Vilket kraft foder?

amandacarlsson

Trådstartare
jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :)
Nu i sommar har han bara gått på gräs, hö och morötter och har gjort de väldigt bra. Innan sommaren gick han på havre med men då han fick överskott av protein då är de inget jag vill testa igen. Har ni tips på vad jag kan testa nu i höst?
Jag är lite inne på krafft då han gick på de för många år sen.
Han behöver inte så mycket energi av fodret då han är pigg och glad av naturen men något energi givande, men han har samtidigt lätt att bli rund så vill inte ha ett för mastigt foder.

Någon som har sin på krafft och vill berätta varför? Eller annat kraft foder :)
 
jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :)
Nu i sommar har han bara gått på gräs, hö och morötter och har gjort de väldigt bra. Innan sommaren gick han på havre med men då han fick överskott av protein då är de inget jag vill testa igen. Har ni tips på vad jag kan testa nu i höst?
Jag är lite inne på krafft då han gick på de för många år sen.
Han behöver inte så mycket energi av fodret då han är pigg och glad av naturen men något energi givande, men han har samtidigt lätt att bli rund så vill inte ha ett för mastigt foder.

Någon som har sin på krafft och vill berätta varför? Eller annat kraft foder :)
 
jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :)
Nu i sommar har han bara gått på gräs, hö och morötter och har gjort de väldigt bra. Innan sommaren gick han på havre med men då han fick överskott av protein då är de inget jag vill testa igen. Har ni tips på vad jag kan testa nu i höst?
Jag är lite inne på krafft då han gick på de för många år sen.
Han behöver inte så mycket energi av fodret då han är pigg och glad av naturen men något energi givande, men han har samtidigt lätt att bli rund så vill inte ha ett för mastigt foder.

Någon som har sin på krafft och vill berätta varför? Eller annat kraft foder :)

Mig veterligen innehåller havre nästan inget protein men däremot mycket energi. Så han fick nog inte proteinöverskott av det, kanske menar du överskottsenergi?

Många hästar behöver mer protein än man tror för att må bra och det bästa sättet är att ha analyserat hö för att få veta vad som kan behövas kompletteras i foderstaten. Det kan vara ännu viktigare när de är unga eller äldre.

Till kraftfoder hör t.ex havre och sojamjöl men de är uppbyggda av helt olika sorters byggstenar (här får någon rätta mig om jag har fel). Havre är mest kolhydrater och sojamjöl är nästan helt uteslutande protein.
 
Mig veterligen innehåller havre nästan inget protein men däremot mycket energi. Så han fick nog inte proteinöverskott av det, kanske menar du överskottsenergi?

Många hästar behöver mer protein än man tror för att må bra och det bästa sättet är att ha analyserat hö för att få veta vad som kan behövas kompletteras i foderstaten. Det kan vara ännu viktigare när de är unga eller äldre.

Till kraftfoder hör t.ex havre och sojamjöl men de är uppbyggda av helt olika sorters byggstenar (här får någon rätta mig om jag har fel). Havre är mest kolhydrater och sojamjöl är nästan helt uteslutande protein.
Åjo, havre innehåller mer protein/kg än de flesta grovfoder. Det ligger dock oftast något högre i energi.
(när jag började räkna foderstater och analysera grovfoder för snart 20 år sedan, så var rekommendationen på ett "bra sporthästhö" 35-45 gprotein/kg, angivet utifrån att det skulle ge en välbalanserad foderstat tillsammans med havre)
Så nej, havre innehåller inte "mest kolhydrater", även om det är en hel del sånt också.

jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :)
Nu i sommar har han bara gått på gräs, hö och morötter och har gjort de väldigt bra. Innan sommaren gick han på havre med men då han fick överskott av protein då är de inget jag vill testa igen. Har ni tips på vad jag kan testa nu i höst?
Jag är lite inne på krafft då han gick på de för många år sen.
Han behöver inte så mycket energi av fodret då han är pigg och glad av naturen men något energi givande, men han har samtidigt lätt att bli rund så vill inte ha ett för mastigt foder.

Någon som har sin på krafft och vill berätta varför? Eller annat kraft foder :)
OM det nu var proteinöverskott så beror det inte på havren i sig, utan på att det är för mycket protein i totala foderstaten. Har du haft ett grovfoder med högt proteininnehåll så är det där den största orsaken ligger. Ett sånt proteinöverskott, där merparten kommer från grovfodret, är inget man behöver fästa någon större vikt vid.

Som de andra nämnt, så hänger allt på vad grovfodret innehåller i form av energi och protein. (utöver mineralerna, men det hoppar jag över just nu) Nästan alla hästar klarar sig på enbart ett bra grovfoder. Det är hästägarna som tycker att de behöver få mat i krubban också, gärna femtielva olika tillskott också... Men det behövs oftast inte. Framförallt inte till en häst som är lättfödd, som du beskriver din som.

Kom ihåg att det inte nödvändigtvis går att fodra hästen till att bli piggare. Att tillföra mer energi, utöver dess behov, ger snarare en fet häst än en pigg. (blir du själv piggare/mer arbetsvillig av en påse chips eller godis? ;) )
 
Mig veterligen innehåller havre nästan inget protein men däremot mycket energi. Så han fick nog inte proteinöverskott av det, kanske menar du överskottsenergi?

Många hästar behöver mer protein än man tror för att må bra och det bästa sättet är att ha analyserat hö för att få veta vad som kan behövas kompletteras i foderstaten. Det kan vara ännu viktigare när de är unga eller äldre.

Till kraftfoder hör t.ex havre och sojamjöl men de är uppbyggda av helt olika sorters byggstenar (här får någon rätta mig om jag har fel). Havre är mest kolhydrater och sojamjöl är nästan helt uteslutande protein.
http://www.freefarm.se/djur/tab.htm
Hur de fått till 36 på hö vet jag inte:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 088
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp