Vilket Lusern?!

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Vilket Lusern använder ni som använder det som protein tillskott om man säger så?!
Var har ni köpt det och vad kostade en säck?
Vilka värden är det på det lusernet?
Hur mycket kan man ge av lusern?

Häls. Gildra
 
Jag ger Kraffts Hackade lusern. Blandar i kraftfodret och det äts med god aptit! Kostar 120 kr för en säck (25 kg?). Köpt på Granngården och har 8,5 MJ 105gSRP 13gCa och 2,8gP.
 
Hej.
Jag ger oxå lucern hackad strå, till min fölunge.
Han får en full hink varje dag, ca 2 kg blir det.
Äter med god aptit
 
Ja, jag fick i min häst ett strå typ! Hon är så himla kräsen, nästan så det blir jobbit! Hon äter inte socker, hårdbröd, eller äpplen! Komist va! :rofl:
Men hon äter Hö och glad är jag över det! :banana: :bump: Hahaha
 
Ger också Kraffts lucernhack. Mitt fullblod äter det glatt! Är uppe i 550 g nu, ska upp till 800 g.
 
Jag ger lusern hackad strå till min ena häst som inte vill gå upp i vikt. Han får 6 kg per dag. Jag tycker hackad strå är bäst eftersom de fortfarande ska tugga den ordentligt. Pellerna blir lite för mjukt för tänderna.

Han är mycket speciell eftersom han inte vill äta hö. så foder experten på Granngåden räknade ut att han kunde få 6 kg lusern i stället för hö.
 
Använder Kraffts lustern, pelleterad. Kostar 130 kr för en säck om jag inte minns fel. Jag ger 1 kg/dag till hannoveranervalalck 4 år 170 cm i mkh som utöver detta får 2 kg krafft groov, 12 kg hö.
 
Hej!
tack för era svar..jag står i valet och kvalet om jag ska ge lusern eller inte..ska räkna på krafft lusern och se vilka priser jag kommer upp i..
Det grovfodret jag vill ge, gillar inte pelleterat foder..
Hur mycket kan man ge av lusern, spelar det någon roll lixom?!
Någon som vet vad en normalgiva för proteintillskott är för islandshäst 300-400kg?!..
Har aldrig hållt på med lusern och vill gärna veta allt!
Hur ska det förvaras, kan man ha det ute fast under tak då?! absolut inget regn på det eller så, men kallt blir det ju.
Finns det andra som gör Lusern mer en Krafft?
Du som ge lusern, hur många säckar gör du av med i månaden?!
Är det hackat typ som fibergi lixom eller?

Häls. Gildra
 
det hackade och det pelleterade är EXAKT lika..och jag som heller inte gillar pelleterat foder hafr faktiskt hellre pelletsen och blöter upp ...den hackade är så smått hackat att det påminner mer om hö bös risken för foderstrupsförstoppningar måste ju vara ganska så hög...nu har jag både och, och blandar i hop med mycket vatten i en separat krubba...
 
Håller med martha om att det påminner om just "höbös" och det tycker jag också är lite läskigt, vill hellre ge soppan av uppblötta pelletar....
 
Jag gillar hacket mycket bättre än uppslaskade pellets. Blandar med kraftfodret och det tuggas ordentligt utan problem.
 
De kan sätta soppa i halsen med. :smirk: Min häst tuggar iaf lucernet noga, hon får lite vatten på fodret också. Men lucern, soja, krafft protein och havre slinker ner så bra så. :smirk:

Höbös, jag har alltid sagt boss! :cool:
 
Va? Näe så heter det inte alls! ;)

Nu har jag skapat en tråd t.o.m. på Gnägg för att fråga hur folk säger.. :crazy: :smirk: Men jag smög in en massa andra ord som jag också undrade över.. :smirk:
 
Jag använder lusernhack, det funkar bra (men jag mår lite dåligt över att jag inte vande in min häst så långsamt, hon har dock fått lusernpellets hela sommaren...men jag skäms ändå....)
Den säcken kostade 87 eller 97 spänn för 25 kg på Granngården (fasen, MAgdalena, du måste blivit lurad! :eek: ;))
Väldigt otympligt, för jag ger 1 kg per dag, och det VÄGER ju ingenting! Men jag gillar att det är ungefär som hö! Pållan smakade på det och spottade lite först, men sen gick det bra (OBS - glupsk :d)
 
Nej, lusernpellets kostar 110 kr för 25 kg, och hacket 120 kr för 25 kg. Jag har kollat prisuppgifterna. Dock kan det väl skilja en aning runtom i landet. Men 87-97 kr, du kanske fick en gammal säck? :confused: Eller köper du inte Kraffts lusernprodukter?
 
För Kraffts lucernpellets betalar jag ca 94:- / 25 kg. Hacket är dyrare, 118:- /25 kg. På Granngården.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
948
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 187
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp