Vilket lusernhack ska jag välja?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
På grund av skyhögt socker och rätt hög energi kommer jag inte att kunna använda årets hösilage, och behöver därför något substitut. På lite sikt ska jag absolut försöka hitta något annat hö/hösilage, men det är inte gjort på de 2 veckor som vi har kvar av de gamla valarna, så därför behöver jag hitta någon form av lusernhack så länge, så jag inte behöver ha panik.

Det finns ju så många märken av lusernhack på marknaden, vilket är bäst/mest prisvärt/bästa värden för bäst peng? :)
Kravet är att hacket _inte_ får innehålla melass, men gärna linfröolja. Så stora balar som möjligt (gärna 25-30 kg) är önskvärt. :)
 
Till min lättfödda ponny har jag gett Equsana Alfa Omega. Melassfritt lucernhack med linfröolja, dock även sojaolja (antar GMO?). Mest för att det varit den sort som varit enklast att kontinuerligt få tag på hos min återförsäljare (Västra götalandsregionen) men även för att Alfa Omegan hade lägst energiinnehåll av de sorter jag kikat på. Finns i bal på 20 kg, 240 kr/bal här. 10,5 MJ/kg och 110 g smbrp/kg.
 
Till min lättfödda ponny har jag gett Equsana Alfa Omega. Melassfritt lucernhack med linfröolja, dock även sojaolja (antar GMO?). Mest för att det varit den sort som varit enklast att kontinuerligt få tag på hos min återförsäljare (Västra götalandsregionen) men även för att Alfa Omegan hade lägst energiinnehåll av de sorter jag kikat på. Finns i bal på 20 kg, 240 kr/bal här. 10,5 MJ/kg och 110 g smbrp/kg.

Det där låter ju som toppenvärden! 😍
 
Har varit nöjd med kvaliteten på lucernhacket också, inga konstigheter! :up:
Någon gång har jag fått ge Alfa-A Molasses Free (20 kg/bal, runt 320-340 kr/bal. 11 MJ/kg och knappt 140 smbrp/kg) men i den är det även tillsatt mynta och bockhornsklöver. Equsana Alfa Omega har varit mer ekonomiskt försvarbart att använda och fungerat väl som ersättning för grovfoder i perioder :)

Sedan finns det väl en uppsjö av melassfria stråblandningar med lucern och ex. timotej om man kan och vill ge det (ex. Brogaardens Lucernemix eller Havens mix).
 
På grund av skyhögt socker och rätt hög energi kommer jag inte att kunna använda årets hösilage, och behöver därför något substitut. På lite sikt ska jag absolut försöka hitta något annat hö/hösilage, men det är inte gjort på de 2 veckor som vi har kvar av de gamla valarna, så därför behöver jag hitta någon form av lusernhack så länge, så jag inte behöver ha panik.

Det finns ju så många märken av lusernhack på marknaden, vilket är bäst/mest prisvärt/bästa värden för bäst peng? :)
Kravet är att hacket _inte_ får innehålla melass, men gärna linfröolja. Så stora balar som möjligt (gärna 25-30 kg) är önskvärt. :)


Min fångponny äter Dodsson&Horrells safe and sound, har dock inte innehållsförteckningen i huvudet :)
 
Varför inte vitklöver?
vitklöver? @Dressyrtjejen_97 skriver ju vitlök.

Nu i höst har jag köpt en fransk lucernhack helt utan tillsatser. Den dammar som:devil: så den måste blötas innan fodring men det är bösdamm och inget mögel. Jag är mögelalergiker och hade dött om det varit misnta lilla mögel i dammet. Balarna är stenhårt pressade så de tar väldigt lite plats, innehåller 20 kg
 
vitklöver? @Dressyrtjejen_97 skriver ju vitlök.

Nu i höst har jag köpt en fransk lucernhack helt utan tillsatser. Den dammar som:devil: så den måste blötas innan fodring men det är bösdamm och inget mögel. Jag är mögelalergiker och hade dött om det varit misnta lilla mögel i dammet. Balarna är stenhårt pressade så de tar väldigt lite plats, innehåller 20 kg
:o:o:o läste för snabbt
 
Jag ger broogardens lucerne mix. Dock gmo sojaolja.

Snittad lucern, ugnstorkat snittat gräs, vegetabilisk olja ( soja*- och linfröolja) * framställt av genetiskt modifierat Soja
 
På grund av skyhögt socker och rätt hög energi kommer jag inte att kunna använda årets hösilage, och behöver därför något substitut. På lite sikt ska jag absolut försöka hitta något annat hö/hösilage, men det är inte gjort på de 2 veckor som vi har kvar av de gamla valarna, så därför behöver jag hitta någon form av lusernhack så länge, så jag inte behöver ha panik.

Det finns ju så många märken av lusernhack på marknaden, vilket är bäst/mest prisvärt/bästa värden för bäst peng? :)
Kravet är att hacket _inte_ får innehålla melass, men gärna linfröolja. Så stora balar som möjligt (gärna 25-30 kg) är önskvärt. :)
Det finns ju ofta en max mängd lucernhack man kan ge på en dag de rekommenderar väl inte att man ger mer än 2 kg/dag så antar att du ska blanda ut med halm eller något annat stråfoder också. Finns många lusernhack med olja istället för lusern. I år föll valet på Dengies Alfa Melassfria för oss.
 
Det finns ju ofta en max mängd lucernhack man kan ge på en dag de rekommenderar väl inte att man ger mer än 2 kg/dag så antar att du ska blanda ut med halm eller något annat stråfoder också. Finns många lusernhack med olja istället för lusern. I år föll valet på Dengies Alfa Melassfria för oss.
Man kan ge hur mkt lusernhack som helst eftersom det är ett grovfoder.

Mitt sto som har föl vid sidan har fri tillgång på pelleterad lusern och det fungerar bra det med :)
 

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 991
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 827
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Jag hoppas kunna börja jobba några timmar i veckan inom en överskådlig framtid men vet verkligen inte alls vad jag ska leta efter eller...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 376
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 680
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp