Vilket jobb ska man välja? *Har tre jobb och måste välja*

moster

Trådstartare
Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka!

Lite snabb bakgrunds info: som några kanske såg i en tidigare tråd så var jag sjukskriven ifrån jobbet (jobb 1) och hade hamnat lite i kläm med min arbetsgivare pga det, vilket gjorde att jag sökte två jobb ( jobb 2 & 3) som låg ute. Utan att vara spec "kaxig" så visste jag att jag hade goda chanser att få dom jobben då jag har rätt erfarenhet (jobbat m det tidigare men hos andra ag) plus en "extra utbildning" som många på denna typen av jobben ser som väldigt meriterande.
Som jag misstänkte så fick jag sparken ifrån jobb 1 (pga sjukskrivningen) men ag valde sen att "ta tbx mig". Nu har både jobb 2 & 3 hört av sig - jag har fått jobben!
Nu måste jag välja och jag vet inte hur jag ska tänka och resonera! Hur hade ni kloka buke gjort??

Hemifrån till stallet har jag en ca 50 min enkel väg.

Jobb 1
Är en helt annan bransch än dom två andra. Trivs JÄTTE BRA med arbetsuppgifterna som är både varierande, spännande och utvecklande - varje dag, men jag trivs inte på arbetsplatsen och med kollegorna och cheferna. Kollegor på plats samtidigt som mig i ca 1 timme när vi byter av, annars ensam, förutom våra klienter som finns hos oss 24tim/dygn. Finns inga möjligheter att avancera då företaget är väldigt litet.
Sämst lön utav dom här jobben.
Väldigt svårt att hitta liknande arbetsuppgifter hos annan Ag. Jobbtider dygnet runt med sovande jour på jobbet. Jobb varannan helg. Trivs med nattjobbet men är inte alls lika bekväm med just sovande jour. Inga tidiga morrnar utan antingen är jag redan på plats eller börjar runt lunch.
1 Tim enkel väg jobb -> hem
2 Tim enkel väg jobb -> stall (och alldeles för långt) åker jag från jobbet åker jag förbi hemmet och sen åt andra hållet.
Har två månader kvar på provanställning.

Jobb 2
Tidigare jobbat hos denna ag men inte på det här kontoret. Ett stort företag där det finns möjlighet att avancera och byta tjänster internt.
Ett jobb som jag jobbat med tidigare och tycker är helt okej men enligt mig inte jätte spännande och utvecklande.
Enbart dagpass vilket betyder tidiga morrnar (är ett minus enligt mig)
Tillsvidare och eftersom jag jobbat tidigare hos ag har jag förstått det som att det inte heller blir någon provanställning utan direkt på. Bästa lönen. Semsterspridning och även om det är dagpass så är det bra uppdelat med ledighet/jobb, jobb varannan helg. 12 Tim pass.
Bra förmåner som tex gym på jobbet.
1 Tim jobb -> hem m. Risk för att fastna i rusningen + att det blir trängselskatt
50 Min jobb -> stallet. Stallet ligger påvägen (är en avstickare men inget jätte projekt) mellan hem och jobb.
Chefen för detta kontor verkar ganska knepig (träffat i intervjun och pratat i tele), haft ganska stor personal omsättning senaste tiden. Låsta uppgifter, gör samma sak varje dag även om innehållet är olika. Kollegor på plats även om jobbet är självständigt.


Jobb 3
Samma typ av jobb som jobb 2 men den har lite annorlunda uppgifter även om det är samma typ av jobb (som jämföresle: läkare på vc eller läkare på akuten)
Känns som det roligaste utav 2 & 3!
Bästa reststeäckan. 50 Min jobb -> hem
30min jobb -> stall.
Bara ett vik 1 år, man vet inte hur ser ut om ett år men kan finnas chans till förlängning. Vid en tillsvidare finns möjlighet att avancera. Här finns oxå tillgång till tex gym. Cheferna verkar iaf på intervjun vara väldigt bra.
Lättare rusnings trafik och ingen trängselskatt.
Löneskillnaden mellan 2&3 inte jätte stor men 2s lön är bättre.
Varierande arbetstider, 3 skift även natt men ingen jour utan aktivt arbete. Varannan helg.
Jobbar självständigt men kollegor på plats som man jobbar tillsammans med. Väldigt låsta uppgifter och samma varje dag även om det skiftar innehåll.

Vad skulle ni ha valt? Hur tänker ni? Med i beräkningen ska oxå att jag plussade på Stickan igår...
 
Grattis till plusset :)
Jobb 1 går helt bort för mig pga hur jag uppfattar att arbetsgivaren betett sig.

Jag hade valt jobb 2. Ett vik på ett år är ju dessutom helt ok när du väntar barn för om du inte får fast går du hela föräldraledigheten på dig att söka något annat. Jag hade satsat på jobbet med vad du tror är bäst chefer
 
Jobb 3, utan tvekan. Det verkar som att du egentligen tycker det är roligast, kortast pendling (vilket för mig är värt mycket) och om du ändå ska få barn snart så kan du ju söka nya jobb då om du inte blir tillsvidareanställd.
 
Grattis till plusset :)
Jobb 1 går helt bort för mig pga hur jag uppfattar att arbetsgivaren betett sig.

Jag hade valt jobb 2. Ett vik på ett år är ju dessutom helt ok när du väntar barn för om du inte får fast går du hela föräldraledigheten på dig att söka något annat. Jag hade satsat på jobbet med vad du tror är bäst chefer
Varför det inte jobb 3 som var ett vikariat?
(observera att jag är sjuk och missar både det ena och det andra :o)
 
Gratts till jobben!

Jag håller med @TeamLundVer - jobb 1 går helt bort efter hur de verkar ha betett sig och om du redan upplever chefen som "krånglig" på jobb2 så tror jag inte du kommer upplvea denne som vättre om du börar jobba där så, även om 3an bara är ett vik så skulle jag oxå välja det.
 
Jag hade valt jobb 3, men jag har heller inte något behov av trygghet. Du kommer ju att gå hem innan dit vikariat är slut och efter din föräldraledighet är det ju väldigt ovisst vad som händer. Men med tanke på hur lätt det var att få jobb för dig nu kommer det säkert inte att bli så svårt att få jobb nästa gång heller.
 
Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka!

Lite snabb bakgrunds info: som några kanske såg i en tidigare tråd så var jag sjukskriven ifrån jobbet (jobb 1) och hade hamnat lite i kläm med min arbetsgivare pga det, vilket gjorde att jag sökte två jobb ( jobb 2 & 3) som låg ute. Utan att vara spec "kaxig" så visste jag att jag hade goda chanser att få dom jobben då jag har rätt erfarenhet (jobbat m det tidigare men hos andra ag) plus en "extra utbildning" som många på denna typen av jobben ser som väldigt meriterande.
Som jag misstänkte så fick jag sparken ifrån jobb 1 (pga sjukskrivningen) men ag valde sen att "ta tbx mig". Nu har både jobb 2 & 3 hört av sig - jag har fått jobben!
Nu måste jag välja och jag vet inte hur jag ska tänka och resonera! Hur hade ni kloka buke gjort??

Hemifrån till stallet har jag en ca 50 min enkel väg.

Jobb 1
Är en helt annan bransch än dom två andra. Trivs JÄTTE BRA med arbetsuppgifterna som är både varierande, spännande och utvecklande - varje dag, men jag trivs inte på arbetsplatsen och med kollegorna och cheferna. Kollegor på plats samtidigt som mig i ca 1 timme när vi byter av, annars ensam, förutom våra klienter som finns hos oss 24tim/dygn. Finns inga möjligheter att avancera då företaget är väldigt litet.
Sämst lön utav dom här jobben.
Väldigt svårt att hitta liknande arbetsuppgifter hos annan Ag. Jobbtider dygnet runt med sovande jour på jobbet. Jobb varannan helg. Trivs med nattjobbet men är inte alls lika bekväm med just sovande jour. Inga tidiga morrnar utan antingen är jag redan på plats eller börjar runt lunch.
1 Tim enkel väg jobb -> hem
2 Tim enkel väg jobb -> stall (och alldeles för långt) åker jag från jobbet åker jag förbi hemmet och sen åt andra hållet.
Har två månader kvar på provanställning.

Jobb 2
Tidigare jobbat hos denna ag men inte på det här kontoret. Ett stort företag där det finns möjlighet att avancera och byta tjänster internt.
Ett jobb som jag jobbat med tidigare och tycker är helt okej men enligt mig inte jätte spännande och utvecklande.
Enbart dagpass vilket betyder tidiga morrnar (är ett minus enligt mig)
Tillsvidare och eftersom jag jobbat tidigare hos ag har jag förstått det som att det inte heller blir någon provanställning utan direkt på. Bästa lönen. Semsterspridning och även om det är dagpass så är det bra uppdelat med ledighet/jobb, jobb varannan helg. 12 Tim pass.
Bra förmåner som tex gym på jobbet.
1 Tim jobb -> hem m. Risk för att fastna i rusningen + att det blir trängselskatt
50 Min jobb -> stallet. Stallet ligger påvägen (är en avstickare men inget jätte projekt) mellan hem och jobb.
Chefen för detta kontor verkar ganska knepig (träffat i intervjun och pratat i tele), haft ganska stor personal omsättning senaste tiden. Låsta uppgifter, gör samma sak varje dag även om innehållet är olika. Kollegor på plats även om jobbet är självständigt.


Jobb 3
Samma typ av jobb som jobb 2 men den har lite annorlunda uppgifter även om det är samma typ av jobb (som jämföresle: läkare på vc eller läkare på akuten)
Känns som det roligaste utav 2 & 3!
Bästa reststeäckan. 50 Min jobb -> hem
30min jobb -> stall.
Bara ett vik 1 år, man vet inte hur ser ut om ett år men kan finnas chans till förlängning. Vid en tillsvidare finns möjlighet att avancera. Här finns oxå tillgång till tex gym. Cheferna verkar iaf på intervjun vara väldigt bra.
Lättare rusnings trafik och ingen trängselskatt.
Löneskillnaden mellan 2&3 inte jätte stor men 2s lön är bättre.
Varierande arbetstider, 3 skift även natt men ingen jour utan aktivt arbete. Varannan helg.
Jobbar självständigt men kollegor på plats som man jobbar tillsammans med. Väldigt låsta uppgifter och samma varje dag även om det skiftar innehåll.

Vad skulle ni ha valt? Hur tänker ni? Med i beräkningen ska oxå att jag plussade på Stickan igår...

3 eller ev 2.
Hade aldrig gått tillbaka till ett jobb som sparkar folk pga att de har oturen att bi sjuka!
 
Jag hade premierat ett fast jobb när jag står inför en barnledighet så jag hade tagit jobb 2 ( annars solklart jobb 3). Däremot hade jag gjort något åt pendlingstiden både hem och till stall, den känns ogörlig i längden.
 
Jag hade aldrig gått tillbaka till nr 1 efter det du skriver här.

Jag hade tagit jobb 3, på grund av restid och att cheferna verkar bra. Eftersom du ändå isf går på föräldrarledighet innan vikariatet går ut så har du gott om tid att hitta nytt. Dessutom är jag inte så mycket för "trygga" jobb.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 372
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 170
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp