Vilket kraftfoder nu och sen...

Twihard

Trådstartare
Hej! :)

Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på foderanalys från stallägaren, men kikar runt lite på olika förslag just nu. Kraftfodret är främst för att mina hästar ska få i sig mineralerna jag ger ihop med fodret - och såklart som komplement till grovfodret om det behövs. De fick krafts mineraler i höstas, men nu ska hela stallet gå på Probihorse Vital, då alla i stallet tycker det funkar fint till hästarna. (Ex min stora med knottallergi).

Jag har en normalpresterande storhäst - mot mer fritid/skogsridning och hon behöver inte så mycket, men är heller inte känslig. När hon var i tävlingskondition åt hon 2,5-3kg havre per dag. Nu mysrider vi mest.

Den andra hästen är min lilla A-ponny. Hon normalpresterar - mot fritidsmotion också, men är även dräktig. Hon vill jag inte ska få i sig för mycket socker, stärkelse osv (rädd för fång och allt det där) och inte nu i början av dräktigheten, utan när det är dags att öka vill jag inte att hon sedan innan får för mycket. Förra året fick hon en näve lusern ihop med mineralerna, men eftersom hon är dräktig och ska få mer mat i slutet av dräktigheten funderar jag över vilket foder jag ska ha. Hon avskydde förövrigt lusernen :P

Alltså detta är ju bara spekulationer tills jag får vår foderanalys :) Men vad tycker ni om dessa foder här nedan? Har ni andra förslag? Ett foder som sedan kanske har ett foderalternativ till digivande ston också att gå över till senare om det behövs.

Pavo Nature´s best
Kraft sensitive müsli
HippoLowCarb Structure

Någon erfarenhet av dessa? Tips på bra foder jag kan ge mitt dräktiga sto senare i dräktigheten? :)
 
Jag testar ett nytt foder på inrådan av en kompis som har det till sina hästar, total Horse feed tror jag det heter. Det är iaf inget spannmål, lågt stärkelse 3,7% och socker 4,8%. Hon tyckte det fungerade fint till många av hennes hästar och gammelponnyn gillar det. Försökte hitta nått foder som det inte var något spannmål i men ändå müsliaktigt eftersom hon avskyr lucernhack men behöver nått gott att tugga på tillsammans med medicin.
 
Jag testar ett nytt foder på inrådan av en kompis som har det till sina hästar, total Horse feed tror jag det heter. Det är iaf inget spannmål, lågt stärkelse 3,7% och socker 4,8%. Hon tyckte det fungerade fint till många av hennes hästar och gammelponnyn gillar det. Försökte hitta nått foder som det inte var något spannmål i men ändå müsliaktigt eftersom hon avskyr lucernhack men behöver nått gott att tugga på tillsammans med medicin.

Tack för tips ska kolla upp det :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 042
Senast: Habina
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 943
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
807
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp