vilket liniment?

O

_otursbarn_

ska använda det efter hård träning till rygg och bakdel på hästen (även halsen ibland), benen.
vilket liniment är bäst?
 
Jag skulle använda Arnica gel.. Använder det rätt ofta till stora hästen, men det kan gå lite i perioder.
 
okej.. är det väldigt starkt?
ska fråga i butiken när ja åker dit åsså :smirk:
 
Starkt på vilket sätt? Dom flesta equiterapeuter jag varit i kontakt med har rekomenderat Arnica eller Radital, det är nån speciell sak i dom.
 
brukar använda Arnika. vanligtvis flytande (med spraymunstycke - jättesmart =) ) eller så gel...
 
Arnika liniment är jättebra på hals, rygg och länd. Det är ett värmeliniment och jag brukar förhöja effekten genom att ha täcke på efteråt. Jag använder flytande form som masseras upp till ett lödder.
Radital är kylande och är väldigt starkt men ack så skönt. Har provat det själv då jag har problem med en axel...
Jättebra att använda på tex benen vid hårt arbete eller vid slag eller sträckning.
 
Jag föredrar Arnika, vanliga linimentet, inte gelvarianten. Har även använt Radital just på ryggen, i enstaka fall, men var uppmärksam på att hästen reagerar väldigt på det!!! Det sitrar och käns konstigt i kroppen, och vissa kan bli helt galna. Min har nöjt sig med att skrapa med frambenen och trippa fram och tillbaka, det gör han aldrig annars.

Skulle aldrig använda Radital på benen, det är alltför starkt, har du en känslig häst så kan jag garantera blisterskador... :smirk:

Så kör med arnika, det kan du använda dagligen. En gång i veckan kan du massera in Radital över ryggen och rumpan, men inte oftare. Täck med yllefilt, och var obs på hur hästen reagerar.
 
Jag har arnika gel till min pålle och använder det både på ben, rygg och länd. det var min hästs massör som tipsade om det! och det funkar toppenbra! :)
 
okej..
så då köper ja arnika och radital och masserar rygg, och rumpa med (radital end. en gång i veckan..max..)
kommer nog göra dom jag gör nu att jag har blue lotion på benen ?
 
Mitt liniment(kommer inte ihåg vad det heter) innehåller Aloe Vera och det ska tydligen vara himla bra och det tycker jag också! Annars är det väl vanligt med Arnika..
 
Har en fråga som kanske är dum men jag undrar faktiskt... ´

Tvättar man bort linimentet på morgonen eller abosorberas det av huden?

Har av någon anlednig aldrig använt liniment, bara lera och omslag tidigare.
 
Man behöver inte tvätta bort det. Det som kommer på huden sugs upp och det andra torkar på pälsen och borstas bort utan irritation dagen efter. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 300
Senast: Emma-pemma
·
Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
550
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp