Vilket kön har DIN dator?

Poxz

Trådstartare
Datorns språkliga kön.

En språklärare försökte förklara det här med tinget "kön" för sina elever. Till exempel, sa läraren, benämns båtar, flygplan och orkaner som "hon". En av eleverna undrade vilket kön isåfall en dator skulle vara. Läraren gjorde detta till en gruppuppgift och delade upp klassen i två grupper — killar för sig och tjejer för sig. Uppgiften var att ge datorn ett kön och motivera varför.

Tjejerna kom fram till att en dator definitivt är en "han" eftersom:

1. Han kan en hel del, men vet sällan hur han ska använda sin talang utan att få instruktioner.

2. Det är meningen att han skall hjälpa till att lösa dina problem, men hälften av tiden är han själv det största problemet.

3. För att få hans uppmärksamhet måste du först sätta på honom.

4. Så fort du skaffat dig en vet du att om du bara hade väntat litet längre skulle du kunna hittat en bättre modell.

Killarna, å andra sidan, ansåg att en dator är en "hon" eftersom:

1. Ingen, utom hennes skapare, kan förstå den inbyggda logiken.

2. Det språk en dator använder för att kommunicera med en annan dator är obegripligt för alla som inte är datorer.

3. Minsta lilla misstag lagras i ett långtidsminne och kommer att ställa till problem långt efteråt.

4. Så fort du har fastnat för en, kommer du tvingas att spendera halva lönen på mer eller mindre nödvändiga tillbehör.

---------------------------------------------------------

Min dator är nog tvåkönad isf. :D
 
Sv: Vilket kön har DIN dator?

I det här hemmet finns det bara datorer av hankön för tillfället: Eläkeläiset, Lordi, Boomfunk, Finntroll, Sithka och Kenai. Jag har dock tidigare haft en Dory. Kameran heter Ellie och skrivaren Jasmine.

...Va? Ja, min pojkvän döper datorer efter finska musikgrupper. Jag döper mina efter karaktärer i disney/pixar-filmer :)

Om man ska gå efter din lista så är nog datorer mer manliga än kvinnliga enligt mig. De kräver direkta instruktioner, är lätta att förstå och hantera, är något fel kan man lösa det genom att ta reda på fakta runt det (inget "be till gudarna" för mig) osv. Huruvida det är manligt eller inte är en annan sak...
 
Sv: Vilket kön har DIN dator?

Maya, Alexandra och Selene heter de jag har här. (Finns en logik bakom alla de namnen.) Ett par delade servers heter Osiris och Hathor.
 
Sv: Vilket kön har DIN dator?

Den gamla, Burken, var nog en man.. Känns så :D
"Det är meningen att han skall hjälpa till att lösa dina problem, men hälften av tiden är han själv det största problemen", stämmer precis :rofl:

Den nya vet jag inte. Känns lite kvinnlig, men ändå inte. Jo, den är nog en kvinna. Eller?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket kön har DIN dator?

Svår fråga...

Jobbar bäst när den får hålla på med en sak i taget - tyder på att det är en man.

Å andra sidan är den gnällig som en riktig kärring, och har sina egna idéer om hur saker ska göras, eller vägrar göra dem alls. Hakar ofta upp sig på småsaker.

Så jag vet inte jag, dubbelkönad kanske?

/Ida
 
Sv: Vilket kön har DIN dator?

:rofl: :rofl: :rofl:

Min är allt en han!
Inget namn,, eller så, men visst är det en han!
Och just nu tror jag han har virus.. :mad: :crazy:
 

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp