjligheter, och närmast (?) så det hade nog vart mitt val. Men jag skulle helst vilja veta mer om arbetsklimatet först och om jag tror att jag skulle "passa in".

Planerade jag att skaffa barn inom ett år hade jag nog övervägt jobb 1 också.
 
För mig hade det helt berott på vilken position jag har inom det yrke jag är utbildad för (jag förutsätter nu att jag inte vill byta bransch). Om jag nyss varit klar med min utbildning hade jag helt lagt jobb 3 åt sidan. Ibland är det nödvändigt att ta andra jobb medan man tar sig in i ”sin” bransch, men för den som inte jobbat tidigare är ju risken att bli kvar där större. Utbildningar uppfattas ibland ha ett bäst före-datum och för den som inte har någon egen branscherfarenhet kan det bli tuffare att ta sig in om tiden går. En fast tjänst inom en helt annan bransch - det känns som att det är risk att bli kvar där. Frågetecknen för arbetsmiljön hade definitivt satt spiken i kistan.

Beträffande de två andra alternativen hade jag nog valt jobb 1. Möjligheten till god löneutveckling ska inte underskattas. Inte heller vilken dörröppnare ”rätt” arbetsplats kan vara i ett CV. Och om jag ändå inte velat jobba med vad de nu gör på jobb 2 så... tja, har jag ett val så tar jag något annat.

Jag har inga barn så jag väljer att inte spekulera hur jag tänkt ur det scenariot.

Tillägg: beträffande att ”klättra” till jobb inom utbildningen på arbetsplats 3 kan man ju lika gärna söka ett sådant när det kommer upp. Och ha bättre chans att få det MED meriter från branschen.
 
Jag är nästan helt utan arbetslivserfarenhet, men jag hade nog valt jobb 3. Eftersom du trivts där tidigare, det är fast anställning och ett "bra" jobb iom att det är fint på CVt och meriterande. Även bra lön och bra utvecklingsmöjligheter, och närmast (?) så det hade nog vart mitt val. Men jag skulle helst vilja veta mer om arbetsklimatet först och om jag tror att jag skulle "passa in".

Planerade jag att skaffa barn inom ett år hade jag nog övervägt jobb 1 också.

Jag har inte jobbat på jobb 1 tidigare, men har lite inblick eftersom några bekanta till mig jobbat där :)
 
För mig hade det helt berott på vilken position jag har inom det yrke jag är utbildad för (jag förutsätter nu att jag inte vill byta bransch). Om jag nyss varit klar med min utbildning hade jag helt lagt jobb 3 åt sidan. Ibland är det nödvändigt att ta andra jobb medan man tar sig in i ”sin” bransch, men för den som inte jobbat tidigare är ju risken att bli kvar där större. Utbildningar uppfattas ibland ha ett bäst före-datum och för den som inte har någon egen branscherfarenhet kan det bli tuffare att ta sig in om tiden går. En fast tjänst inom en helt annan bransch - det känns som att det är risk att bli kvar där. Frågetecknen för arbetsmiljön hade definitivt satt spiken i kistan.

Beträffande de två andra alternativen hade jag nog valt jobb 1. Möjligheten till god löneutveckling ska inte underskattas. Inte heller vilken dörröppnare ”rätt” arbetsplats kan vara i ett CV. Och om jag ändå inte velat jobba med vad de nu gör på jobb 2 så... tja, har jag ett val så tar jag något annat.

Jag har inga barn så jag väljer att inte spekulera hur jag tänkt ur det scenariot.

Tillägg: beträffande att ”klättra” till jobb inom utbildningen på arbetsplats 3 kan man ju lika gärna söka ett sådant när det kommer upp. Och ha bättre chans att få det MED meriter från branschen.

Detta gav mig mycket att tänka på! Jag har några års arbetserfarenhet i "min" bransch, men inte alltför mycket. Jag är lite orolig för att jag ska samla på mig massa år i "fel" bransch och därmed göra min utbildning värdelös. Har senaste tiden arbetat en del i bransch för jobb nr 3.
 
Planerade jag för barn hade jag valt jobb 2. Om inte så jobb 1. Jag har märkt att det är väldigt viktigt att komma in i branschen om du skaffat dig en utbildning. Om du väntar med det tycker jag att man ser lite omotiverad ut på CV:t. Men om jobb 1 ligger närmre det du vill jobba med så kanske jag skulle ge det en chans och hoppas på fast efter halvåret gått. Om inte annat har du skaffat dig en bra grund och har troligen lättare att få liknande jobb framåt.
 
Jag hade valt jobb 1, men om jag planerade barn inom kort hade jag nog velat ha den extra säkerheten med en fast anställning som kommer med jobb nummer 2.
 
Jag hade valt jobb 1, för att jag skulle prioritera merit på CVt inom rätt område direkt efter utbildning. Om inte jobb 2 är något du vill jobba på i långa loppet och jobb 1 dessutom har bättre lön känns det ju som jobb 1 trumfar jobb 2 med hästlängder.

Jobb 3 skulle jag inte se som ett alternativ eftersom det är i fel område.

Jag varken har eller planerar barn dock, så kan inte säga något om det. Dock pluggar jag och skulle absolut inte ta ett jobb som inte är relaterat till utbildningen när jag tagit examen, dels av anledningar som nämnts, att det inte det jättebra ut på pappret, men även för att kunskaperna ska praktiseras och hållas färska.
 
Tack för alla bra svar! Men varför tror ni att jag är nyexad? :)
Jag har tre års arbetserfarenhet inom "min bransch" och två års arbetserfarenhet inom jobb 3s bransch. Jobb 3 kräver examen och tjänsten innehåller kanske 10 % av "min riktiga bransch" :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 386
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 307
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 169
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 201
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp