Vilket sele???

J

Johanna_Agge

Jag har en varmblodsvalack, har kört honom lite nu å då, bara med en trilla dock och ett loksele nu ska jag köpa en rockard eller ja köpte en tidigare men ska lämna tillbaka den eftersom skaklarna va helt olika. Ska köpa en annan nu. Nu undrar jag om det finns något sele man kan använda till både trillan och rockarden som inte är alltför klumpigt, inget loksele. Alltså som han kan dra relativt tungt med men ändå så är det inte alltför klumpigt.//JOhanna

M

miamiamia

Hej
Här kan du hitta olika selar www.equilex.se jag tycker du skall satsa på en bröstsele den kommer att passa båda dina vagnar.
/M

Det finns ju lätta och smidiga lokselar. En loksele i arbetsutförande är ju som sagt tung och klumpig. Men det finns sk åkselar och finselar som är lätta.
Men en bröstsele i lite mer kraftigt utförande passar kanske bättre om du tycker det. Om man inte har en häst med en lågt ansatt hals som slutar vid bogspetsarna. Detta gäller väl kallblod och liknande med kraftig och bred hals. (Då finns det inte plats för en brösta utan den trycker mot strupen eller bogspetsarna).
Det är ju lite enklare att köpa en bröstsele för då ingår ofta draglinor, baksele tömmar och huvudlag. Vilket det sällan gör om man köper loksele.
Några sidor med olika selar: Tärnsjö Börjes Hööks

J

Johanna_Agge

tack för hjälpen :bow: han har inte lågt ansatt hals så en bröstsele skulle nog passa ganska bra... men vet du hur mycket en tärnsjösele kostar..?? de såg dyra men bra ut...//Johanna

A

alisson

Tärnsjös är DYRA men jättebra. :love:
hööks och börjes har billiga men dom är inte jätterliga i lädret.
JAg valde istället att köpa en bagagnad. Då kan man få en lite bättre sele men som inte kostar jätte mkt.

J

Johanna_Agge

jo ska göra det jag också.... hittade en annons på buke som verkade bra... har pratat med hon som lagt ut den... nu återstår det bara att tigga mamma på lite pengar... :D//Johanna

Liknande trådar

• Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 153
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Soffa i skinn eller tyg