Vilket matbord ska vi köpa?

Voeux

Trådstartare
JAG ÄR SÅ LESS PÅ SKITEN. Efter två misslyckade bordsprojekt står vi fortfarande utan matbord, och med två bord i lägenheten som vi inte vill ha :arghh: :cautious:

Nu hittade vi ett fint vitoljat ekbord som vi funderar på att köpa, men på webbsidan där det säljs så har det fått kritik för att det är mycket känsligt. "EJ LÄMPAT FÖR BARNFAMILJER!!" skrev en arg kommentar och jag kan ju känna lite att.. nej men barnfamiljer kanske inte borde köpa ett oljat bord överlag allra mindre ett vitoljat? :D Hur som helst, jag funderar på om det ens är lämpat för oss. Det är superfint men jag vill inte behöva vara rädd för att spilla, eller tjata på mina gäster om glasunderlägg. Samtidigt så tycker jag att många bord som inte är oljat trä ser trista och plastiga ut.

Vad ska vi köpa egentligen? Vi vill ha en snygg möbel, men som är lite slittåligt. Samtidigt behöver det vara ett ganska ljust bord eftersom vi märkte att ett mörkt inte riktigt passade in i vår lägenhet. Några tips? Vad har ni?
 
Gillar ni det så kör på. Jag tycker bord blir vackrare med spår av användning och älskar mitt träbord med spår från förr - både egna och andras.

Vill ni inte underhålla det så mycket så kanske vaxad yta är ett alternativ?
 

Vi har det här och jag älskar det! Vi råkade göra någon fuktfläck tidigt, men oljade bara fläcken och fick ett helt okej resultat. Bordet går att slipa och olja. För mig var utseendet väldigt viktigt och jag är mycket nöjd! Bordet var inte speciellt dyrt heller, i förhållande till andra liknande. Träslaget är mango (har ett annat namn som jag inte kommer på också).
 

Vi har det här och jag älskar det! Vi råkade göra någon fuktfläck tidigt, men oljade bara fläcken och fick ett helt okej resultat. Bordet går att slipa och olja. För mig var utseendet väldigt viktigt och jag är mycket nöjd! Bordet var inte speciellt dyrt heller, i förhållande till andra liknande. Träslaget är mango (har ett annat namn som jag inte kommer på också).

Superfint! :love:
 
Jag fastnade för detta nu (trots att det är mörkt):

varvsgatan-matbord-rundad-marmor-1.jpg


Funderar på svarta stolar till och ett matchande soffbord i svart marmor. Kommer bli ruinerad...
 
JAG ÄR SÅ LESS PÅ SKITEN. Efter två misslyckade bordsprojekt står vi fortfarande utan matbord, och med två bord i lägenheten som vi inte vill ha :arghh: :cautious:

Nu hittade vi ett fint vitoljat ekbord som vi funderar på att köpa, men på webbsidan där det säljs så har det fått kritik för att det är mycket känsligt. "EJ LÄMPAT FÖR BARNFAMILJER!!" skrev en arg kommentar och jag kan ju känna lite att.. nej men barnfamiljer kanske inte borde köpa ett oljat bord överlag allra mindre ett vitoljat? :D Hur som helst, jag funderar på om det ens är lämpat för oss. Det är superfint men jag vill inte behöva vara rädd för att spilla, eller tjata på mina gäster om glasunderlägg. Samtidigt så tycker jag att många bord som inte är oljat trä ser trista och plastiga ut.

Vad ska vi köpa egentligen? Vi vill ha en snygg möbel, men som är lite slittåligt. Samtidigt behöver det vara ett ganska ljust bord eftersom vi märkte att ett mörkt inte riktigt passade in i vår lägenhet. Några tips? Vad har ni?
När man har fest går det ju att duka med en sådan duk som ser ut som tyg, men i själva verket är en "vaxduk"? Då slipper man oroa sig för spill och glasunderlägg.......
 
När man har fest går det ju att duka med en sådan duk som ser ut som tyg, men i själva verket är en "vaxduk"? Då slipper man oroa sig för spill och glasunderlägg.......

Det är smart MEN jag tänker att man kanske vill ha sina fina möbler framme just när det är fest? :D Så man kan styla det lite snyggt hemma.
 
Marmor är ju jättekänsligt för fläckar, och de går inte att få bort.
Bättre med ett träbord då som man kan slipa och behandla (olja/vax). Kör på det bord du hittat :)

Jag tänkte att på mörk marmor så kanske fläckarna inte syns lika tydligt? Men sambon insisterar på ljust så då känns det för känsligt. Blev trä ändå, fast ett annat än det vi hittade från början. Körde på detta, ask i stället för ek:

backavagen-matbord-levande-springa-2.jpg
 
Alltså när jag ändå har en tråd igång om detta måste jag berätta om mina misslyckade projekt.

Först hittade vi ett bord vi ville ha, men det var slut i centrallager fram till v. 27. Hittade en kille som sålde det på Blocket, i en ouppackad kartong p.g.a felleverans. Åkte och köpte det, och kontrollerade på kartongen att det var rätt vara. När vi kom hem och packade upp det så såg skivan inte alls ut som på bilden. Den var.. skitful! Och jag kunde ju inte reklamera den eftersom jag köpt det på Blocket och dumt nog inte tittade på bordet innan jag tog hem det :grin: Så jag slipade upp det, betsade det och lackade. Vi monterade ihop och ställde det på plats. Det såg.. inte alls bra ut :D Bordet var fint, men passade inte alls in i vår lägenhet.

Då hade vi kvar vårt gamla bord i gamla lägenheten och har pratat länge om att skrapa bort den vita färgen på det och slipa upp. Så vi bestämde oss för att ta tag i det nu. Det tog två dagars arbete att skrapa bort färgen med färgborttagningsmedel, sedan fick vi bära bordet för hand till nya lägenheten eftersom flyttlasset gått några dagar innan och vi egentligen tänkt slänga det. Alltså, det väger fan ton! Svor hela vägen och hade blåmärken på hela armarna efter. Sen har vi slipat det i två dagar och det varit trädamm i hela lägenheten. Igår kväll var det dags att olja det och vi valde vanlig olja i stället för vitolja. Det blev GULT! :rofl: Alltså vi satt i soffan och stirrade på det så länge i tysthet 😂 Så jävla fult blev det.

Aja, nu har vi iaf ett riktigt fint bord på gång👍 Pank, men bara jag slipper jobba mer så betalar jag fan vad som helst just nu :D
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 916
Senast: fejko
·
Katthälsa Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: MJLee
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 353
Hemmet Har en liten fundering.. Jag ska kanske köpa en trea, oavsett om jag gör det inte så skulle det vara kul att kolla med er hur ni hade...
2
Svar
34
· Visningar
13 020
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp