Bukefalos 28 år!

Vilket stall hade du valt?

annan1

Trådstartare
Jag står idag ett av de tre stall som jag beskriver nedan, men är av flera skäl intresserad av att flytta (drar inte bakgrunden här utan försöker hålla stallbeskrivningarna hyfsat objektiva - av det jag skrivit i andra trådar går det säkert lista ut vilket stall jag står i, men skriv i så fall inte det i ditt svar!)

Eftersom mitt flyttbehov inte är akut och hästen inte far illa, velar jag hit och dit. Ska jag strunta i nackdelarna och stanna kvar och försöka trivas, eller ska jag flytta och hoppas att det blir bättre på nya stället?

Jag vet vartåt det lutar, men det vore intressant att höra vad andra tycker. Blir därför glad om du orkar läsa igenom stallbeskrivningarna, välja ett av stallen och motivera valet!

Min häst är en femårig c-ponnyvalack av kallblodstyp och jag är hobbyryttare med träningsintresse (dvs. inte renodlad skogsmulle).

Stall 1:
12 minuter med bil, möjligt att cykla på sommaren
Hyra 3000, allt foder + strö ingår
1 kvällspass med insläpp/fodring per månad + 2 helgpass per år.
Hästarna ute 7 - 15 den mörkaste årstiden, sedan successivt längre
4 fodringar per dag, alt. fri tillgång på silage i hagen
Analyserat grovfoder
Belyst ridbana som vinterunderhålls
Många gemensamma aktiviteter för den som vill
Separata valack/stoflockar med hästar + ponnyer i åldern 6-20
Bra hagar
Kraftigt sommarbete, möjlighet att stalla in de hästar som behöver det
Varmstall med fikarum

Stall 2:
7 minuter med bil, möjligt att cykla/gå
Kallhyra 1600, allt annat betalas separat. Hö köps in gemensamt.
1 insläpp per vecka, 1 insläpp+utsläpp+städning av stallet var tredje helg
Hästarna ute 9 - 15 den mörkaste årstiden, sedan successivt längre
4 fodringar per dag, analyserat silage
Belyst ridbana som inte vinterunderhålls
Blandflock med hästar i åldern 10 år och uppåt
Bra hagar
Sommarbete utan tillgång till stallet (utom vid vet. ordination)
Varmstall utan fikarum

Stall 3:
20 minuter med bil
Hyra 2500, allt ingår + fullservice inkl. mockning och tillsyn
Fri tillgång på silage (ej analyserat) i hagen, möjlighet att välja halmgiva i boxen på kvällen
Hästarna ute 05.00-19.00 även den mörkaste årstiden
Belyst ridbana som vinterunderhålls
Blandflock med hästar + ponnyer mellan 3 och 20 år
Bra hagar
Möjlighet att välja mindre kraftigt sommarbete
Kallstall av enkel typ
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Hade det varit mina ponnyer hade jag gärna ställt de i stall nr 3. Dels för att det är lång utevistelse och dels för att det finns möjlighet till mindre kraftigt bete. Dessutom så är det skönt att slippa in/utsläpp.

Men även stall 1 verkade bra. Särskillt eftersom ridbanan underhölls under vintern vilket gör att man kan fortsätta träna.

Men i övrigt så spelar stallsämjan också in. Bra gemenskap i stallen? Ridning ute i skog och mark? Möjlighet att få dit tränare alt åka iväg oh träna?
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Definitivt stall nummer 3 om det är god hästhållning. För mig är fullservice mycket värt och 20 minuter med bil är inte dödligt, särskilt inte när man inte måste åka. Det som slås ner på är att fodret inte är analyserat. Kan man välja att dela på analysen på de som har hästar där till nästa säsong? Enligt min erfarenhet (inackorderad på fullservice idag och har erbjudit fullservice själv) är det enklare med fullservice just för att det sker på stallägarens vis. Inte onödigt många sätt att hantera hästarna på och mindre tjafs än kollektivstall där det är många viljor och behov som ska komma in osv.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Men i övrigt så spelar stallsämjan också in. Bra gemenskap i stallen? Ridning ute i skog och mark? Möjlighet att få dit tränare alt åka iväg oh träna?

Kan väl avslöja att (bristen på) stallsämjan i mitt befintliga stall är ett av skälen till att jag funderar på flytt. De andra två stallen verkar ha bättre stämning - men jag kan ju inte veta säkert att jag kommer att trivas.

Alla tre stallen har fina ridvägar, 1 och 3 möjligen ännu bättre/mer varierade än 2.

Bara stall 1 har regelbundna "organiserade" träningar, men eftersom belyst ridbana finns på alla ställen går det ju att ta dit egen tränare. Åka iväg och träna gör jag inte, och inget av stallen har skrittavstånd till ridhus. Det gör mig absolut ingenting, ridbana räcker för mina behov.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Det som slås ner på är att fodret inte är analyserat. Kan man välja att dela på analysen på de som har hästar där till nästa säsong?

Jag skulle gärna betala för en analys själv, men eftersom det är fri tillgång på grovfoder undrar jag hur mycket det egentligen ger. Dessutom kommer fodret enligt uppgift från olika vallar så jag tänker att näringsvärdet kan variera mycket.

Det jag vet är att samma grovfoder används till mjölkkor så proteinvärdet borde inte vara alltför dåligt. Men kanske kan fodret vara för kraftigt?
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Jag vet inte i vilket av stallen du står i men eftersom du säger att stallsämjan inte är den bästa borde du kanske kika lite nogrannare på de andra två och höra runt där?
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Enligt mitt sett att se på hästhållning så kan bara stall 1 vara tänkbart och då är det p g a det är det enda stallet som inte har blandflock. Vill definitivt inte ha någon av mina hästar i blandflock p g a skaderisken. Absolut inte om det är ett sto jag har själv.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Inget av dem.

Stall 1+2 har åt helskotta för korta utetider. Stallet 3 har bra utetider men blandflock vilket absolut inte funkar till min stora häst.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Jag hade valt stall nr 1 pga att det är det enda stallet som har uppdelat ston och valacker. För mig är det viktigt. Sen hade ju utevistelsen gärna fått vara längre.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Stall 3. De övriga diskvalificerar sig med alldeles för lite utevistelse.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Om jag var tvungen att välja hade jag valt stall 3. Bäst utevistelsetider (vilket är en av de viktigaste faktorerna för mig)
Nu funkar inte min häst (valack) i blandflock dock (sålänge inte blandningen innebär att han är ensam kille) så det hade iofs ändå satt stopp där, men ponera att min häst fungerade i blandad flock, så hade jag valt nr 3.

Oanalyserat hö är heller ingen hit, men som sagt, utevistelsen står högre upp på listan.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Hmm jag tycker alla stall låter bra (fast stall två sämst) men stall 3 bättre pga man slipper utsläpp/insläpp och det är lång utevistelse för hästen. Men då gäller det att man har råd att betala bensin för att åka ca två mil (?) nästan varje dag.
Jag får stå billigt (i princip gratis) i ett stall 1 mil (10 min) bort men då har jag inget ridsällskap, ingen ridbana och inte så hemskt bra med ridvägar. Så jag har valt att betala 1600 kr i månaden istället - för att ha stallet två min bort, ridbana, ridsällskap och bra vägar samt att allt ingår utom mockning, kraftfoder och foderförberedelser.

Så jag hade gått efter ridsällskapet/stallkompisarna vem som verkar trevligast och roligast/bäst umgänge helt enkelt - det är jätte viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket stall hade du valt?

Hade definitivt valt stall nr 3..
Troligtvis ett bra pris utifrån vart du bor någonstans + att du inte blir så bunden. Dessutom kan man ju be om att stallägaren tar en analys/ inte så krångligt och kostar inte en massa heller.. Ngt denne kommer att tjäna på.
Låter som en schysst deal, trots lite pengar på benisn/busskort.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Stall 3 är det enda som kan komma ifråga. De andra har så dåliga utetider att det inte hade varit aktuellt för mig. Analys tar jag gärna själv så vet jag att den är korrekt tagen så det är inga problem.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Jag hade valt stall 1 pga. varmstall, fri tillgång på analyserat silage, samt att det verkar ske lite saker där. Minus för uppdelade flockar (mitt sto går bäst med valacker), utetiderna samt stallpassen dock, det sista skulle kunna få mig att välja bort det om det står många hästar där.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Stall tre och själv analysera grovfodret. Främst pga utevistelse, kallstall samt möjlighet att välja vilken typ av bete du vill ha.

Har 15-20 min med bil till stallet idag, det går att cykla på 30-45 min, och det funkar bra. Gillar dock inte att det är fri tillgång av hö i hagen, men det kanske funkar på din häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket stall hade du valt?

Inget av dem faller mig direkt i smaken.

Det som är viktigast för mig är klimatet i stallet, utevistelsetid, hagkvalitet och kvalitet på grovfoder.
En annan sak att ta i beaktande är att om hästen blir sjuk och man behöver åka till stallet 2 eller flera gånger per dag så får avståndet inte vara för stort.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Stall 1:
för korta utetider, men bättre än nr 2
kraftigt bete kanske inte lämpar sig för ponnyn, då är det drygt att behöva strula hela sommaren med annat bete, insläpp/utsläpp osv

Stall 2:
för korta utetider
ridbana som inte vinterunderhålls=ingen ridbana känner jag
blandflock kan vara negativt, men det beror ju på individerna
trist att inte ha tillgång till stallet sommartid, det är nog en dealbreaker för mig

Stall 3:
20 min med bil är inget, jag har prövat lite olika och 40-45 min är smärtgränsen för mig, förutsatt att jag inte behöver åka till stallet varje dag, och det behöver du ju inte i ett fullservicestall
analys skulle jag ev bekostat själv efter att ha pratat med höleverantören, dvs om det känns som att det kunde ge något. Annars är jag av uppfattningen att man i ganska stor utsträckning kan fodra med ögat. Det är ju inte som att man analyserar kvoter på maten till ungarna, och de verkar ju överleva?
blandflock kan som sagt vara problem, beroende på sammansättning

Så, stall 3 skulle jag valt utan att tveka.
Mina killar funkar i blandflock, om någon valack (eller sto) har blivit allför kärleksfull så har munkpeppar varit otroligt effektivt för att lugna känslorna.

Nu bor jag ju norr om stan, men jag har ju sökt stall även söder om innan.
Det som är viktigast egentligen är en vettig stallägare som har koll på sina skyldigheter och hur man håller ordning på ett inackorderingsstall. Hittar man en sån stallägare så brukar allt annat lösa sig. Det är ofta god stämning då ordning och reda inte skapar en massa frågor och tjafs, hagarna är i god ordning om hästarna hanteras och huseras på ett säkert vis.

Personligen vill jag helst ha ett stall där jag inte behöver vara där varje dag, därför kan man tänka sig ett lite längre avstånd. Det borde ju gå att räkna på vad det kostar att åka till 1 resp 2 dagligen, jämfört med tex 5 dagar per vecka till 3? Jag skulle tippa att det inte blir stor skillnad.
Man kan också räkna med den tid det tar för dig att mocka och fixa stallpass på 1 och 2, tid är pengar och det är mycket värt att bara kunna fokusera på hästen när man är i stallet.

Om det är för långt att cykla hela vägen till 3 så kanske man kan åka buss eller nått en bit och sedan ha en cykel där så man kan cykla sista biten? Det är rätt smidigt.

Angående träningar och anordnade saker så kan man ju själv bli den som drar ihop ett gäng till träning, det brukar uppskattas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 262
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 375
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 817
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp