Vilket lim till skor?

Lyan

Trådstartare
Jag har tre skor där sulan har lossnat. Eftersom varken skor eller sula är särskilt slitna så vill jag inte slänga dem i onödan om det går att fixa!
Någon som vet något lämpligt lim? Kontaktlim funkade inte. Det är platåskor så det behöver vara rejält starkt lim.
Tyvärr har jag ingen skomakare att fixa hos som det ser ut nu annars hade jag lämnat in dem
 
Jag har limmat klackarna på ridstövlarna med tvåkomponentslim. Det har hållit hyfsat länge, nu sliter man ju en del på klacken genom kombination tighta läderstövlar och någon minuts krängande i stövelknekten för att få av sig dem, så för en annan typ av sko som inte kräver våld för att få av sig kan nog tvåkomponents lim funka ypperligt
 
Själv använder jag kontaktlim av bra kvalité, Loctites rekommenderar sitt Super Glue Liquid till just skor.

Jag har limmat klackarna på ridstövlarna med tvåkomponentslim. Det har hållit hyfsat länge, nu sliter man ju en del på klacken genom kombination tighta läderstövlar och någon minuts krängande i stövelknekten för att få av sig dem, så för en annan typ av sko som inte kräver våld för att få av sig kan nog tvåkomponents lim funka ypperligt

Kontaktlim provade jag på ena skon och det höll inte så jag har inte provat på de andra för de är finare och färgen från kontaktlimmet som hamnade bredvid gick inte att få bort.

Loctite hittar jag massor av men inget som heter super glue liquid

Hittade tvåkomponentslim från loctite på jem&fix och dit har jag inte långt så provar nog det och hoppas på att jag inte tappar platån under en promenad 😂
 
Det finns speciellt lim for skor. Jag har med ett lyckat resultat anvant "shoe goo repair" ... men jag har sett att aven loctite gor ett "shoe glue repair". Det kanske finns i Sverige ocksa?
 
Liquisole, från Casco. Det finns inget bättre för just skor. Eller fanns, för sedan ett par år heter det Rubberfix och har tydligen en litet annan sammansättning. Jag har inte provat den nya varianten själv ännu men Liquisole har precis rätt avvägning mellan vidhäftning, styvhet mm. Rubberfix blir det första jag provar när min nuvarande tub Liquisole är slut.
 
Det blev detta. Är ju en hel djungel när det kommer till lim och min google fu suger 🙄 Men detta ska vara för skor så nu är ena lagad och andra sitter i spänn. Så får tiden utvisa om jag tappar en platå eller inte 😂
6ABCFCAF-C387-493F-92EE-00F4ECE53008.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 562
Senast: muslidag
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp