Bukefalos 28 år!

Vilket landskap?

MinIan

Trådstartare
finns det mest djurliv i sverige?
Om man vill flytta och verkligen garantera sig att man kommer se massor med djurarter, vart ska man flytta då?

speciellt fåglar.

vad tror ni? eller vad vet ni? :)
 
Sv: Vilket landskap?

Öland! :love:

Har bott där under hela uppväxten, man ser djur i stort sett varje gång man rider ut, mestadels harar och rådjur, men även rävar och vid sällsynta tillfällen älg. :)

Och att Ottenby fågelstation ligger där den ligger finns det nog ett flertal bra anledningar till.

(Sen att Öland förvisso är vackert men rätt trist mellan oktober och mars behöver vi ju inte låtsas om. :cool:)
 
Sv: Vilket landskap?

Mellersta Sverige har väl ganska stor mångfald om man säger så? Här i Uppland har vi det mesta förutom björn. Inte så mkt varg heller men det händer ju att de har vägarna förbi. Dock inget man kan ränka med att se. :D Jag har inte heller sett järv men jag vet inte om det finns. Bäver finns.

Vi har mängder med rådjur (två arter tror jag?), harar, älgar, fasaner, vildsvin, rävar, gärvlingar, igelkottar, mm... Och fåglar finns det ju mängder av men jag har ingen koll på specifika arter. Hjort har jag sett också. Har varningsskyltar vid vägarna för både fasan och vildsvin. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket landskap?

åh, igelkottar har jag då aldrig sett irl. finns dom i västernorrland över huvudtaget eller måste man flytta mer söderut? :p
 
Sv: Vilket landskap?

ja, det är det första jag tänkte på.

har sett bilder från folk som bor i värmland har fotat, dom fotar lixom hur många olika djurarter på en vecka och då är dom inte direkt sånna här "gömma sig människor" för att vänta på att djuren ska komma.

medans här där jag bor kan man gå en låångt prommis och typ aldrig se mer än talgoxe typ :p

sällsynta fall vissa rovfåglar som jag först och främst vill se :angel:
 
Sv: Vilket landskap?

dit vill jag nog inte flytta, men är du har berättat kanske man ska åka en resa dit då man har tid över :D
 
Sv: Vilket landskap?

dit vill jag nog inte flytta, men är du har berättat kanske man ska åka en resa dit då man har tid över :D

Det tycker jag. Försök undvika värsta turistsäsongen, maj och september är jättefint. Om du nu ska dit och titta på djur och fåglar, då. :D
 
Sv: Vilket landskap?

Har du akdrig sett en igelkott? :eek: Gudars..

Mälardalen (dvs här där jag bor i Uppland) sägs vara känt för sitt rika fågelliv - då främst rovfåglar - läser jag nu. Så du får komma ner hit!

Däremot har jag aldrig sett örn helt säkert här. Däremot körde vi nästan på en grymt stor örn i Huddiksvallstrakten, vet dock inte vad det var för sort.

Dock kryllar det av ormvråk (tror det är det). Ffa på sommaren ser man den ständigt cirkulera över åkrar, leka med en partner eller sitta och spana från en staketstolpe i skogsbrynet. http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=35287&epslanguage=SV

Fasaner är ju fågelar - fast med mkt liten hjärna. :angel:
Ingen rovfågel men de finns väl inte i norrland? Också kallad "självmordsbenägen idiotfågel". :devil:
fasan_s.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket landskap?

Hittade faktiskt en gång en fågelunge av arten svart svan. Den hade hamnat lite fel så vi fångade in den och körde ett antal mil för att låta en viltvårdare ta hand om den. Fick växa upp med två knölsvanungar och läpptes sen ut när den var stor nog. :) De är inte så vanliga tror jag.

800px-Cygnus_atratus_ZwarteZwaan_1280.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket landskap?

Jag tycker jag ser ruskigt med vilda djur i min sthlmsförort. Vi har gröngöling, hackspett, domherre, sidensvans, nötskrika, koltrast, björktrast, gulfink, duvhök, skatar, kajor, korpar, blåmes, talgoxe, pilfink och gud vet vad i träden. Räven bor utanför huset, och så gör en grupp på tre, fyra rådjur också. Närmare jobbet (gångväg) har vi en grupp rådjur till, och harar finns överallt. Nära gångvägen till jobbet bor fem fasaner, och i lillsjön finns bäver, häger, doppingar, sothönor, vanliga änder, svanar osv...
För älg får man nog åka över nockebybron ut till kärsön.
 
Sv: Vilket landskap?

Jo, jag bor strax utanför stockholm och vi har lo, räv, grävling, rådjur, älg, vildsvin (!!!), hare, ugglor, vråkar, hökar, gröngöling hackspett,alla möjliga sorters finkar, sidensvansar, fasaner och samtliga djur Gabbi tog upp.
 
Sv: Vilket landskap?

nope aldrig. vet knappt om dom finns här, men har sett på ett ställe bara någon km härifrån att dom hade satt upp en skylt där dom varnade för igelkottar och ville att bilar skulle köra sakta, närmaste jag kommit en igelkott :angel:

IBLAND ser/hör man någon enstaka frågel som man inte sett/hört förut. men det är så ovanligt så dom gångerna man försöker komma nära försvinner dom innan man hinner blinka >_<

uppland har jag ju bott förut, fast då var jag ingen djurfantast direkt :angel:

har ju haft planer på att flytta dit. någonstans så det gjorde ju bara min planer mer säker :D :p
 
Sv: Vilket landskap?

:eek: dom där har jag verkligen inte sett. ska dom ens finnas i sverige?? :eek:
 
Sv: Vilket landskap?

okej, nu blir jag snart övertygad att flytta från kalla norrland :rofl:

eller snart. är redan :cool: ;)
 
Sv: Vilket landskap?

Hehe det är väl varmt och fint i västernorrland så här års ;)
Ser dock vilda djur nästan varje gång jag är ute på tur med hästen, älgar rådjur, rävar vanligtvis, har stött på örnar och även en björn ute i skogen, så visst finns det liv i skogarna här uppe också :)
Och har man som jag stall i närheten av en väldigt fågelriksjö så finns det massor med pippisar här också, gäller bara att få syn på dem :D
 
Sv: Vilket landskap?

men jag ser då ingenting :eek:

inte för att jag skulle vilja se en björn då jag är ute i skogen direkt :p

och vi som har travstall här där jag bor, ser ju typ bara vanliga fråglar som talgoxe och blåmes och liknande :p

men så ser jag andra som har fotat, fåglar och djur som man knappt aldrig ser :cool: :P
då kan man inte låta bli att tänka: "det är dåligt med djur här"
 
Sv: Vilket landskap?

Skulle jag ha med min kameran ut när jag rider så skulle jag nog fånga många djur på bild, men sannolikheten att jag ens skulle få med mig kameran ut, och sen lyckas få till en enda vettig bild är ungefär lika med noll :D

Har tom sett en varg nu när jag tänker efter, men det var dock en sån där varg som gått väldans mycket fel, så varg hör inte direkt till vanligheten här i Njurunda :angel:

Du får ta en tur hitöver så kanske jag kan locka fram lite vilda djur ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 660
Senast: Elo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 464
Senast: Cattis_E
·
Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 967
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp