Vilket mobilabonnemang?

TinyWiny

Trådstartare
Jag ska äntligen köpa min första smartphone och funderar då på att byta abonnemang. Jag har idag telia till vänner i kombination med hemtelefon och bredband vilket inte kostar något för själva abonnemanget. Jag brukar ha en faktura på ca 50-60 kr så jag ringer/smsar alltså inte särskilt mycket.
Jag är hemma för det mesta, jag är sjuk och förtidspensionär, alltså är jag inte ute och far mer än handling en gång i veckan om jag ens orkar det och enda gången jag egentligen har behov av mobilt bredband är om jag skulle hamna på sjukhus (inget vanligt och inget planerat) och det kanske till och med finns på sjukhusen numera?
Mina barn och min sambo har telia och det är till dem jag ringer mest.

Jag är inte främmande för att byta bolag om det är billigare och bättre. Jag har ingen bindningstid på det abonnemanget jag har idag. Kanske kan man lägga till mobilt bredband på det abonnemanget jag har idag? Jag hittar inte det alternativet på telias hemsida men det kan ju vara för att det abonnemanget inte säljs längre.
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Jag har Telia kontantkort och har lagt på ett helårspaket med surf och sms vilket funkar kanon för mig
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Jag har skaffat comviq kontantkort som kostar 195 kr i månaden och jag ringer, smsar, mmsar och surfar (3 gb) gratis då. Täckningen är dock sämre än Telia (hade deras kontantkort innan, samma som anna_panna).
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Ja jag är lite rädd att täckningen ska bli dålig och det vill jag ju inte. Telia har ju iallafall täckning här, övriga vet jag inte. Även om man tittar på deras respektive kartor så kan det ju vara som här att telia fungerar på nedervåningen men inte på övervåningen.
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Telia har ju abonnemang där surf ingår. Jag bytte nyligen till ett abonnemang för 99kr/mån där man får ringa, smsa och mmsa för hela beloppet. Fri surf upp till 100? MB nått sånt ingick också. Vsr iaf ett abonnemang "för dig som inte surfar så mycket". Så det verkar passa mig perfekt. :D
Ringer man för mer än 99kr så debiteras man så klart för det. ;)
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Jag funderade på det abonnemanget faktiskt men jag fattade inte att man fick ringa och smsa för beloppet, kanske är det något för mig ändå då. Men då kostar det 69 öre i minuten när man ringer eller? För nu betalar jag bara 69 öre i uppkopplingsavgift och sen kan jag prata hur länge som helst.
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Jag funderade på det abonnemanget faktiskt men jag fattade inte att man fick ringa och smsa för beloppet, kanske är det något för mig ändå då. Men då kostar det 69 öre i minuten när man ringer eller? För nu betalar jag bara 69 öre i uppkopplingsavgift och sen kan jag prata hur länge som helst.

Ja, själv funderade jag länge och väl för innan ringde jag för 29öre/min men abonnemangskostnaden på 49kr/mån fick jag inte ringa och sånt för, surf ingick inte heller. Så i slutändan tror jag ändå att jag kommer "tjäna" på bytet.

Vad är det för braigt abonnemang som bara kostar uppkopplingen?! :eek:
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

[...]Jag är hemma för det mesta, jag är sjuk och förtidspensionär, alltså är jag inte ute och far mer än handling en gång i veckan om jag ens orkar det och enda gången jag egentligen har behov av mobilt bredband är om jag skulle hamna på sjukhus (inget vanligt och inget planerat) och det kanske till och med finns på sjukhusen numera?[...]

Mobilt bredband tror jag inte du behöver tänka på faktiskt. De flesta (alla?) smartphones har en inställning som gör att man kan använda telefonen som router och alltså koppla upp datorn på Internet via telefonen (förutsätter naturligtvis att du har surf på telefonen) på samma sätt som du kopplar upp datorn på vilket trådlöst nätverk som helst. Det brukar vara väldigt enkelt. Då har du mobilt bredband när du behöver det utan att ha en separat enhet för det.

Trådkapar lite om det är ok - de som har tips på bra abonnemang med FRI surf till rimlig kostnad får gärna nämna dem. Jag har idag 3Pott och mobilt bredband från 3. Jag är väldigt missnöjd med främst det senaste som inte över huvud taget kommer upp i den utlovade hastigheten, hoppar ur (och ansluter inte automatiskt, man måste göra det manuellt) och är allmänt dåligt. Tänkte skippa mobilt bredband och bara ha telefon med fri surf. Vad skaffar man då? Tror att jag bara är intresserad av Telia och Tele2.
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Tydligen är Telenors fri surf/fast kostnad bra. Kostar väl 499 kr/månad tror jag, det kanske är för dyrt?
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Mobilt bredband tror jag inte du behöver tänka på faktiskt. De flesta (alla?) smartphones har en inställning som gör att man kan använda telefonen som router och alltså koppla upp datorn på Internet via telefonen (förutsätter naturligtvis att du har surf på telefonen) på samma sätt som du kopplar upp datorn på vilket trådlöst nätverk som helst. Det brukar vara väldigt enkelt. Då har du mobilt bredband när du behöver det utan att ha en separat enhet för det.

Trådkapar lite om det är ok - de som har tips på bra abonnemang med FRI surf till rimlig kostnad får gärna nämna dem. Jag har idag 3Pott och mobilt bredband från 3. Jag är väldigt missnöjd med främst det senaste som inte över huvud taget kommer upp i den utlovade hastigheten, hoppar ur (och ansluter inte automatiskt, man måste göra det manuellt) och är allmänt dåligt. Tänkte skippa mobilt bredband och bara ha telefon med fri surf. Vad skaffar man då? Tror att jag bara är intresserad av Telia och Tele2.

Fast jag menar att jag måste väl ha ett abonnemang för att kunna surfa med telefonen? Eller? Att jag kan koppla upp mig här hemma på vårt trådlösa nätverk fattar jag men om jag vill surfa på stan t.ex så måste jag väl ha ett abonnemang för det? Alltså jag är så extremt oteknisk så nu kanske jag gör bort mig jättemycket :o men det bjuder jag på isåfall.
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Ja, själv funderade jag länge och väl för innan ringde jag för 29öre/min men abonnemangskostnaden på 49kr/mån fick jag inte ringa och sånt för, surf ingick inte heller. Så i slutändan tror jag ändå att jag kommer "tjäna" på bytet.

Vad är det för braigt abonnemang som bara kostar uppkopplingen?! :eek:

Med telia till vänner ringer man gratis till alla med telia :)
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Fast jag menar att jag måste väl ha ett abonnemang för att kunna surfa med telefonen? Eller? Att jag kan koppla upp mig här hemma på vårt trådlösa nätverk fattar jag men om jag vill surfa på stan t.ex så måste jag väl ha ett abonnemang för det? Alltså jag är så extremt oteknisk så nu kanske jag gör bort mig jättemycket :o men det bjuder jag på isåfall.

Ja, det måste du. :) Det är det som brukar kallas surf, medan mobilt bredband är till datorn (har du surf på mobilen kan du även använda den som mobilt bredband till datorn, hänger'u me? ;) ). Det borde gå att lägga till surf till det abonnemang du redan har om du vill behålla det, jag betalar t.ex. 49kr i månaden för fri surf i tillägg till mitt vanliga abonnemang hos Telia (under Mina Sidor --> Mina Abonnemang kan man se vilka tjänster som går att lägga till och vad det kostar).

Finns det inte någon bra sida där man kan skriva in hur mycket man ringer/sms:ar/surfar osv och så talar den om vilken operatör som blir billigast för en, någon som vet?
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Ja, det måste du. :) Det är det som brukar kallas surf, medan mobilt bredband är till datorn (har du surf på mobilen kan du även använda den som mobilt bredband till datorn, hänger'u me? ;) ). Det borde gå att lägga till surf till det abonnemang du redan har om du vill behålla det, jag betalar t.ex. 49kr i månaden för fri surf i tillägg till mitt vanliga abonnemang hos Telia (under Mina Sidor --> Mina Abonnemang kan man se vilka tjänster som går att lägga till och vad det kostar).

Finns det inte någon bra sida där man kan skriva in hur mycket man ringer/sms:ar/surfar osv och så talar den om vilken operatör som blir billigast för en, någon som vet?

Tack :) Då var det som jag trodde fast jag hade blandat ihop begreppen lite ;)

Mitt abonnemang säljs inte längre så det står ingenstans om man kan lägga till och vad det kostar isåfall. Jag får helt enkelt ringa dem i morgon och höra vilken kombination man kan göra.

Men hur ska man veta hur mycket man gör åt? Jag menar, det är ju ganska sällan som jag kommer använda det så det känns ju onödigt att betala en massa som jag inte använder men på samma gång så vill jag ju inte att det tar slut om jag skulle behöva använda det några dagar om jag hamnar på sjukhus t.ex. Kan man kanske köpa till extra om det tar slut en månad? Det kan ju vara värt att lägga ut en slant när man ligger där och har tråkigt på ett sjukhus. Jag klarar mig ju inte utan buke :o
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Comviqs för 245 kr i månaden är bra, ingen uppsägningstid och finns som kontantkort med så då behöver man ju inte ladda om man inte villa
 
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Jag tycker du ska ringa Telia och kolla vad det kostar att lägga till surf (under förutsättning att du är nöjd med ditt abonnemang naturligtvis). När jag köpte min första surfbara telefon hade jag ett Comviq-abonnemang utan surf. Jag ringde Comviq och lade till surf. Gick på några minuter när man pratade med dem, men det fanns ingen info på kundtjänst eftersom abonnemanget inte fanns längre.

Efter dina beskrivningar gissar jag att du klarar dig med lägsta volym som (väl?) brukar vara 0,5 gig/månad. Men - ja. Vanligtvis (alltid?) är det så att om man använder upp det kan man betala lite mer och få mer surf.

Med tanke på hur du beskriver täckningen hemma hos er skulle jag vara tveksam till annan operatör än Telia. Dock finns det exempel på ställen där andra operatörer har bättre täckning, men generellt sett är Telia ändå bäst.

EDIT: dessutom spelar telefonen roll för täckningen (trots att många inte tror det). Många moderna smartphones är sämre på de basala telefonfunktionerna än gamla, hederliga knapptelefoner, något som vissa telefonförsäljare förnekar ivrigt men det är ett faktum!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket mobilabonnemang?

Ja jag ska ringa telia idag och höra för det vore nog det absolut billigaste.

Jag har både märkt på näras smartphones och hört många säga att det är betydligt mycket sämre mottagning med smartphones än med en gammal och det är i mina ögon ganska märkligt att försäljare förnekar det. Det är ju bara så det är, det är ju liksom fakta.

Tack för hjälpen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
IT & mobiler Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 353
Senast: Uttern
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 123
Senast: TinyWiny
·
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp