Vilket ord letar jag efter?

Wille

Trådstartare
Om man är pedant så klarar man antagligen av att följa de hårda krav man har.

Men om man har hårda krav men inte kan uppfylla dem, vad kallas man då?
 
Om man är pedant så klarar man antagligen av att följa de hårda krav man har.

Men om man har hårda krav men inte kan uppfylla dem, vad kallas man då?

Ambition som ligger långt över förmåga är slitigt. Och kan man inte öka förmågan så återstår att låta kraven möta förmågan.

Alltså lite mer ambition än förmåga kan emellanåt vara en bra morot att jobba med, men om det hela tiden misslyckas tänker jag att det bara står i vägen för att känna sig tillfreds.

Begrepp har jag inte riktigt men på nåt sätt handlar det om att inte komma till insikt om verkligheten. Det blir en dröm om att uppfylla hårda krav som inte finns inom det realistiskt möjliga.

Drömmare?

Men jag tänker nog att man kan vara pedant och att det i den gruppen finns väldigt många som inte är nöjda med vilken ordning de har. Säkert lika många som de som verkligen trivs med att ägna stor del av sitt liv att återställa den ordning man vill ha.

Så jag tycker pedant mer är en beskrivning av önskan om ordning, än om förmågan att hålla den? Så det passar nog också as-is.
 
Senast ändrad:
Ambition som ligger långt över förmåga är slitigt. Och kan man inte öka förmågan så återstår att låta kraven möta förmågan.

Alltså lite mer ambition än förmåga kan emellanåt vara en bra morot att jobba med, men om det hela tiden misslyckas tänker jag att det bara står i vägen för att känna sig tillfreds.

Begrepp har jag inte riktigt men på nåt sätt handlar det om att inte komma till insikt om verkligheten. Det blir en dröm om att uppfylla hårda krav som inte finns inom det realistiskt möjliga.

Drömmare?

Men jag tänker nog att man kan vara pedant och att det i den gruppen finns väldigt många som inte är nöjda med vilken ordning de har. Säkert lika många som de som verkligen trivs med att ägna stor del av sitt liv att återställa den ordning man vill ha.

Så jag tycker pedant mer är en beskrivning av önskan om ordning, än om förmågan att hålla den? Så det passar nog också as-is.
Jag har tidigare använt ordet pedant, men fick höra att det inte passade att använda vid oförmåga att hålla ordning.

Jag har försökt öva på min acceptans att stå ut med oordning, för jag mäktar inte med att hålla den ordning jag önskar. För som du säger, ambition som ligger långt över förmåga är slitigt.
 
Om man är pedant så klarar man antagligen av att följa de hårda krav man har.

Men om man har hårda krav men inte kan uppfylla dem, vad kallas man då?
Orealistisk.

Man får ett hårt liv om man aldrig svarar upp mot sina ambitioner. För mig tog det otroligt mycket mer energi att inte orka städa än att städa men det hjälpte inte mer än tillfälligt hur mycket jag än bestämde mig. För mig gällde det att få bukt med grundproblemet.
 
Jag har tidigare använt ordet pedant, men fick höra att det inte passade att använda vid oförmåga att hålla ordning.

Jag har försökt öva på min acceptans att stå ut med oordning, för jag mäktar inte med att hålla den ordning jag önskar. För som du säger, ambition som ligger långt över förmåga är slitigt.

Jag skulle säga att man visst kan vara pedant även om man saknar förmågan att hålla ordning. Och jag kan förstå om det tär på en och att det blir extra slitigt när bilden av hur man är och hur man vill ha det och vad man faktiskt klarar av skiljer sig åt.

Man kan också vara pedant gällande något och en slarver när det gäller andra saker. Pedanteri behöver så stt säga inte genomsyra hela ens vardag.
 
Jag tycker inte att ordet pedant relaterar till om man faktiskt har ordning eller har förmåga till det eller ej. Utan att det handlar om att en har personlig läggning eller (över)fixering vid ordningen för sin egen skull. Alltså inte relaterat till vilka praktiska behov en har av ordning, men att det av princip och bara för att ska vara ordning. Ofta då tillämpat överallt och alltid.

Pedanteri kan bli jobbigt om en inte kan ha den ordningen, eller om en felprioriterar sina resurser så saker som egentligen är viktigare inte blir gjorda.
Men också om en pressar sina preferenser på alla i omgivningen utan att lämna utrymme för kompromisser eller anpassningar, då en lär hamna i konflikter och riskera att det får sociala konsekvenser.
 
Senast ändrad:
Sen vill jag hävda att en person kan ha stort behov av ordning utan att vara pedant. Det kan vara en funktionell kompensationsstrategi för att få bättre vardag t.ex. om en har vissa kognitiva eller exekutiva funktionsnedsättningar. Så länge det är praktiskt förankrat och fyller konkreta funktioner så kan en ha massa ordning som en är strikt med att hålla utan att det för den skull är pedanteri.
 
Ambition som ligger långt över förmåga är slitigt. Och kan man inte öka förmågan så återstår att låta kraven möta förmågan.

Alltså lite mer ambition än förmåga kan emellanåt vara en bra morot att jobba med, men om det hela tiden misslyckas tänker jag att det bara står i vägen för att känna sig tillfreds.
Träffande analys.
Dock är det inte givet att det alltid är en för hög ambition som ska justeras. Kan också vara så att en för låg förmåga ska kvalificera till hjälp från handikappomsorgen. Beror på vilken nivå de olika bitarna ligger på.
(Förstår att det inte var de fallen du tänkte på, vill bara för fullständighetens skull påpeka att det inte alltid ska vara individens ambition som ska sänkas till den nivå en klarar av att producera på egenhand.)
 
Sen vill jag hävda att en person kan ha stort behov av ordning utan att vara pedant. Det kan vara en funktionell kompensationsstrategi för att få bättre vardag t.ex. om en har vissa kognitiva eller exekutiva funktionsnedsättningar. Så länge det är praktiskt förankrat och fyller konkreta funktioner så kan en ha massa ordning som en är strikt med att hålla utan att det för den skull är pedanteri.
Vad skulle du kalla en person som har stort behov av ordning?
 
En person som har stort behov av ordning.

Det finns inte epitet och etiketter på allt som utmärker oss.
Det är väl därför jag använt ordet pedant eftersom jag har ett behov av ett ord för hur jag är. Det ordet är det som kommer närmast.
 
Tycker inte det ordet passar för när man inte vill ha disk stående och rent på köksbordet.

Jag håller med. Jag är kontrollfreak men har inget problem att ha stökigt runt mig. Däremot skulle ni bara se mina listor när jag ska resa någonstans! Jag kollar upp allt! Alla eventualiteter funderas på noggrannt och med mer eller mindre noja.

Jag måste ha full koll på saker och både hängslen och livrem men har inga större problem med stök.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag uppfyller inte kraven för ROT, kan man amvända RUT istället eller finna det något annat avdrag som man kan få? Det gäller...
Svar
14
· Visningar
772
Hemmet Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är...
Svar
14
· Visningar
765
Senast: bettysmatte
·
IT & mobiler Hjälp :-) Jag skulle behöva en laptop eller surfplatta bara för att kunna ta med mig på resor och streama film eller serier. Den ska...
Svar
7
· Visningar
532
Senast: KesoNeso
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 947
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp