Vilket parti har bäst djurskyddspolitik?

hästisvasteras

Trådstartare
Hej!

Jag och mina vänner hade tidigare idag en diskussion om vilket parti som har den bästa djurskyddspolitiken. Detta ämne berör såklart inte bara oss hästmänniskor utan även t.ex. bönder.

Själv lutar jag lite åt SD pga att de bland annat stod att de vill ha en djurskyddspolis och skärpa straffen för djurplågeri. Jag tycker även att det är viktigt att begränsa djurförsök så att man bara får göra det för att utveckla nya mediciner.

Vad tycker ni? :)
 
Hej!

Jag och mina vänner hade tidigare idag en diskussion om vilket parti som har den bästa djurskyddspolitiken. Detta ämne berör såklart inte bara oss hästmänniskor utan även t.ex. bönder.

Själv lutar jag lite åt SD pga att de bland annat stod att de vill ha en djurskyddspolis och skärpa straffen för djurplågeri. Jag tycker även att det är viktigt att begränsa djurförsök så att man bara får göra det för att utveckla nya mediciner.

Vad tycker ni? :)
Svaret beror nog en del på vad du anser vara bra djurskydd?

Bra veterinärorganisation, restiktioner för antibiotika, stopp för gifter som hanmlar i djurens foder, vettig måttregler för stallar - allt detta står de flesta partier för.


Men vill man sätta folk i fägelse för att de har några cm fel takhöjd i stallar, ta resurser från hjälp till männisor som utsätts för brott och fördela dem till djurpoliser etc - Ja då är nog SD ditt parti.
- ja jag är ironisk, Men bara en liten smula tyvärr.
 
Ptja, kollar man på vad som gjorts så verkar ju rödgröna vara bättre alternativ än alliansen (kolla tex på att de hårdare kraven för pälsfarmer som rödgröna tog fram bara revs upp när alliansen kom till makten 2006). Och ptja, de som flirtar med sd just nu är ju inte de rödgröna om vi säger så.
 
Varför får jag känslan av att den här tråden bara är ett försök att profilera SD som partiet för de som bryr sig om djurskydd?

Är ju intressant att en person blir medlem och som första inlägg skriver om partipolitik.

Jag är själv inte partipolitisk men en av de saker som kommer avgöra var jag lägger min röst är djurskyddspolitiken.
 
Ptja, kollar man på vad som gjorts så verkar ju rödgröna vara bättre alternativ än alliansen (kolla tex på att de hårdare kraven för pälsfarmer som rödgröna tog fram bara revs upp när alliansen kom till makten 2006). Och ptja, de som flirtar med sd just nu är ju inte de rödgröna om vi säger så.

Sant, har inte så bra koll på hur det går till på minkfarmarna.
 
Jag är själv inte partipolitisk men en av de saker som kommer avgöra var jag lägger min röst är djurskyddspolitiken.

Bryr du dig det minsta om jämställdhet och människovärde så lägger du inte din röst på SD, eller liknande partier, oavsett hur fin du må tycka att deras inställning till djurskydd är. Det är tämligen huvudlöst att lägga en stor del av tyngden i ens röst på enskilda frågor på det viset.

Jag tycker också att det är suspekt att skapa ett konto till synes enbart för att ställa frågor om politik såhär när det drar ihop sig till val, och speciellt då SD som redan är ett milt sagt kontroversiellt parti. Liksom, vad vill du att vi ska säga? "Javisst, rösta på ett parti som vill göra livet surt för typ alla som inte är vita hetero-män ur överklassen"?
 
Ansvaret för djur är ju precis taget bort från polisen till länsstyrelsen (dvs även den delen polisen haft fram till nu).
Djurskyddslagen är/håller på att bli ändrad, borde vara lätt att se vilka som stått bakom det.
Ang djurförsök, vill du ha bort även beteendestudier och provfiske?
 
Sant, har inte så bra koll på hur det går till på minkfarmarna.
Alldeles oavsett vad SD tycker på området så lär djurskyddsfrågor få stryka på foten om SD får nånting att säga till om iom att invandrare (och kvinnor, och hbtq-personer...) tydligen är satan självt.
Det är som om M fick välja mellan att förbjuda djur på cirkus eller sänka skatten liksom. "Med en lägre skatt kan cirkusen köpa en till elefant istället!".
 
Ansvaret för djur är ju precis taget bort från polisen till länsstyrelsen (dvs även den delen polisen haft fram till nu).
Djurskyddslagen är/håller på att bli ändrad, borde vara lätt att se vilka som stått bakom det.
Ang djurförsök, vill du ha bort även beteendestudier och provfiske?

Nej. Ansvaret för djur är inte precis flyttat från polisen till länsstyrelsen.

Det som ändrats är att det inte längre är polisen som verkställer länsstyrelsens beslut om omhändertagande. Utan nu är det lst själva som ansvarar för att omhänderta, förvara och ev sälja dessa djur.
 
Nej. Ansvaret för djur är inte precis flyttat från polisen till länsstyrelsen.

Det som ändrats är att det inte längre är polisen som verkställer länsstyrelsens beslut om omhändertagande. Utan nu är det lst själva som ansvarar för att omhänderta, förvara och ev sälja dessa djur.
Och tillsynsbiten.

Tillägg: menar alltså inte att polisen har haft huvudansvaret för djurskyddet. Min främsta tanke (även om den kanske inte framgick) var att det känns väldigt ineffektivt att lägga om den nu igen med tanke på nedlagda resurser. Utan nån egentlig åsikt om vilken myndighet som är bäst lämpad.
 
Senast ändrad:
Och tillsynsbiten.

Tillägg: menar alltså inte att polisen har haft huvudansvaret för djurskyddet. Min främsta tanke (även om den kanske inte framgick) var att det känns väldigt ineffektivt att lägga om den nu igen med tanke på nedlagda resurser. Utan nån egentlig åsikt om vilken myndighet som är bäst lämpad.

Ja, jag glömmer alltid tillsynslagen!

Jag läste ditt inlägg som att polisen haft huvudansvaret, och många har inte så bra koll på vem som gör vad och varför, så ville förtydliga.

Håller med om att det kanske inte verkar så resurssmart att lägga om igen. Men är nog i lägret av att det inte är det bästa beslutet att länsstyrelsen ska verkställa sina egna beslut. Samtidigt låter det ju bra med motiveringen att polisen ska renodla sina uppgifter...
 
Hej!

Jag och mina vänner hade tidigare idag en diskussion om vilket parti som har den bästa djurskyddspolitiken. Detta ämne berör såklart inte bara oss hästmänniskor utan även t.ex. bönder.

Själv lutar jag lite åt SD pga att de bland annat stod att de vill ha en djurskyddspolis och skärpa straffen för djurplågeri. Jag tycker även att det är viktigt att begränsa djurförsök så att man bara får göra det för att utveckla nya mediciner.

Vad tycker ni? :)

Sverigedemokraterna har ju dock ingen plan på hur ovanstående skulle finansieras och förverkligas och de har väl inte gjort ett skvatt för djurskyddet senaste året?
De vill införa en lag som förbjuder djurbordeller till exempel. Då undrar jag hur mycket problem med djurbordeller vi har i Sverige egentligen? :confused:
SD har väl inte ställt sig bakom den nya djurskyddslagen till exempel?
Nä de flesta övriga partier har mycket mer att komma med vad gäller djurskydd. Överlag är det väl framförallt de rödgrönrosa som bryr sig mer om djurskydd än övriga partier.
 
De rödgröna var väl dem som inrättade djurskyddsmyndigheten med en miljöpartist i ledningen? Som bl.a. ville sätta stopp för de kanske bästa storskaliga djurhållningar vi har i Sverige: Revingefältets köttdjur och gotlandsrussen på Lojsta hed. Och mycket annat.

Jag uppfattar MP som ett parti som i praktiken på flera områden aktivt arbetar för försämrad djurhållning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 134
Senast: Klara
·
Övr. Barn I den utbrutna tråden på allmänt om 20-åringen som sköts ihjäl av polis här om dagen berör ett av spåren i diskussionen leksaksvapen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 979
Senast: pollex
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 814
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp